Bază de date online cu resurse pentru dezvoltarea unui management instituțional antreprenorial de calitate în școli defavorizate

FACTOR DE IMBUNATATIRE A PROCESELOR DE MANAGEMENT

Una dintre cele mai moderne si controversate tendinte manageriale, ce se manifesta la nivel mondial, este managementul participativ. Acest stil de management vine ca o alternativa la stilul de management individualist, acesta din urma facand, in zilele noastre, fata tot mai greu complexitatii problemelor ce apar la nivelul organizatiilor , a caror rezolvare eficienta necesita din partea organelor de conducere o gama larga de cunostinte de specialitate, un nivel de responsabilitate din ce in ce mai mare, care nu pot fi realizate integral decat cu contributia corelata a mai multor persoane.

Introducere

Pentru fiecare dintre noi actuala perioadă este anxiogenă. O perioadă de izolare, căreia deocamdată nu-i vedem finalul, despărțirea de cei dragi, interzicerea rutinelor și hobby-urilor noastre, îngrijorare pentru sănătatea noastră sau a celor dragi. În cadrul acestui material aș dori să examinăm ce se întâmplă cu activitatea noastră profesională,  ce noi stressori s-au adăugat în actualul context profesional pentru cadrele didactice, dar și pentru managerii din cadrul sistemului de învățământ.

Văzută din afară, activitatea noastră pare extrem de comodă. Nu mai pierdem timp în trafic, stăm în confortul caselor noastre și ținem lecții sau le postăm on-line. De ce actualul context este mai stressant decât cel al interacțiunii clasice ?

·        Managementul şcolii ca nucleu al dezvoltării practicilor incluzive

Educaţia incluzivă nu este o formă de educaţie accesibilă doar pentru anumite grupuri considerate dezavantajate ci o formă de educaţie promovată pentru înlăturarea barierelor învăţării, de orice tip. Ea înseamnă, în esenţă, schimbarea școlii obişnuite pentru a se plia pe cerinţele educative ale tuturor celor care învaţă. Iată motivul pentru care  managementul şcolii şi elaborarea unor strategii adecvate constituie direcţiile necesare pentru a acoperi nevoia de reconstrucţie a abordării şcolii ca instituţie.

Introducere

Chiar dacă școala nu este o instituție de loisir, un loc unde să ne peterecem timpul liber, ea nici nu trebuie să ajungă să fie ocolită, considerată un loc vetust, în cel mai bun caz, un soi de pușcărie în cel mai grav. Acest mod de a o percepe va conduce spre demotivare și abandon școlar.

Școala poate deveni un loc tot mai atrăgător, dacă lucrurile care ni se predau sunt interesante, simțim că le putem folosi spre a ne crește calitatea vieții, că ne folosesc cumva, că nu sunt simple abstracții.

 În plus, trebuie adăugată forma în care copiilor le sunt prezentate lecțiile. Tot ceea ce este prea lung, prea omogen, prea abstract, plictisește și se reține doar prin toceală (în cel mai bun caz).

Pentru a forma buni cetăţeni, şcoala trebuie să încurajeze participarea elevilor la selecţia, planificarea, organizarea şi derularea activităţilor şcolii. În general, există o puternică tendinţă din partea adulţilor de a subestima competenţa copiilor de a participa la luarea deciziilor. Mulţi profesori sunt ei înşişi rezistenţi la ideea unui parteneriat cu elevii, uitând că aceştia nu sunt doar materia primă a unei instituţii şcolare, ci şi grupul care este direct afectat de schimbările şi inovaţiile în educaţie, nu sunt numai scopul final al reformelor din învăţământ, ci şi parteneri în procesul de schimbare.