Bază de date online cu bune practici pentru dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate

1.     Întroducere

Am abordat într-o bună practică anterioară aspectele legate de scisul de mână versus scrisul pe tastatură. Dar scrisul este în directă legătură cu cititul. Deprinderea începe chiar din clasa pregătitore, copii mai curioși chiar din grădiniță.

Prin intermediul cititului dobândim noi informații, și, conform prof. Leon Zegran, „Informația nouă înflorește neuronii”

Scrisul și cititul sunt strâns legate atât de memorie (stocarea informației), cât și de asimilarea informației (realizarea conexiunilor informației nou-accesate cu informația asimilată anterior). Este mai mult decât important, este vital, să antrenăm creierul prin citit și scris, în acest fel sporim astfel capacitatea creierului să facă conexiuni, pe baza noilor cunoștințelor acumulate.

1.     Introducere

Principalele activitivități desfășurate în primii ani de școală sunt reprezentate de scris și citit. Fără aceste deprinderi toate celelelte discipline, cu mici excepții – de exemplul sportul și alte tipuri de activități artistice, precum teatrul și dansul, nu pot fi descoperite și asimilate.

Pentru copii, încă din primii ani de viață, creioanele colorate sunt principalele atracții. Și cine nu a trebuit să zugravească după descoperirea calitaților artistice ale micuților manifestate pe pereți!

Dezvoltarea  și funcționarea creierului  sunt în directă legătură cu scrisul și cititul. Este un aspect de care toate cadrele didactice țin cont.

Rezumat

Asigurarea calităţii în învăţământ nu se limitează la acţiunile cu caracter intern din sistemul de învăţământ, din punct de vedere macro şi nici la nivel de unitate educaţională, din punct de vedere micro. Trebuie să ţină cont de toţi factorii implicaţi şi de toţi beneficiarii, direcţi şi indirecţi, respectiv să îi implice şi să îi atragă în procesul educaţional. Respectiv, printre categoriile de beneficiari şi/sau factori interesaţi, se disting părinţii, cu un rol extrem de important.

Context

Contextul BP identificate se situează la nivelul Învăţământului Profesional şi Tehnic (ÎPT), în a doua parte a decadei 2000-2010, la Grupul Şcolar Agricol „Alexandru Borza” din Cluj-Napoca, jud. Cluj.

 

I. PROIECT NAŢIONAL ÎN ŞASE COMUNITĂŢI BOTOŞĂNENE DE ROMI

 

În perioada 15 noiembrie – 15 decembrie  2018 , Asociaţia Partida Romilor “Pro Europa” s-au derulat, prin Surcursala Botoșani, acţiuni pentru promovarea identităţii culturale şi etnice şi importanţei educaţiei. Cu o finanţarea de 45.366 de lei, au fost organizate activităţi în comunităţile de romi din municipiile Botoşani şi Dorohoi, orașul Ștefănești şi comunele Albești, Bălușeni și Coșula.

Potrivit celor precizate de Jupiter Borcoi, preşedintele Sucursalei Botoşani a APRPE(Asociatia Partida Romilor Pro-Europa), s-au înfiinţat şase cluburi de educație nonformală pentru un număr de 120 de elevi, aflați în vulnerabilitate educațională și socială. Aceştia au participat la activități extrașcolare în zilele de sâmbătă şi duminică, când au primit și o masă caldă, rechizite și consumabile.

Totodată, s-a dezvoltat şi un program de mentorat și consiliere pentru elevii și părinții romi din cele şase comunități beneficiare, în cadrul grupurilor de lucru  ”Școala și comunitatea parteneri pentru educație”.

 

        Pe parcursul acestei bune practici vom prezenta câteva aspecte esențiale ale existenței noastre conștiente – este vorba de modul în care se formează și se cristalizează valorile interioare.

Vom face apel la exerciții și tehnici concrete care să ne permită accesul spre noi înșine. Dorim să obiectivăm ceea ce prezentăm în termeni destul de abstracți pentru elivi, și nu numai. La fel ca și în sesiunile anterioare vă propunem să aplicați aceste tehnici personal, în familie și mai apoi în sălile de clasă. Este o metodă deosebită de a ne cunoaște mai bine elevii și a putea să le transmitem valori pe care să le împărtășească alături de noi.