Partea 4

Cum să fim interesanți

Introducere

Continuăm să prezentăm tehnici utile pentru a avea o minte armonioasă pornind de la lucrarea cu același titlu a profesorului Edward de Bono, considerat autoritate a numărul unu în lume în domeniul gândirii creative și al pregătirii gândirii ca abilitate dobândită.

Metodele prezentate fac apel în principal la modalități de comunicare eficiente, precum aceea de a comunica un acord sau un dezacord păstrând subiectul deschis, fără a crea animozități.

Din această perspectivă tema de față se referă felul în care să spunem ceva interesant, nu neapărat cum să câștigăm o dezbatere oarecare.

Elevii pot fi învățați că este mult mai important să spună ceva interesant decât să demonstreze cât de  isteți sunt.

Sunt diverse activități precum alpinismul, participarea la o călătorie în zonele exotice, la Polul Nord sau în Siberia, care îi fac pe cei care le practică să fie interesanți.

 

Dar sunt și alte modalități pentru a fi interesanți. Putem pur și simplu să vorbim de ceea ce ne interesează sau ceva la care ne pricepem. Poate fi un hobby, slujba actuală sau ceea ce vrem să facem în viitor.

Important este să ținem cont de auditoriu – sunt dintre cei care nu cunosc nimic subiectului  în domeniu, sau dintre cei care cunosc câte ceva și vor să știe mai mult.

În primul caz depinde de noi să prezentăm într-un mod interesant sibiectul pentru a captiva auditoriul, iar în cazul al-doilea putem invita pe cei interesați să pună întrebări.

Informații

Referitor la informațiile pe care le găsim și care ni se par interesante – le putem prezentă atunci când considerăm că există interes pentru persoanele care poartă conversația.

În anii ’80, pe vremea când eram studentă, am mers în tabără la Costinești înpreună cu mai mulți colegi de facultate, o parte dintre ei fiind din alte grupe. Unul dintre colegi, cu note de 10 la toate disciplinele, considerat un tocilar, s-a dovedit a fi o adevărată enciclopedie de informații interesante. Am descoperit acest lucru în zilele ploioase în care nu puteam merge la plajă. El citise multe informații inedite în revistele Stiință și Tehnică, în ziarele magazin, etc. Am fost cu toții captivați de noutățile pe care la aflam, din domenii diferite, cele mai multe referitoare la noile tehnologii care începuseră să se dezvolte în lume. Eram studenți la Politehnică – Automatizări și calculatoare. Încă de pe atunci japonezi experimentau casa automatizată, controlată perfect prin internet de la distanță.

Colegul nostru a terminat facultatea cu nota 10 și după 1990 a plecat să lucreze în SUA. Actualmente este profesor la Rutgers University, apoape de Philadelphia.

El rămâne în amintirea colegilor săi ca un om foarte interesant. A devenit interesant prin ceea ce știa, dar și prin modul în care prezenta acest lucru. Deoarece a fost în permaneță fascinat de informațiile inedite , uneori pentru noi SF, a reușit să găsescă un loc în care să exploreze viitorul, care, pe atunci considerat de domeniul fanteziei, a devenit realitate.

Ce-ar fi dacă...?

O formulă care ne permite să jonglăm cu ideile și să descoperim posibilități nebănuite. Ideile descoperite în cadrul unui astfel de joc se pot materializa în viitor.

Vă invităm să stimulați elevii să exploreze în acest fel:

Ce-ar fi dacă ?... aș avea la dispoziție un robot vorbitor care să răspundă la indicațiile noastre. Ce indicații i-am da? Ce activități ar trebui să facă în locul nostru?

Poate să meargă la cumpărături, să facă curățenie, să ne răspundă chiar și la întrebări esențiale!

Ce-ar fi dacă aș avea instantaneu acces la toată cunoșterea din manuale?

Este un joc care poate fi utilizat de către orice persoană la orice vârstă, dar prinde cel mai bine la copii. Poate oferi piste noi pentru dialog, chiar dacă nu ar duce la soluții care pot fi aplicate imediat. Se pot crea în acest mod noi basme pornind de la realitățile actuale, basme care pot stimula creativitatea, vindeca răni, deschide drumuri.

Posibilități și alternative

Cele mai multe conversații se bazează pe ceea ce fiecare crede că știe și comunică sub formă de opinii absolute – ”aceasta este în felul următor”, ”aceasta nu este așa, ” așa ar trebui/nu ar trebui să se întâmple”.

Chiar și manualele, în marea lor majoritate cuprind așazise adevăruri verificate, dar în mare parte depășite. Dimanica descoperirilor actuale este amețitoare, chiar și în ceea ce privește modalități de transmitere a cunoștințelor. Elevii nu mai pot învățați doar ce scrie în cărți, trebuie stimulați să gândească creativ.

Stimularea scrierii unui eseu pornind de la Ce-ar fi dacă.. îi poate ajuta să depășească unele bariere de comunicare , să descopre noi domenii în care pot deveni interesanți.

Chiar dacă în finalul unei dezbateri de acest fel soluția nu este viabilă, ea a permis realizarea a noi conexiuni pe creier și a deschi noi porți în comunicare.

Pot fi găsite astfel soluții în situațiile conflictuale. Evoluția în știință se bazează foarte mult pe acest ce-ar fi dacă..?

Un subiect banal devine captivant atunci cînd găsim alternative de interpretare.

Speculații

De foarte multe ori considerăm că o conversație trebuie să se bazeze pe lucruri adevărate care trebuiesc comunicate într-o manieră categorică.

Ce-ar fi dacă am lăsa loc de speculații?

Incercați și în cazul unor ore de curs. este evident că ne bazăm pe un adevăr, dar putem să-l identificăm prin mai multe încercări. Toate descoperirile științifice au fost făcute prin identificare mai multor căi pentru a ajunge la adevăr.

Este ca atunci când ne propunem escaladarea unui munte – putem porni fiecare pe un alt versant, descoperim noi peisaje, dar ajungem, în funcție de tipul de obstacole, mai devreme sau mai târziu în vărf.

Putem transforma orele de curs, cel puțin din când în când , în conversații care să permită speculații. Valoarea unei conversații de acest gen este dată și de sentimentul de recreere și ele oferă o ocazie bună pentru amuzament și destindere.

Ne permite să transformăm o oră de curs într-o activitate plăcută și interesantă fără a pierde din vedere aspectele de bază ale cursului.

Conexiuni

În perioada actuală suntem asaltați de tot felul de știri care încearcă să facă conexiuni acolo unde acestea nu există. Așa se nasc teoriile conspiraționiste.

A ne juca cu ce-ar fi dacă...? ne permite să facem conexiuni uneori și acolo unde nu există încă. Unele dintre aceste conexiuni se pot dovedi adevărate și deschizătore de noi drumuri, altele însă sunt total false. Este esențial să știm că sunt doar conexiuni posibile care se pot dovedi adevărate, sau nu.

Creativitatea și ideile noi

Sunt domenii din spațiul cultural în care creativitatea și ideile noi fac parte integrantă din succes. Un actor este cu  adevărat recunoscut atunci când rolurile sale sunt interesante. În artele plastice ideile noi sunt recunoscute și apreciate.

În conversații însă nu trebuie să avem un talent special pentru a lansa idei noi, nu este vorba de un fel de talent misterios pe care îl dețin doar anumite persoane.

Dacă observăm cu atenție în jurul nostru majoritatea conversațiilor sunt de obicei relativ anoste, deși oamenii sunt destul de competenți.

A venit momentul să învățăm să ne exersăm creativitatea abordând în conversații idei noi. Este o provocare menită să ne scoată din tipare.

Un obicei foarte util

Pentru a deveni interesanți în debutul unei conversații putem folosi expresia: Este interesant.  Fie că este vorba de un subiect deja dezbătut, sau dorim să introducem noi un subiect nou. În acel moment, prin intermediul acestei formulări redirecționăm atenția spre punctele de interes .

”Așadar, în loc să continuămo discuție, ne oprim și explorăm subiectul, încercăm să-l elaborăm, să oferim alternative, să căutăm alte posibilități de interpretareși să realizăm conexiuni.

Închipuiți-vă că aveți un arc și o tolbă de săgețipe care le țintiți asupra fiecărui aspect inedit: chiar este interesant?”[1]

Putem începe prin a ne obișnui șă găsim subiecte interesante sau aspectul interesant din orice subiect.

Concluzii.

Este important într-o dispută să ajungem la adevăr, dar este fascinant să putem aduce în discuție aspecte importante care pot aduce lămuriri asupra subiectului.

Putem transforma orice subiect într-o temă interesantă prin maniera în care îl abordăm.

Vă propunem să folosți cât mai des cele două expresii : ”Ce-ar fi dacă...?” și ”E interesant„

Bibliografie

Edward de Bono,Cum să avem o minte armonioasă, 2008, Curtea Veche, București

 



[1] Edward de Bono, Cum să avem o minte armonioasă, p.47