Bază de date online cu bune practici pentru dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate

Partea 3

Cum să fim diferiți

Introducere

Dacă în primele două părți referitoare la modalitățile practice pentru a avea o minte armonioasă am abordat metode care ne ajută să ne afirmăm acordul sau dezacordul, acum vom aborda aspecte legate de modul în care să fim diferiți. Sunt subiecte utile pentru elevi, dar și pentru dascăli. Pe de o parte pentru a ști ce să-i sfătuiască pe elevi pentru a aborda în mod elegant aceste subiecte, pe de altă parte pentru că orice om poate și trebuie să fie el însuși în orice situație de viață, oricât de asemănători sau diferiți am fi.

O minte armonioasă este în directă legătură cu întreaga activitate din viața noastră, găsește modalități de exprimare acceptabilă a diferențelor.

Am constatat că nu are nici un rost să ne exprimăm dezacordul doar de dragul de a o face, iar printr-o discuție în contradictoriu nu ne demonstrăm inteligența.

Partea 4

Cum să fim interesanți

Introducere

Continuăm să prezentăm tehnici utile pentru a avea o minte armonioasă pornind de la lucrarea cu același titlu a profesorului Edward de Bono, considerat autoritate a numărul unu în lume în domeniul gândirii creative și al pregătirii gândirii ca abilitate dobândită.

Metodele prezentate fac apel în principal la modalități de comunicare eficiente, precum aceea de a comunica un acord sau un dezacord păstrând subiectul deschis, fără a crea animozități.

Din această perspectivă tema de față se referă felul în care să spunem ceva interesant, nu neapărat cum să câștigăm o dezbatere oarecare.

Elevii pot fi învățați că este mult mai important să spună ceva interesant decât să demonstreze cât de  isteți sunt.

Sunt diverse activități precum alpinismul, participarea la o călătorie în zonele exotice, la Polul Nord sau în Siberia, care îi fac pe cei care le practică să fie interesanți.

Rezumat

Proiectul ProForm nu are ca obiectiv doar să livreze, ci să identifice, cuantifice şi să replice. În acest sens, prin seminariile pentru identificarea bunelor practici (activitatea A3.2 a proiectului), ne-am propus să identificam bunele practici existente la nivelul şcolilor ţintă din cadrul proiectului. La Liceul Tehnologic „Tiu Dumitrescu” Mihăileşti, jud. Giurgiu am identificat câteva exemple de activităţi/proiecte cu caracter de bună practică în domeniul educaţiei incluzive, respectiv dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate.

Partea 1

Cum să fim de acord

Introducere

Ne-am propus să abordăm în această bună practică un subiect deosebit de delicat – aplicarea atât pentru propria persoană, dar și la clasă, a tehnicilor propuse de Edward de Bono în lucrarea Cum să avem o minte armonioasă apărută la editura Curtea Veche, adaptate diverselor situații concrete.

Pe parcursul acestui curs de formare profesională, indiferent de programul ales dintre cele trei puse la dipoziție, o importanță deosebită a fost acordată relației dintre dezvoltarea personală și cea profesională abordată pe larg în modulul 6.

S-a constat faptul că suntem tentați să acordăm aspectelor profesionale mai mult timp și atenție decât dezvoltării personale, fără să conștientizăm faptul că liantul principal între cele două este dat de atitudinea noastră. Putem spune că dezvoltarea personală include pe cea profesională cu preponderență în spațiul educațional, fiecare oră de predare aducând noi situații care se cer rezolvate multidimensional.

Partea 2

Modalități pentru exprimarea dezacordului

Introducere

În prima parte a tehnicilor și modalităților pentru o minte armonioasă am prezentat modalități pentru a fi de acord și am costatat următoarele:

-         Este necesar să identificăm în mod sincer punctele în care suntem de acord cu celălalt;

-         Nu aducem nici un aport și nu ajută la nimic dacă suntem în permanență de acord;

-         Dar și permanentul dezacord este plictisitor și exasperant;

-         Evitați să fiți mereu în dezacord pentru a nu deveni o pesoană care nu este deloc atrăgătoare;

-         Evitați să vă impuneți în permaneță puctul de vedere. În acest fel ne eliberăm de orgoliu și ne putem concentra mai bine asupra subiectului;

-         Valorile diferite trebuiesc luate în considerare;