Datorită impactului focarului de coronavirus asupra călătoriilor și industriei, multe regiuni și planeta în general au cunoscut o scădere a poluării aerului. Reducerea poluării aerului poate reduce atât schimbările climatice cât și riscurile COVID-19, dar nu este încă clar care tipuri de poluare a aerului (dacă există) sunt riscuri comune atât pentru schimbările climatice, cât și pentru COVID-19 [3]. În elaborarea planurilor de refacere a vietii socio-economice dupa COVID-19, factorii de decizie au trebuie sa propuna o agendă pentru protejarea mediului în timp ce creează noi oportunități de angajare.
Elevii din scolile cuprinse in proiectul Proform au fost cuprinsi in multe proiecte privind protectia mediului. Actiunile in spatiile deschise pot continua cu pastrarea distantei fizice, iar educatia pentru un mediu sanatos poate continua online prin intalniri folosind platforme de comunicare online: Meet, Zoom, Webex, Teams [6] etc.
Temele abordate pot acoperi subiecte pornind de la protejarea mediului, reciclarea produselor, curatarea mediului, pina la educatie continua in probleme prind protectia mediului, legăturile dintre degradarea mediului și sănătatea publică, securitate umana etc.
Odată cu continuarea răspândirii pandemiei COVID-19, autoritatile si populatia sunt îndemnate să trateze gestionarea deșeurilor, inclusiv deșeurile medicale, gospodărești și alte deșeuri periculoase, pentru a minimiza posibilele impacturi secundare asupra sănătății și asupra mediului.
Mastile de unica folosinta constituie o noua sursa de poluare [4]. Elevii trebuie indrumati spre a nu abandona in orice spatiu masca de protectie folosita, ci doar in locuri unde se colecteaza gunoiul. Aceeasi recomandare este valabila si pentru parinti, cadre didactice, cetateni – in general).
Conform [4]: „Gestionarea în sigurantă a deșeurilor menajere este, de asemenea, probabil să fie critică în timpul situatiei de urgentă COVID-19. Deșeurile medicale, cum ar fi măștile contaminate, mănușile, medicamentele uzate sau expirate și alte articole pot fi ușor amestecate cu gunoiul menajer, dar trebuie tratate ca deșeuri periculoase și aruncate separat. Acestea ar trebui depozitate separat de alte fluxuri de deșeuri menajere și colectate de municipalitatea specializată sau de operatorii de gestionare a deșeurilor.”
In contextul educatiei online pentru mediu si sanatate, mai ales in perioada pandemiei COVID19, tema poate fi tratata si urmarind ideile din [5].
Bibliografie
1. ***, https://www.genevaenvironmentnetwork.org/resources/updates/updates-on-covid-19-and-the-environment/
2. ***, COVID-19 recovery must be a turning point for environmental protection, participants say in OSCE PA webinar, 23 mai, 2020.
3. ***, https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_COVID-19_pandemic_on_the_environment
5. ***, https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/32282/COVIDWM.pdf, mai 2020.
6. ***, https://www.microsoft.com/ro-ro/microsoft-365/microsoft-teams/online-meeting-solutions?market=ro