Pandemia generate de COVID19 a generat multiple teme de reflectie: de la inchiderea scolilor, continuare activitatilor didactice folosind metode alternative, reluarea partial a unor activitati, dar si managementul riscului infectarii cu COVID19 a participantilor la procesul educational.
Structurile de conducere au coloborat online (tele/video conferinte) pentru a stabili pasii de urmat. O informarea asupra abordarilor altor state sau chiar ale unor scoli din Romania a fost strict necesara, in conditiile in care nu existau ghiduri specifice reactiei scolii in context COVID19.
Multe organizatii, precum UNESCO, OECD, IBO, agentii educationale, universitati, au realizat diferite cadre de recomandari. Banca Mondiala [9] a inceput sa analizeze modul de reactive al principalilor actori din lumea intreaga in privinta abordarilor alternative pentru continuitatea educatiei in context COVID.
Cele mai importante aspect sunt:
1. Informarea continua asupra masurilor de protectie, reconfigurare a spatiilor si stabilirea unui plan de management al riscului.
2. Utilizarea platformelor online bogate in continut educational.
3. Continuarea activitatilor didactice in regim de corespondenta (email, whatsapp, etc),
4. Utilizarea sistemelor de tele/video conferinta pentru sedinte la distanta, cursuri online.
5. Utilizarea aolicatiilor de gestiune colaborativa a proiectelor pentru continuarea proiectelor gestionate de scoli/universitati.
In acest sens, scolile au creat grupuri de lucru pentru identificare de resurse educationale, ghiduri de utilizare a platformelor Google Meet, Zoom, Microsoft Teams, Google Classes etc.
De asemenea cadrele didactice au dezvoltat continut digital (lectii, teste) pe care le-au distribuit elevilor prin intermediul mijloacelor de comunicatii moderne.
Ramane de gestionat situatia in care elevii nu dispun de tehnologii informatice pentru participare efectiva la invatamantul alternative de tip online. In acest caz, structurile de conducere impreuna cu comunitatile locale, regionale, respective nationale trebuie sa identifice solutii/proiecte pentru a permite continuitatea procesului educational.
Bibliografie
1. ***, https://saskschoolboards.ca/wp-content/uploads/2015/08/AFrameworkforEducationContinuity_080215v1.pdf
2. ***, https://www.icde.org/icde-blog/2020/3/31/educational-leadership-during-the-coronavirus-pandemic
3. ***, https://rems.ed.gov/docs/COOPTAonContinuityofTeaching_and_Learning_COVID19.pdf
5. UNESCO, http://www.iesalc.unesco.org/en/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-EN-090420-2.pdf
6. IBO, https://www.ibo.org/globalassets/news-assets/coronavirus/online-learning-continuity-planning-en.pdf
8. ***, https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf
9. ***, https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic (pagina in continua actualizare)
10. ***, https://www.iau-aiu.net/Covid-19-Higher-Education-challenges-and-responses