Această perioadă de izolare ne invită să revenim în propriul eu și cel al familiei noastre, să reflectăm la cum ne trăim viața, ce prețuim și hrănim moment de moment, cum ne manifestăm iubirea și aprecierea față de sine și față de ceilalți, cum ne informăm, încotro ne îndreptăm și cum contribuim la viețile celor din jur.

Situația educației în România este  una profund incomodă și incertă cu atât mai mult cu cât nu există până în acest moment o poziție oficială a Ministerului Educației și Cercetării privind  inceperea noului an scolar 2020-2021.

Nu este deloc dificil de intuit faptul că această situație fără precedent suplinită de lipsa unor măsuri coerente, clare și specifice de continuare a activității didactice se traduce în neliniște și stres pentru cei mai mulți dintre profesori, elevi și părinții sau persoanele în îngrijirea cărora se află copii.

Un scenariu tipic este acela în care fiecare profesor se descurcă cum știe și cum poate. Deși este o strategie familiară, nu este nicidecum o soluție potrivită sau corectă pentru niciunul dintre actorii implicați și nu face decât să adâncească deja decalajul existent pe considerente care țin de mediu (rural, urban), nivelul de pregătire al cadrelor didactice (abilități deprinse din cursuri de formare suplimentară, non-obligatorii), condițiile de acces la internet al familiilor elevilor (nivel al situației economice și geografice), abilitățile tehnice și digitale ale elevilor și ale părinților acestora și dezvoltarea lor (copiii cu cerințe speciale sau cu dezvoltare tipică).

 

Multe dintre principiile de acces la educație precum integritatea, incluziunea, non-discriminarea, siguranța și adaptarea la nevoile copiilor, sunt periclitate.

Este profund admirabil că multe cadre didactice oferă deja cu multă solidaritate propriile cunoștinte, abilități, competențe și produse digitale în serviciul colegilor care pot să le folosească mai departe însă acum, mai mult decât oricând, cadrele didactice care nu au abilități de folosire a dispozitivelor digitale sau nu au condițiile și resursele necesare, sunt în afara posibilității de a beneficia de ele. Mai mult decât atât, chiar și în situația în care profesorii au acces și capacitate să susțină lecțiile online, situația economică și familială a unora dintre elevi poate să invite excluderea lor din grupul de învățare la distanță.

Rezultatele și efectele lipsei unor măsuri care să ia în considerare toate aceste aspecte se răsfrâng asupra elevilor care pot avea pierderi semnificative.

Această situație nu face decât să scoată la suprafață diferențele enorme care există deja între șansele copiilor la educație.

Acum, mai mult decât oricând, sunt  esențiale:

·         asumarea responsabilității autorităților asupra unei metodologii care să asigure respectarea Dreptului la educație pentru toți elevii, cu sau fără acces la resurse online

·         formarea cadrelor didactice pentru a putea sprijini nativii digitali în acord cu competențele necesare în secolul XXI

·         cooperarea interdisciplinară a specialiștilor din domenii variate conectate cu educația în era digitală și inluziunea socială

·         implicarea cadrelor didactice si a practicienilor în analiza situației reale de la nivelul țării

·         consultarea și implicarea copiilor și adolescenților în calitate de primi beneficiari ai educației, dar și co-creatori ai procesului didactic

·         facilitarea schimbului de bune practici între cadre didactice ținând cont de toate nevoile specifice ale elevilor și accentul pe aplicații practice ancorate în realitatea imediată

Acestea sunt doar câteva aspecte care pot constitui chei care dezleagă atât situația curentă, cât și pune bazele pentru o simplificare și digitalizare a procesului de educație.

În ceea ce privește învățarea la distanță trebuie să reflectam asupra unor aspecte și să oferim scurte recomandări cadrelor didactice care au contextul, resursele și condițiile să facă acest lucru. Desigur, această listă nu pretinde a fi una exhaustivă și rămâne deschisă propunerilor dumneavoastra.

·         Luați în considerare contextul de învățare și împlinirea nevoilor de siguranță și apartenență

Pentru a putea învăța, copiii au nevoie să se simtă în siguranță și conectați emoțional. Situația globală dar, mai ales, măsurile luate de autorități și mesajele din presă induc o stare generală de frică, panică și invită la o izolare și scindare a populației care ajunge să pară lipsită de opțiuni și putere. Atmosfera generală este una de alertă, apăsătoare și confuză.

Într-un astfel de mediu, copiii sunt primii care suferă pentru că nu au dezvoltată plenar capacitatea de filtrare cu discernământ așa că primesc informațiile și starea transferate direct de la adulții din jur.  Este important să aveți în vedere faptul că nu cunoașteți situațiile particulare din fiecare familie iar în această perioadă de carantină copiii sunt lipsiți de multe dintre resursele lor obișnuite: contactul obișnuit cu colegii, cu prietenii, mișcarea și activitățile care îi relaxau în afara casei.

Toate acestea pot să genereze multă anxietate și au nevoie de dvs. să fiți calmi, realiști, conștienți și atenți la nevoile lor pentru a hrăni o stare de siguranță, încredere și speranță. Oricât ar fi de importantă și înspre binele lor oferirea cunoștințelor și parcurgerea materiei, în această perioadă recomandăm să puneți accentul pe reglarea emoțională și conectarea dintre ei.

Este esențial ca absolut fiecare membru al clasei să se simtă inclus, important, valoros în grup.

Toate acestea sunt valabile și pentru dvs. Pentru a putea fi real alături de copii, este esențial să vă îngrijiți de starea dvs bine. Oferiți-vă timp de relaxare, mișcare, contact cu oamenii dragi, activități plăcute și alegeți cu discernământ cât și ce urmăriți în această perioadă la TV și online.

·         Exersați empatia față de situația specifică a fiecărei familii

Deși poate fi tentant, cu cele mai bune intenții, să faceți multe activități și să dați teme pentru a îi ține angajați pe elevi în raport cu școala, vă invităm să luați în considerare faptul că această situație are implicații enorme asupra felului în care trăim atât în familie, cât și la nivel social. Starea de urgență declarată și măsurile de autoizolare presupun că toți sau cei mai mulți membrii ai familiei stau în casă. Așadar, brusc și neplanificat, în unele familii în care contactul comun era de două-trei ore pe zi, acum a devenit total. Pentru unii poate fi ocazia pe care și-o doreau demult, pentru alții, poate fi extrem de mult, devenind o presiune foarte mare.

Luați în calcul că mulți dintre părinți lucrează de acasă iar, pe lângă sarcinile de la muncă, trebuie să vină și în sprijinul copiilor pentru conectarea online, lecții și alte activități. Mulți dintre ei nu știu să îi ajute sau nu au deloc abilități digitale. Situația se complică și mai mult pentru părinți sau tutori în cazul în care au mai mulți copii cu nevoi și cereri diferite.

Copiii au nevoie să transforme energia prin mișcare, activitate și contact cu medii diverse și, așa cum precizam anterior, aceste resurse nu mai accesibile. Alegeți cum vă derulați activitatea didactică având la bază și o atitudine empatică față de membrii fiecărei familii.

Toți suntem impactați de situația curentă – chiar și pentru cele mai armonioase familii această perioadă poate să devină o subtilă competiție de nevoi iar pentru cele în care domnea deja o stare de agresivitate, neînțelegere și conflict este și mai provocator.

Creați și stimulați o colaborare cât mai eficientă cu părinții, comunicați doar esențialul și cererile specifice pentru ei legate de mediul de învățare, accesul la resurse și încurajați-i să se preocupe de conținutul online și de la TV la care copiii au acces, de mișcarea și starea emțională a copiilor în această perioadă.

·         Clarificați scopul contactului cu elevii prin dispozitive tehnologice

Mulți dintre dumneavoastră mențineți contactul cu elevii și ar fi ideal dacă ați clarifica cu ei care este obiectivul fiecărui canal pe care îl folosiți, astfel încât să puteți face diferența între comunicare la distanță și activitatea didactică propriu-zisă.

Menționați de la început care este scopul unei întâlniri sau comunicări cu ei și care sunt așteptările pe care le aveți în urma acesteia. Acest mod transparent de a comunica ajută clarificarea înțelegerii și reduce potențialul de confuzie.

Să nu uităm faptul că dispozitivele tehnologice pentru cei mai mulți dintre elevi au constituit instrumentele de acces la comunicarea cu prietenii și la divertisment. Poate fi foarte nou pentru mulți dintre ei să își ajusteze percepția asupra acestora ca fiind un canal de comunicare pentru școală. Pentru aceasta vă invităm să le recomandați să dedice atât un timp specific conectării pentru școală și chiar să aleagă un spațiu specific din casă care să devină „banca” lui pentru perioada de învățare la distanță.

Cu puțin antrenament, poate separa mai bine folosirea pentru școală a dispozitivelor, de cea în scopuri de divertisment.

·         Folosirea platformelor și aplicațiilor digitale

Sunt o mulțime de resurse educaționale care circulă în această perioadă pe Internet și poate fi o adevărată aventură să le găsiți pe cele mai potrivite nevoilor și contextelor dvs.

Iată câteva dintre acestea:

-Școala pe net – https://scoalapenet.ro/

-Aspire Teachers – https://bit.ly/39grtoN

-Edupedu – https://bit.ly/3brkMBB

Vă încurajăm să îi stimulați și pe elevi să caute platforme educaționale și să vină cu sugestii de lecții. Este o metodă grozavă să le dezvoltați abilitatea de cercetare, să le stimulați creativitatea, spiritul de inițiativă, dorința de contribuție și colaborare.

·         Asigurați informațiile necesare pentru siguranța și securitatea online a elevilor

Mai mult de un sfert (27%) dintre copiii cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani din România petrec peste șase ore online, dacă sunt într-o zi de școală, iar procentul acestora crește la 48%, dacă sunt într-o zi de final de săptămână sau de vacanță.

După cum vă puteți închipui, în situația curentă acest timp petrecut online a devenit unul și mai mare.
Deși suspendarea cursurilor îi poate invita pe aceștia să aloce o parte mai mare din timp studiului și informării, cu cât accesarea crește în mediul online, cu atât atrage în mod direct şi expunerea la riscuri.

54% dintre copii au fost deranjați sau supărați de către alte persoane pe Internet și 61% s-au simţit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete şi elevi de liceu.

În aceste condiții, transmiteți tuturor elevilor și părinților care au acces la Internet posibilitatea de a va contacta dacă au vreo întrebare sau curiozitate legată de folosirea creativă, utilă și sigură a Internetului.

Unii dintre profesori au posibilitatea și condițiile necesare pentru a menține contactul cu elevii și învățarea la un nivel acceptabil în această perioadă însă, chiar și pentru cei mai experimentați în folosirea mediului online, trecerea poate fi prea bruscă. 

Sperăm să trecem dincolo de frică și să putem identifica și da curs oportunităților care ni se înfățișează acum în această formă deghizată. O transformare masivă în felul în care privim educația și munca deja se întâmplă și toți, absolut toți, avem de dezvățat, învățat și creat împreună.

Putem observa cu mai multă claritate modul în care suntem interconectați și cum răsare nevoia de răbdare, prezență, empatie, altruism, flexibilitate și iubire pentru a ne menține sănătatea noastră și a colectivului.

În ceea ce privește educația, suntem invitați să acceptăm cu onestitate locul în care suntem, lacunele care sporesc decalajul și faptul că a venit momentul să simplificăm și să cooperăm.

Este un bun prilej să recunoaștem că toți suntem în proces de învățare în era digitală și, chiar și așa, suntem dispuși să ne luăm angajamentul de a le deveni ghizi integri și parteneri de învățare copiilor pentru a le oferi experiențe de învățare practice care să îi pregătească pentru viața în secolul XXI.

Orice demers și cale am alege, este important să împuternicească fiecare persoană, să sprijine autonomia, creativitatea, conștientizarea, starea de bine, solidaritatea și aprecierea față de toate formele de viață