1.     Introducere

Principalele activitivități desfășurate în primii ani de școală sunt reprezentate de scris și citit. Fără aceste deprinderi toate celelelte discipline, cu mici excepții – de exemplul sportul și alte tipuri de activități artistice, precum teatrul și dansul, nu pot fi descoperite și asimilate.

Pentru copii, încă din primii ani de viață, creioanele colorate sunt principalele atracții. Și cine nu a trebuit să zugravească după descoperirea calitaților artistice ale micuților manifestate pe pereți!

Dezvoltarea  și funcționarea creierului  sunt în directă legătură cu scrisul și cititul. Este un aspect de care toate cadrele didactice țin cont.

 

Programul de dezvoltare profesională parcurs are ca scop și descoperirea si aplicarea metodelor de optime pentru reducerea abandonului școlar, responsabil de păstrarea unor zone întregi din țară în săracie.

Cu cât citim și elaborăm text scris, cu atât în creierul nostru se formează noi circuite și dobândim mai multă cunoaștere care se reflectă în societatea în care trăim”. [1]

Conform profesorului Leon Zăgrean, șeful disciplinei Fiziologie și Neuroștiințe de la UMF „Carol Davila”, persoanele care nu mai scriu de mână pierd din capacitatea creierului. Dacă cititul poate fi mai ușr exersat prin intermediul calculatorului, telefonului, etc, scrierea la tastatură are cu totul alte valențe, dar nu suplinește scriere de mână.

1.     Ce înseamnă de fapt scrisul de mână?

Scrisul de mînă contribuie la funcționarea și dezvoltarea creierului prin următoarele  două mecanisme:

-         controlul motor,

-         elaborarea textului ce urmează a fi scris – acesta conferă originalitate și poate duce până la identificarea autorului.

Exersarea scrisului  cu una, sau chiar cu ambele mâini duce la dezvoltarea de noi conexiuni sau circuite, chiar între cele două emisfere cerebrale, la gândire integrată.

Trebuie să diferențiem diversele forme de scris de mână– doar a  învășa să scri de mână,  a învăța să  scri după dictare, a învăța să iei notițe, și nu în ultimul rând a scrie de mână un text pe care persoana respectivă îl compune.

Exercițiu propus: indiferent de vârstă, oferiți-vă câteva minute de relaxare, luați o foaie de hârtie și exersați scrisul de mână:

-          scrieți de mănă caligrafiind fiecare literă cu mâna dominantă-observați-vă reacțiile – pot să apară anumite blocaje, chiar obstacole generate de trecerea anilor. Psihologii folosescaceastă metodă pentru a recupera din sunconștient și a trasforma eventualele traume din viață.

-         reluați cu cealaltă mână – ca într-un joc. Vă puteți chiar nota gîndurile.

-          cu ambele mîini alternativ;

-         cu ambele mâini – scrieți sau desenați în oglindă.

Orice exercițiu conștient cu mâinile activează zona neuromotorie.

2.     Scrisul de mână versus scrisul la tastatură

Studiile arată clar superioritatea notițelor de mână în raport cu cele tastate. Cînd scriem de mână informația se memorează mult mai bine lucrurile. Chiar dacă tastarea  pe o tastatură de computer sau laptop este mai rapidă decât scrierea lucrurilor cu stiloul pe hârtie, pentru învățat și memorie pe termen lung, scrisul de mână este mult mai benefic decât cel la tastatură.

Elevii sau studenții care își iau notițe de mână îi depășesc pe cei care își iau notițe la laptop sau computer. Când  scriem de mână, învațăm mai bine, reținem informația pentru o perioadă mai lungă de timp, iar creativitatea le permite să dea naștere unor noi idei mult mai rapid.

De reținut faptul că scrisul de mână stimulează și provoacă mai mult creierul uman, la  baza superiorității stiloului asupra tastaturii atunci când vine vorba despre scris, stau de fapt funcțiile de dezvoltare și funcțiile cognitive.

Conform  medicului Verginia Berniger, cercetător în asociat al Universității din Washington, care studiază semnele de citire și scriere și relația lor cu procesele de învățare, elevii și studenții au o capacitate de scriere constant mai bună atunci când folosesc stiloul decât tastatura. Aceștia scriu mai mult, mai rapid, iar propozițiile pe care le creează sunt mai complete.

Nu trebuie însă minimalizat rolul scrisului la tastatură – aceasta este mult mai eficientă în ceea ce privește rapiditatea, lizibilitatea, textul scries la tastatură este mai ușor de transmis la imprimantă, prin e-mail, etc.

Dar să rențarea în totalitate la scrisul de mână nu este cea mai bună idee.

Pentru perfecționarea profesională propusă în cadrul acestui proiect a fost implicată mult tehnologia – pentru cadrele didactice obișnuite cu scrisul de mînă și comunicarea directă a fost un moment bun de stimulare a altor zone din cortex, orice învățatre și acumulate de informașii noi atrage după sine o bună gimnastică a creierului.

3.     Care este soluția în era tastaturilor?

 Recomandați, și, acolo unde depinde direct de dumneavostră, chiar utilizați din când în când  un stilou și o colă de hârtie. Ajtă în procesul de gândire și în capacitatea de învățare. Actul de scriere necesită ceva mai multă muncă pentru creier decât tastarea literelor de pe tastatură, iar acest lucru suplimentar ține de fapt mintea ageră.

Beringer mai spune că, diferența dintre scrisul de mână și cel la tastatură ar fi de fapt că: ”atunci când alegi metoda tradițională de scris, folosești mâna pentru a forma litere și a le conecta, activitate ce implică creierul mult mai activ în proces. Tastarea, pe de altă parte, implică doar selectarea literelor prin apăsarea unor taste identice.[2]

Și, nu numai în acest domeniu, inovatorii în noile tehnologi au început să producă tablete sau laptopuri stylus-friendly sau stilouri digitale.

 Depinde de fiecare dintre noi ce alegem. Dar la clasă este foarte bine să le îmbinăm. Școala trebuie să insiste încă pe scrisul de mână, pentru ca ulterior fiecare să aleagă.

Chiar și producătorii de dispozitive de tehnologii iau cât se poate de în serios studiile cu privire la scrisul de mână și în integrează în produsele lor S Pen-uri (vezi noul Samsung Galaxy Note9) sau stylus-uri pentru laptop (vezi Lenovo Yoga Book) sau tabletele grafice utilizate de designerii web în viața profesională.

Recapitulând, în vreme ce scrisul de mână este strâns legat de creativitatea îmbunătățită, gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor, scrisul la tastatură este mai rapid și mai convenabil, iar asta pentru că la final este mai ușor pentru utilizator să distribuie și să printeze documentele electronice.[3]

Puneți în balanță beneficiile scrisului de mână,  care sunt vaste, cu confortul și rapiditatea oferite de scrisul la tastatură.

Nu uitați însă faptul că, de la alfabetizare la înțelegerea textelor pe care le citim, continuând cu reamintirea informațiilor, gândirea critică, dezvoltarea conceptuală și finalizând cu creativitatea, rolul stiloului este cât se poate de precis și important.

BIBLIOGRAFIE

1. https://www.noobz.ro/2018/09/01/beneficiile-scrisului-de-mana-versus-scrisul-la-tastatura/

2. https://reporterglobal.ro/prof-univ-leon-zagrean-prin-renuntarea-la-scrisul-de-mana-pierdem-unele-capacitati-ale-creierului/?

                                                                                 

 



[1] https://reporterglobal.ro/prof-univ-leon-zagrean-prin-renuntarea-la-scrisul-de-mana-pierdem-unele-capacitati-ale-creierului/

[2]https://www.noobz.ro/2018/09/01/beneficiile-scrisului-de-mana-versus-scrisul-la-tastatura/

[3] Idem