Bază de date online cu bune practici pentru educație incluzivă de calitate

            Ministerul Educatiei si cercetarii, inca din luna Februarie 2020, a facut primele recomandari privind desfasurarea activitatilor din cadrul programului “Scoala altfel” pntru a limita numarul de imbolvaviri cu COVID19 in randul elevilor [1], mai précis acestea urmand a se desfasura “ în sediul/incinta unităților de învățământ”.

            Odata cu suspendarea tuturor activitatilor didactice, multe scoli au anulat activitatile prevazute in cadrul proiectului “Scoala altfel”. Alte scoli au propus noi activitati care sa se desfasoare online.

            Un exemplu de proiect oferit scolilor este ESERO care a trecut la transmitere LIVE pe Facebook a unor sesiuni de prezentare-informare in cadrul educatiei prin cunoasterea Spatiului.

            In conditiile in care etapele judetene/nationale ale Olimpiadelor nu s-au mai organizat, anumite ONG-uri sau scoli au organizat evenimentele online, prin transmiterea materialelor realizate si evaluarea acestora. Acest mod de lucru a permis elevilor sa-si continue pregatirea chiar si in perioada starii de urgent / alerta.

            Cateva evenimente importante sunt: EmpowerSoft (premiere in data de 20.04.2020 [3]), Catalysts Coding Contests (concurs pentru elevii de liceu, mutat online [4]), Micii campioni [5],  Ziua Europei [6], AcadNet [7] s.a.

            Datorită impactului focarului de coronavirus asupra călătoriilor și industriei, multe regiuni și planeta în general au cunoscut o scădere a poluării aerului. Reducerea poluării aerului poate reduce atât schimbările climatice cât și riscurile COVID-19, dar nu este încă clar care tipuri de poluare a aerului (dacă există) sunt riscuri comune atât pentru schimbările climatice, cât și pentru COVID-19 [3]. În elaborarea planurilor de refacere a vietii socio-economice dupa  COVID-19, factorii de decizie au trebuie sa propuna o agendă pentru protejarea mediului în timp ce creează noi oportunități de angajare.

            Elevii din scolile cuprinse in proiectul Proform au fost cuprinsi in multe proiecte privind protectia mediului. Actiunile in spatiile deschise pot continua cu pastrarea distantei fizice, iar educatia pentru un mediu sanatos poate continua online prin intalniri folosind platforme de comunicare online: Meet, Zoom, Webex, Teams [6] etc.

            Temele abordate pot acoperi subiecte pornind de la protejarea mediului, reciclarea produselor, curatarea mediului, pina la educatie continua in probleme prind protectia mediului, legăturile dintre degradarea mediului și sănătatea publică, securitate umana etc.

Rezumat

Proiectul ProForm nu are ca obiectiv doar să livreze, ci să identifice, cuantifice şi să replice. În acest sens, prin seminariile pentru identificarea bunelor practici (activitatea A3.2 a proiectului), ne-am propus să identificam bunele practici existente la nivelul şcolilor ţintă din cadrul proiectului. La Școala Gimnazială „Profesor Dinu Nicolae” Vlaşin, jud. Giurgiu am identificat câteva exemple de activităţi/proiecte cu caracter de bună practică în domeniul educaţiei incluzive.

            In acest material descriem idei de baza in utilizarea Microsoft Teams precum si alte unelte utile pentru asigurarea continuitatii proiectelor educationale in contextul pandemiei generate de COVID19.

Aplicația Microsoft Teams este inclusa in pachetul Office 365 (gratuit pentru mediul educational) si integrează conversațiile, conținutul și aplicațiile de care o clasa, o echipa are nevoie. Din punct de vedere al continuarii proiectelor scolare pe timpul pandemiei, platforma Microsoft Teams permite conectarea a 250 de persoane în același timp, iar profesorul/mentorul/responsabilul proiectului își poate ține conferinta(prezentarea) de acasă din fața unui laptop. Poate să-și partajeze desktopul, ca și când ar prezenta cu ajutorul videoproiectorului.

            Pandemia generate de COVID19 a generat multiple teme de reflectie: de la inchiderea scolilor, continuare activitatilor didactice folosind metode alternative, reluarea partial a unor activitati, dar si managementul riscului infectarii cu COVID19 a participantilor la procesul educational.

            Structurile de conducere au coloborat online (tele/video conferinte) pentru a stabili pasii de urmat. O informarea asupra abordarilor altor state sau chiar ale unor scoli din Romania a fost strict necesara, in conditiile in care nu existau ghiduri specifice reactiei scolii in context COVID19.

            Multe organizatii, precum UNESCO, OECD, IBO, agentii educationale, universitati, au realizat diferite cadre de recomandari. Banca Mondiala [9] a inceput sa analizeze modul de reactive al principalilor actori din lumea intreaga in privinta abordarilor alternative pentru continuitatea educatiei in context COVID.