Descarcă format .pdf

  12 – 13  decembrie 2018 - BOTOȘANI


Se ştie că în didactica „tradiţională” predarea a funcţionat ca scop în sine, fiind centrată pe transmiterea, expunerea și comunicarea cunoştinţelor. Învăţământul modern caută să păstreze un echilibru între munca individuală şi lucrul in grup, să imbine învăţarea individuală cu învăţarea interdependentă, prin cooperare sau colaborare, să asocieze exerciţiul individual exerciţiului interacţiunii cu ceilalţi. Aceste considerente au fost scoase în evidență de experții proiectului PROFORM prezenti la întâlnirea lunară, avută la Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu din Comuna Albești și la Insprectoratul Școlar Județean Botoșani.

 

          Experții PROFORM, împreună cu cadrele didactice prezente la seminariile de informare, mentorat și coaching și cele de bune practici au ajuns la concluzia că, în ultimii ani, în procesul de educare, se dorește înlocuirea momentelor de predare centrate pe profesor cu cele de învaţare autentică centrate pe elev. Accentul se comută pe selectarea şi aplicarea, în demersul predării – învăţării, a strategiilor didactice incluzive, care fac din spaţiul clasei şcolare un mediu securizant, nu doar pentru elevii capabili de performanţe superioare, ci şi pentru cei timizi, retraşi, neîncrezători, cu dificultăţi de adaptare la cerinţele invăţării şcolare. Competenţa profesională în învăţământ este mai complexă: un profesor responsabil atrage elevii, îi motivează, îi activează, îi incurajează să înveţe împreună şi totodată să-şi împărtăşească experienţele de învăţare şi cunoaştere. Învăţarea prin cooperare este o continuă provocare pentru un cadru didactic, care trebuie să structureze activitatea de grup, astfel încât să faciliteze învăţătarea maximă pentru toţi elevii. Astfel, elevii învaţă să: ia iniţative, să îşi construiască opinii, să le argumenteze şi să le împărtăşească. Metodele activ-participative sunt proceduri care pornesc de la ideea că învăţarea este o activitate personală, care incurajează elevii să gândească independent şi să reflecteze.

Fiecare activitate a proiectului urmareste profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continua, asigurarea calitatii educatiei prin fromarea profesionala continua si asigurarea unei educatii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmareste integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor si politicilor publice ale României si are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursa pentru o dezvoltare sustenabila în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesionala a personalului din învatamântul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, Stiinta si cultura, în parteneriat cu Inspectoratul Scolar Judetean Botosani si Inspectoratul Scolar Judetean Giurgiu.