Folosirea rolurilor pentru maximizarea participarii.

Aceasta metoda este foarte indragita de elevi. Se obisnuiesc foarte repede cu ea. Nu va asteptati insa ca ei sa foloseasca aceste roluri intr-un mod eficient fara exercitiu. Chiar dupa prima punere in joc a rolurilor este bine sa meditati impreuna cu clasa la modul in care trebuie folosite pentru a da randament.

Asigurati-va ca fiecarui elev din grup ii revine cel putin un rol. Veti preveni astfel situatii in care unii elevi devin ’’pasageri’’. In timpul activitatii este bine ca rolurile sa fie schimbate.

Descriere roluri :

            Profesorul

                        « Rolul tau este sa studiezi aspectul  sau o sectiune a materialului pe care ti-l da profesorul

si sa il/o explici celuilalt/celorlalti elevi din perechea/grupul tau. Vei fi singurul din pereche /

grup care studiaza tema data, asa ca trebuie sa o intelegi foarte bine si sa exersezi modul in care o vei explica ! Daca te inpotmolesti, poti cere ajutorul profesorului. »

            Controlorul

« Profesorul va alege la intamplare elevi din grupul tau pentru a formula un raport despre ce a invatat si la ce decizii a ajuns grupul tau. Profesorul poate pune intrebari mai multor elevi din grupul tau. Deasemenea, ei pot intocmi un chestionar sau un test pe baza materialului. Rolul tau este sa te asiguri ca toti membrii grupului au inteles concluziile grupului tau si ca sunt capabili sa le relateze in fata intregii clase intr-o maniera clara. Pentru realizarea acestui lucru puteti pregati si pune intrebari intregului grup. Aveti la dispozitie sa spunem  5 minute pentru asta. Daca unul din coechipierii tai nu poate raspunde la o intrebare… ghici a cui o sa fie vina ? »

            Scribul

« Rolul tau este sa faci un rezumat al punctelor-cheie pe care le-a gasit grupul tau. Asigura-te ca intreg grupul este de acord cu ele si apoi noteaza-le. Ti se poate cere si sa prezinti intregii clase concluziile la care a ajuns grupul tau. A fi scrib presupune mult mai multe lucruri decat actiunea de a scrie ! »

            Reporterul

« Rolul tau este sa ’’rasfoiesti’’ materialele disponibile si apoi sa decizi asupra intrebarilor importante la care sa se poata raspunde cu ajutorul acestora. De exemplu : ’’Cine l-a sustinut pe Cromwell si de ce ?’’ Scopul este ca atentia grupului sa se indrepte catre punctele-cheie. Apoi dai intrebarile grupului tau si impreuna cu ei vei raspunde la ele. Se pot adauga intrebari sau se pot schimba cele existente pe masura ce te familiarizezi cu materialele date. Te poti folosi de intrebari ajutatoare pentru a-ti ajuta grupul sa-si indeplineasca sarcina. »

            Responsabilul cu  vocabularul

« Materialul contine un vocabular tehnic. Rolul tau este sa cauti si sa explici intelesul tuturor termenilor tehnici. Poti intocmi un glosar doar pentru grupul tau daca acest lucru este necesar. Va trebui sa te asiguri ca toti membrii grupului pot explica fiecare termen tehnic. »

            Conducatorul

« Rolul tau este sa conduci grupul intr-o maniera democratica, sa te asiguri ca grupul isi indeplineste toate sarcinile fara sa depaseasca limita de timp. Poti distribui anumite roluri elevilor din grupul tau daca tu consideri acest lucru ca fiind necesar. Va trebui sa imparti resursele cum consideri mai bine pentru ca munca depusa de echipa sa aiba maximum de eficienta. »

Aceste roluri functioneaza cel mai bine atunci cand profesorul insusi testeaza fiecare elev  in parte pentru a vedea concret ce a invatat. Aceasta verificare se face in timpul feedback-ului sau printr-un chestionar sau test anuntat. Daca stiu de la bun inceput ca oricarui membru al grupului i se pot pune intrebari pe baza materialului, elevii vor lucra in strinsa legatura cu Controlorul lor pentru a se asigura ca toti au inteles toate punctele.

Puteri merge chiar mai departe (e putin riscant insa !) si sa-i anuntati ca orice raspuns gresit va atrage dupa sine urmatoarea intrebare si asa mai departe, pana cand elevul respectiv raspunde corect la una din ele. Exista riscul, bineinteles, ca elevii mai slabi sa simta o tensiune stanjenitoare. Dar daca aveti si cateva intrebari mai usoare in maneca, acest lucru poate fi evitat in conditiile in care credeti ca este necesar.

Rolurile de Reporter si Controlor etc va ajuta sa prezentati elevilor un exemplu bun de a exersa cititul textului. Atrageti atentia elevilor asupra acestui lucru. De exemplu, cititorii buni formuleaza intrebari importante la care textul poate raspunde. Pe masura ce citesc, ei se intreaba ’’Oare inteleg bine asta ?’’ si ‘’Este important lucrul acesta ?’’. Ei se verifica sa vada daca stiu vocabularul si fac un rezumat al punctelor-cheie. Prin urmare, rolurile nu sunt arbitrare sau pur manageriale, ci modeleaza o buna practica de studiu.

Elevii pot primi ’’cartonase-rol’’ cu toate rolurile explicate pana se obisnuiesc cu ele. Rolurile se pot roti de la o lectie la alta.

Combinatii de roluri eficiente : Incercati sa dati fiecarui elev un rol.

1.    Doi sau mai multi Profesori

2.    Un Scrib si un Controlor

3.    Doi sau mai multi Profesori si un Controlor (care nu este in acelas timp si profesor)

4.    Doi sau mai multi Profesori, un Controlor si un Conducator

5.    Doi sau mai multi Profesori, un Responsabil cu vocabularul si un Controlor (care verifica materialul, mai putin vocabularul)

6.    Un Conducator care este in acelas timp si Reporter, un Scrib si un Controlor

7.    Un Conducator, un Reporter, un Scrib si un Controlor

8.    Etc (Daca omiteti sa numiti Controlori o faceti pe raspunderea dumneavoastra !)

Descrierea sarcinii de lucru : O lista completa pentru a te asigura ca temele si materialele tale acopera totul :

1.    Verifica/revizuieste orice cunostinte anterioare daca este nevoie.

2.    Stabileste scopuri, sarcini de lucru si intrebari etc.

3.    Localizeaza informatia si resursele.

4.    Intocmeste un plan al modului de realizare a sarcinii cu succes.

5.    Apucati-va de lucru.

6.    Inregistrati progresul si intelegerea.

7.    Inregistrati un record.

8.    Evaluati informatiile si indeplinirea sarcinii de lucru.

9.    Verificati nivelul de intelegere al grupului.

10. Comunicati concluziile grupului si profesorului.

11. Profesorul va testa cunostintele intregii clase.

Managementul lucrului in echipa, al studiului individual, al practicii etc

Fixarea sarcinii de lucru

Sarcina de lucru trebuie sa fie clara si in scris. Elevilor li se dau roluri individuale.

à

Elevii lucreaza

Se poate lucra individual sau pe grupe

à

Feedback-ul elevului

Profesorul primeste feedback din partea elevilor referitor la descoperirile acestora

à

Recapitulare

Se pune accent pe punctele-cheie.

Notitele se pot folosi daca e cazul

Verificare si corectare

Profesorul verifica atentia elevilor si desfasurarea activitatii

                                               

Puncte-cheie pentru asigurarea succesului in lucrul pe echipe :

Fixarea sarcinii de lucru

  • Sarcina de lucru trebuie sa fie clara si exprimata in scris
  • Profesorul sau mebrii grupului desemneaza un Scrib
  • Limita de timp acordat este mentionata inainte
  • Sarcinile de lucru se diferentiaza prin aceea ca sunt deschise, graduale si/sau dificile
  • Exista cel putin cateva sarcini sarcini de lucru cu grad de dificultate ridicat, notate mai sus in Clasificarea lui Bloom, mai exact cele ce necesita : analiza (intrebari de tipul ‘de ce’), sinteza (intrebari de tipul ‘in ce mod’) sau evaluare (intrebari de tipul ‘care’ sau ‘cat de bine’)
  • Pe langa rolul de Scrib, luati in considerare roluri pentru elevi cum ar fi : Profesor, Controlor, Responsabil cu vocabularul, Reporter, Responsabil cu rezumatul, Conducator etc.

Elevii lucreaza

Ø  Grupul sau profesorul  desemneaza un Scrib care noteaza ideile

Ø  Profesorul verifica atentia elevilor plimbandu-se printre banci si citind notitele Scribului

Ø  Se fixeaza limite de timp scurte, acestea stimulandu-i pe elevi

Ø  Fiecare elev din grup poate avea la un moment dat rolul de Scrib

Verificare si corectare

ü     Verificati notitele Scribului pentru a observa rata progresului

ü     Feedback-ul este ‘medalia si scopul misiunii’ cel putin uneori : o ‘medalie’ pentru progresul

realizat si un ‘scop al misiunii’ care ii stimuleaza pe elevi sa mearga mai departe

Feedback si revizuire

v  Se solicita raspunsuri de la fiecare grup (fiecare grup trebuie sa furnizeze doar un punct de vedere, pentru a oferi sansa si celorlalti sa raspunda)

v  Ati putea numi un ‘Corector’ si apoi alegeti la intamplare pe cineva din grup care sa explice descoperirile grupului

v  Punctele-cheie in procesul de invatare trebuie subliniate si scrise pe tabla

v  Luati in considerare o recapitulare intr-un stil interogativ-asertiv in cadrul careia profesorul nu ofera raspunsul corect ci foloseste Intrebari si Raspunsuri pentru a conduce clasa spre o discutie generala. Spre exemplu : « Bun, stim care este parerea grupului X, dar toata lumea este de acord ? » (Vezi ’’Teaching Today’’)

Recapitulare

§  Elevii sunt intrebati care sunt punctele-cheie descoperite

§  Se iau notite si se impart fise xeroxate

§  Spre sfarsitul orei se recapituleaza punctele-cheie prin Intrebari si Raspunsuri

Referinte :

Multe dintre ideile regasite aici sunt preluate din « Teaching Today A Practical Guide »  de Geoff Petty sau de pe http://nsccux.sccd.ctc.edu/~eceprog/bstprac.html#thoughtful

http://www.clcrc.com/ este o adresa utila pentru Invatarea Cooperanta.