Planificarea carierei presupune parcurgerea din partea fiecărui individ a unor paşi necesari şi importanţi pentru succesul acesteia, cum ar fi: autocunoaşterea/autoevaluarea.
Adoptarea unei decizii privind cariera presupune cunoaşterea abilităţilor şi competenţelor personale, a intereselor, preocupărilor şi valorilor proprii, a activităţilor ocupaţionale preferate.
În anul 2000 la Lisabona Consiliul Europei a cerut adaptarea şi modernizarea sistemelor de educaţie şi formare în perspectiva învăţării pe toată durata vieţii
Principiile europene comune pentru competenţele şi calificările profesorului au ca scop sprijinirea dezvoltării de noi politici la nivel naţional sau regional, după caz.
În acest context, Consiliul Europei şi Comisia Europeană au stabilit programul de activitate Educaţie şi Formare 2010, program ce a inclus formarea unor Grupuri Expert, printre care unul centrat pe profesori si formatori. Acestui grup i s-a cerut să analizeze practici ale politicilor care aveau ca scop îmbunătăţirea educaţiei si a performanţei profesorilor şi formatorilor în contextul procesului de schimbare a rolului lor în societate, al creşterii complexităţii şi responsabilităţilor cadrelor didactice, dar şi în contextul unor medii din ce în ce mai dificile în care îşi desfăşoară activitatea.
Citește mai mult: FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎNTRE OBLIGAŢIE ŞI OPŢIUNE
De ce să punem întrebări și cum să le punem
Această sesiune online reprezintă o aplicație a bunelor practici abordate pentru lunile martie și aprilie având ca scop principal formarea unei minți armonioase.
Punerea întrebărilor este o adevărată artă. În tradiție se spune că orice întrebare conține în ea și răspunsul. Se mai spune că, atunci când îți pui întrebări, e bine să intri în starea de întrebare și tu însuți esti răspunsul.
Nu există conversații fără întrebări, ca de altfel nici un alt fel de comunicare. Întrebările sunt porți care se deschid spre ceilalți și spre noi înșine atunci când știm cum să le punem.
În bunele practici propuse pentru luna mai am abordan modalități pentru a fi interesanți într-o conversație și cum să punem întrebări pentru clarifica ce ni se spune. Prin întrebări putem să ne exprimăm acordul și să-l stimulăm pe interlocutor să ne ofere detali suplimentare, să venim noi cu argumente pentru afirmația respectivă, sau să-i stimulăm pe ceilalți participanți la discuții să aprofundeze subiectul.
• Conceptul de predare;
• Elementele predării;
• Tipuri de predare on-line. Instrumente;
• Soluţii cu privire la managementul procesului educaţional on-line
Pedagogul Ioan Cerghit definea predarea ca pe un ansamblu complex de actiuni si comportamente didactice specifice, destinate producerii invatarii.
Elementele definitorii ale predării sunt:
Daca la nivelul unor institutii de invatamant superior au fost elaborate recomandari privind practica de specialitate in anumite domenii pe perioada pandemiei cu COVID19 [1, 2], la nivel preuniversitar si postliceal, ministerul educatiei a recomandat amanarea activitatilor cu character practice.
Cat timp intreaga activitate economica a fost suspendata, cu anumite exceptii, practice este imposibil sa se efectueze practica de specialitate in afara unitatii de invatamant, unde trebuie luate masuri special pentru evitarea imbolnavirii cu COVID19.
Prezenta sesiune online isi propune sensibilizarea managerilor scolari ai structurilor scolare participante in cadrul programului ProFORM pentru reconfigurarea atelierelor de practica si organizarea practicii in timpul pandemiei de COVID, stabilirea de masuri de protectie, precum si regandirea activitatilor practice pentru demonstrarea abilitatilor online, pentru domenii care permit acest lucru.
Citește mai mult: Practica de specialitate in context COVID19