Bază de date online cu bune practici pentru dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate

Această perioadă de izolare ne invită să revenim în propriul eu și cel al familiei noastre, să reflectăm la cum ne trăim viața, ce prețuim și hrănim moment de moment, cum ne manifestăm iubirea și aprecierea față de sine și față de ceilalți, cum ne informăm, încotro ne îndreptăm și cum contribuim la viețile celor din jur.

Situația educației în România este  una profund incomodă și incertă cu atât mai mult cu cât nu există până în acest moment o poziție oficială a Ministerului Educației și Cercetării privind  inceperea noului an scolar 2020-2021.

Nu este deloc dificil de intuit faptul că această situație fără precedent suplinită de lipsa unor măsuri coerente, clare și specifice de continuare a activității didactice se traduce în neliniște și stres pentru cei mai mulți dintre profesori, elevi și părinții sau persoanele în îngrijirea cărora se află copii.

Un scenariu tipic este acela în care fiecare profesor se descurcă cum știe și cum poate. Deși este o strategie familiară, nu este nicidecum o soluție potrivită sau corectă pentru niciunul dintre actorii implicați și nu face decât să adâncească deja decalajul existent pe considerente care țin de mediu (rural, urban), nivelul de pregătire al cadrelor didactice (abilități deprinse din cursuri de formare suplimentară, non-obligatorii), condițiile de acces la internet al familiilor elevilor (nivel al situației economice și geografice), abilitățile tehnice și digitale ale elevilor și ale părinților acestora și dezvoltarea lor (copiii cu cerințe speciale sau cu dezvoltare tipică).

Rezumat

Proiectul ProForm nu are ca obiectiv doar să livreze, ci să identifice, cuantifice şi să replice. În acest sens, prin seminariile pentru identificarea bunelor practici (activitatea A3.2 a proiectului), ne-am propus să identificam bunele practici existente la nivelul şcolilor ţintă din cadrul proiectului. La Liceul Tehnologic Nr.1 Comana, jud. Giurgiu am identificat câteva exemple de activităţi/proiecte cu caracter de bună practică în domeniul educaţiei incluzive, respectiv dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate.

Folosirea rolurilor pentru maximizarea participarii.

Aceasta metoda este foarte indragita de elevi. Se obisnuiesc foarte repede cu ea. Nu va asteptati insa ca ei sa foloseasca aceste roluri intr-un mod eficient fara exercitiu. Chiar dupa prima punere in joc a rolurilor este bine sa meditati impreuna cu clasa la modul in care trebuie folosite pentru a da randament.

Asigurati-va ca fiecarui elev din grup ii revine cel putin un rol. Veti preveni astfel situatii in care unii elevi devin ’’pasageri’’. In timpul activitatii este bine ca rolurile sa fie schimbate.

Folosirea rolurilor pentru maximizarea participarii.

Aceasta metoda este foarte indragita de elevi. Se obisnuiesc foarte repede cu ea. Nu va asteptati insa ca ei sa foloseasca aceste roluri intr-un mod eficient fara exercitiu. Chiar dupa prima punere in joc a rolurilor este bine sa meditati impreuna cu clasa la modul in care trebuie folosite pentru a da randament.

Asigurati-va ca fiecarui elev din grup ii revine cel putin un rol. Veti preveni astfel situatii in care unii elevi devin ’’pasageri’’. In timpul activitatii este bine ca rolurile sa fie schimbate.

Mediul înconjurător este un mecanism viu cu o complexitate deosebită, de a cărui integritate şi bună funcţionare depinde întreaga activitate umană. Formarea elevilor cu o conştiinţă şi o conduită ecologică devine o cerinţă deosebit de importantă pentru orice demers educativ şcolar şi extraşcolar.