Argument
Educația pentru igienă și sănătate , reprezintă una din principalele căi de cunoaștere a unor aspecte ale sănătății fizice și psihice și de formare a atitudinilor și deprinderilor indispensabile unui comportament responsabil și sănătos.
Materialul propus vine ca suport de sprijin în descoperirea corpului uman, bolile și prevenirea lor, regulile de igienă personală și de protejare a mediului înconjurător pe care trebuie să le respecte. Elevii învață cum să-și păstreze sănătatea fizică și psihică, află lucruri noi despre sănătatea mediului, despre familie și despre substanțele toxice. În cadul acestor ore, se va urmări stimularea limbajului și relațiile interpersonale. Îmbunătățesc relațiile părinte copil, elev - elev, elev- profesor , parinte- profesor, și permit o mai bună cunoaștere a copiilor și a problemelor care îi frământă .
Educația pentru igienă și sănătate înseamnă mai multă responsabilitate față de comunitatea în care trăim . Civilizația presupune și o stare bună, sănătate fizică și psihică.Starea de sănătate și lupta cu bolile , prevenirea lor și protejarea mediului înconjurator trebuie să fie o preocupare permanentă a fiecărui cetațean, iar noi, profesorii, avem menirea de a forma viitorii cetățeni conștienți de importanța sănătății
Competente specifice (CS) |
Activitati de invatare (exemple ) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Să identifice factorii interni si externi care determină starea de boală și pe cea de sănătate |
Dezbateri pe teme date; Formulări de concluzii simple; Discuții de grup asupra conceptelor sănătate-boală; Comentare de imagin |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Sa identifice aspectele fizice si comportamentale ale omului sănătos |
Exerciții de luare a deciziilor |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Să aplice conștient reguli pentru menținerea sănătății acasă, la școală, în comunitate |
Analiza unor situații de abuz Comentarea unor cazuri din media |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Să recunoască situații de abuz ale adulților asupra copiilor și formele violenței intragrupale |
Discuții despre substanțele cu potențial vătămator Întocmire de portofolii |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Să analizeze efectele pe termen scurt și lung ale substanțelor nocive asupra organismului |
Exerciții de rezolvare a unor situații problemă Studiul unor statistici medicale |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Să găsească soluții proprii pentru rezolvarea problemelor de sănătate specifice vârstei |
Discuții de grup Mini proiecte Activități practice în școală / comunitate |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANIFICARE ANUALĂ
|
Exeemple de activitati
1.Curățenia, mama sănătății
În pauză, Irina și Liviu discută despre filmul pe care l-au văzut.
- Subiectul filmului mi-a plăcut foarte mult, dar pauzele publicitare au întrerupt prea des acțiunea, zice Liviu.
- Așa este,dar au prezentat un nou săpun pe care o să-l cumpăr, adaugă Irina.
- Te gândești la regulile de igienă personală despre care am vorbit la educația pentru sănătate?
- Desigur, confirmă Irina. Igiena individuală este importantă pentru sănătate. Ai văzut că nerespectarea regulilor de igienă poate duce la îmbolnăvire!
- Da. Toate părțile corpului e bine să fie îngrijite. Dacă iți speli corpul, mâinile, părul, dinții, vei observa imediat efectul curățeniei. În plus se intensifică circulația sângelui și la scurt timp după terminarea spălării se simte o stare de bună dispoziție.
- Bine zici tu, Liviu. Eu cred că igiena individuală are efect bun și asupra ......
Din păcate, clopoțelul a sunat și a intrerupt discuția celor doi
Activitate in perechi:
* Continuați voi discuția despre igiena pielii, a părului, a ochilor, a urechilor, a respirației, a locuinței, a scris-cititului și a îmbrăcămintei.
Reguli de igienă personală :
* Spală-te pe față și fă duș zilnic pe tot corpul!
* Spală-ți părul de câte ori este nevoie cu un șampon blând . Dacă apare mătreața consultă un dermatolog
* Curăță unghiile în mod regulat
* Nu te lăsa amăgit de toate reclamele pentru produsele cosmetice ! Nu toate respectă normele igienico-sanitare . Unele sunt alergizante ,iritante sau chiar otrăvitoare.
* Odihnește-te în mod regulat și consumă echilibrat legume , fructe și lactate .
Exerciții :
Continuați textul respectând părțile unei compuneri !
Tudor este pasionat de jocurile pe calculator. A uitat ca a doua zi va merge la școală și dimineață ..................
Analizați compunerile după următoarele criterii :
* Respectă părțile unei compuneri
* Exprimarea este clară, corecta și coerenta
* Enunțul respectă ordinea desfășurării întâmplărilor
* Din textul alcătuit se desprinde un mesaj
Algeți însușirile care vi se potrivesc , dintre cele enumerate (prietenos , independent, irascibil, autocritic , sportiv , curios , îndrăzneț , tolerant / intolerant , influențabil , ingenios, cochet , modern ) si alcatuiți enunțuri cu ele .
4. Completați spațiile libere :
Mă spăl pe ......... înainte de fiecare masă .
Pentru a avea dinți sănătoși mă spăl de ......... ori pe zi și fac un control periodic la.......... .
Fac baie cel puțin .............. pe săptămân sau de cate ori este nevoie .
Respirația normală se face............. și folosim .............curata pentru menținerea sănătății .
Obiectele de igienă personală sunt ......................
Caracterizați oral un coleg din clasă arătând însușirile sale fizice și sufletești .
Portofoliu: Creați o reclamă pentru șamponul , săpunul sau detergentul preferat pe care le utilizați.
Încercuieşte cuvintele care denumesc obiecte folosite pentru igiena personală:
prosop, radieră, săpun, pastă de dinţi, ciocolată, jucării, periuţă de dinţi, batistă, creion, pieptene.
Scrie trei reguli de igienă pe care trebuie să le respecţi zilnic: a)______________________________________________________________________
b)______________________________________________________________________
c)______________________________________________________________________
2.Nu mă tem de vaccin!
Cei doi prieteni, Liviu și Adrian, își amintesc ziua când în clasă a intrat doamna doctor și le-a spus:
- Bună ziua, copii! Sunteți în clasa a III-a și trebuie să faceți vaccinul împotriva poliomelitei. Nu vă speriați, acesta constă în câteva picături.
- De ce credea că ne speriem? întreabă Adrian. Nu mai suntem în clasa I, când plângeam cu toții pentru o înțepătură!
- Ai văzut? adaugă Liviu, doamna doctor ne-a explicat că este mai bine să previi, decât să vindeci. Vaccinul nu este decât un ser care determină formarea de anticorpi. Organismul se poate apăra de acea boală.
- Suntem protejați de multe boli infecțioase. Cu mulți ani în urmă, când nu se descoperiseră vaccinurile, bolile provocau multă suferință, uneori chiar moartea, adaugă Adrian.
De ce credeți, copii, că în România se fac șapte vaccinuri obligatorii și gratuite, în funcție de vârstă?
Cunoașteți vaccinuri care se pot face la cererea părinților?
Știați că .....?
* Un copil nu poate fi înscris la creșă , grădiniță sau școală fără fișa de vaccinări
* Când pleci într-o tabără trebuie să dovedești că ai făcut vaccinurile la timp
Exerciții :
* Alcătuiți un text de 5-7 enunțuri cu titlul „ Vaccinul este necesar. „
* Scrieți regulile ce trebuie respectate de către cadrele medicale privind folosirea acului si a seringii pentru a evita îmbolnăvirile
* Scrieți un mesaj pentru un copil care plânge la vaccin.
3.Rolul igienei personale in prevenirea bolilor transmisibile
Bolile infecțioase sunt provocate de viruși și bacterii .Se transmit cu ușurință de la o persoană bolnavă la alta sănătoasă prin contact direct sau indirect prin diferite obiecte ( lenjerie , vesela , prosoape , batiste ) . Tusea convulsivă ( Tusea măgărească ) este chinuitoare și duce la crize de axfisiere . Bolnavul are accese puternice de tuse însoțite uneori de învinețirea feței și chiar de vărsături . Hepatita A ( Boala mâinilor murdare ) este provocată de virusul „A” care pătrunde în organism pe cale digestivă . Primele semne ale bolii sunt : dispariția poftei de mâncare , stare de oboseală , dureri de cap , dureri abdominale și stare febrilă . Este o boală cu risc mare de contaminare a celor din jur. Rujeola , Rubeola , Scarlatina , Varicela ,Oreionul și Gripa , sunt alte boli contagioase periculoase . Pacientul suspect de oricare dintre aceste boli trebuie să consulte medicul , să evite colectivitatea și să respecte sfaturile medicului.
Sfaturi : Feriți-vă de animalele bolnave ! Și ele pot transmite anumite boli ( turbare , gripa aviara , boli parazitare ) . Nu imprumutați obiecte personale ! Nu vă speriați de vaccinuri ,ele previn îmbolnăvirea .
Exerciții :
Continuați textele exprimându-vă părerea personală . E dimineața . Ceasul anunță începerea unei zile noi .Mă ridic din pat , dar încă mi-e somn . Ce reguli de igienă sunt obligatorii dimineața .
Azi Cătălin a lipsit de la școală . Este prietenul meu , așa că am trecut pe la el să îl întreb ce i s-a intâmplat . Bunica lui mi-a spus ca e bolnav . Are ..............
Condițiile de mediu ajută la prevenirea imbolnăvirilor . Ce ați putea imbunatății în mediul vostru ? În clasă În parc În jurul blocului Ce sfaturi ați da copiilor dacă ați fi medici , pentru a prevenii îmbolnăvirile ?
Joc de rol : * Interpretați rolul unui medic care tratează copii bolnavi; * Desenați virușii așa cum vii imaginați; * Descrieți o zi in care ați fost bolnav de gripă;
.Scrie într-un enunţ cel puţin trei semne ale gripei.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………… .
.Ce faci pentru a te vindeca când eşti gripat ( gripată ) ?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………… .
Boli transmise de animale
Alex iubește mult animalele. De curând părinții i-au cumpărat un câine, pe care l-a numit Rex. Îi povestește lui Adrian despre toate năzbâtiile micului său prieten. - L-ai vaccinat? întreabă Adrian. - Desigur. Știu că animalele pot pune în pericol sănătatea omului. Nu numai câinele și pisica, dar orice animal de companie trebuie urmărit cu atenție, pentru că este purtător al unor bacterii, viruși sau paraziți. - Medicul veterinar mi-a spus despre câteva boli transmise de animale: trichineloza, antraxul, giardioza, tetanosul. - Și gripa aviară a făcut multe victime în lume, mai ales în unele țări din Asia, adaugăb Alex. - E plăcut să ai un animal de companie, dar trebuie să respecți cu strictețe regulile de igienă și să frecventezi periodic cabinetul medicului veterinar. Dacă ați avea un animal de companie, ce măsuri ați lua pentru a preveni apariția unei boli infecțioase provenite de la animale?
Sfaturi :
* Nu mângâiați animalele fără stăpân sau pe cele neînsoțite. * Atrageți atenția adulților, daca e cazul , sa distrugă muștele , gândacii și rozătoarele. * Spalați-vă mâinile cu apă și săpun înainte de masă .
Exerciții : Adevărat sau fals: Turbarea poate fi transmisă de la câine la om prin mușcatură ?
Animalele nu trebuie vaccinate . Prin zgârieturile pisicii se transmite o boală , boală numită „ Boala ghearelelor de pisică„ ? Parazitozele sunt provocate de viermi intestinali .
Scrieți un dialog posibil , de 10-15 rânduri între un animal și stăpânul său .
Completați spațiile libere :
Ne putem îmbolnăvii dacă ......... un animal bolnav și ...........apoi cu mâinile nespălate.
Sunt un pericol pentru sănătate ......................păstrate descoperite peste care s-au așezat ............... . Fructele și legumele................laptele...............................carnea consumată fără avizul ................sunt surse ale unor boli transmisibile .
Eczemele , negii , scabia sunt boli transmisibile ...................... pielii . ( mângâiere , mâncăm , alimentele , muștele , nespălate , nefiert , sanitar veterinar , atingerea ) .
Dupa ce ați analizat relația dintre un animal de companie și stăpânul sau completați fișa de observație :
Numele și prenumele stăpânului .............
Numele animalului ............ Varsta ............ Rasa ............ Adresa............ Vaccinari ........
Observații despre aspectul fizic ...............
Observații despre hrană .............
Observații despre comportament .................
Observații despre sănătate ................
Reguli respectate de stăpân ............
Semnătura observatorului..............
BIBLIOGRAFIE
Antal Andrei – Igiena școlară, Editura Medicală, București, 1978
Baban, Adriana – Consiliere educațională, Cluj-Napoca, 2001
Binet A. – Ideile moderne despre copii, Editura Didactică și Pedagogică, 1975
Popescu Octavian, Bucur Eugeniu, sub redacția “Educația pentru sănătate în școală”, Editura Fiat Lux, București, 1999
Radu I. – Psihologia școlară, Editura Științifică, București, 1994
Șchiopu Ursula – Dezvoltarea operativității gândirii copilului de 7-11 ani, Editura Științifică, București, 1966
Șchiopu Ursula, Emil Verza – Psihologia vârstelor, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1981
MEC – ‘’Ghid pentru cadre didactice – Programul Educație pentru sănătate în școala românească’’, București, 2004
P.S.I.România – “Pachetul educațional – Fac ce vreau dar știu ce fac!”, București, 2000