Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182

Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”

2 alb2 alb1 negru     Beneficiar  /        Partener 1/          Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură

Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore

Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională

Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM

Categorie expert: Expert termen lung

Utilizarea jocurilor XColony pentru dezvoltarea abilităților specifice STEAM

            1. Despre STEAM

            STEAM este o abordare educațională care încorporează artele în modelul STEM mai familiar, care include știința, tehnologia, ingineria și matematica. Programele STEAM pot include oricare dintre artele vizuale sau ale spectaculului, cum ar fi dansul, designul, pictura, fotografia și scrisul [1].

            Accentul a fost pus pe domeniile STEM și educația pentru acestea, la sfârșitul secolului al XX-lea, când a început lipsa lucrătorilor în domeniile tehnice. De atunci, agenții guvernamentale din multe țări din întreaga lume au investit foarte mult în educația STEM și promovarea acesteia. Accentul pus pe încurajarea competențelor STEM a condus în mod inevitabil la scăderea accentului pus pe alte discipline din domeniul artelor și științelor umaniste, astfel încât finanțarea pentru ele a scăzut, iar elevii au mai puține opțiuni legate de artă.

 

            Reintegrarea artei și a designului în educație a fost demonstrată pentru a spori fericirea și bunăstarea elevilor. De la o afacere și perspectivă, beneficiile majore includ abilități mai bune de rezolvare a problemelor și creșteri de creativitate și inovație. Integrarea artelor în educația și domeniile STEM poate, de asemenea, să încurajeze mai multă participare a femeilor în zonele dominate de bărbați.

            2. Despre XColony

XColony a livrat până în prezent o diversitate de jocuri de construcție și programe educaționale care au fost prezentate în întâlniri publice și private în SUA și UE.

O campanie de marketing creată de Invents, LLC, NY se desfășoară în prezent pentru a introduce jocuri XColony pe piața din America de Nord: "Jocul de hârtie XColony este un joc bazat pe module, care va oferi consumatorilor de toate vârstele un produs care stimulează imaginația, un joc distractiv care exercită creierul și servește ca o alternativă mai productivă la jocurile video și pe computer. Folosiți bucăți de hârtie pentru a construi module complexe și forme geometrice, fiecare fiind din ce în ce mai complexă pe măsură ce utilizatorul avansează în joc.”

Bazându-se pe principii simple precum "începe cu elementele de bază", "învățați treptat" și "explorați și creați", jocurile oferă un mediu ierarhic deschis pentru construcții modulare, provocând creativitatea și spiritul inovativ al jucătorilor.

Mai2019 P6

Fig 1.Obiecte  reale XColony [2]

            3. Lecții învățate

            Percepția spațială. Percepția în adâncime (percepția în profunzime) este capacitatea vizuală de a percepe lumea în trei dimensiuni (3D) și de a simții distanța la un obiect. Senzația de adâncime este termenul corespunzător pentru animale, deoarece deși se știe că animalele pot detecta distanța unui obiect (din cauza capacității lor de a se deplasa cu exactitate sau de a răspunde în mod consecvent, în funcție de această distanță), nu se știe dacă acestea „percep” acest lucru în același mod subiectiv ca oamenii.

Percepția în adâncime apare dintr-o varietate de indicii de adâncime. Acestea sunt în mod obișnuit clasificate în indici binoculari, care se bazează pe primirea de informații senzoriale în trei dimensiuni, atât din ochi cât și din indiciile monoculare care pot fi reprezentate în doar două dimensiuni și observate cu un singur ochi. Indicațiile binoculare includ stereoscopia, convergența ochilor, disparitatea și adâncimea de la viziunea binoculară prin exploatarea paralaxelor. Indicațiile monoculare includ distanța (obiectele îndepărtate prezintă unghiuri vizuale mai mici decât obiectele apropiate), granulația, mărimea și paralaxa mișcării.

            Indiciile  monoculare sunt [3]: paralaxa de mișcare, adâncimea de mișcare, efectul de adâncime cinetică, perspectiva, mărimea (dimensiunea, volumul) relativă, dimensiunea familiar, dimensiunea absolută, acomodarea, ocultația, perspectiva aeriană, perspective curbilinie, elevația, textura, iluminarea și umbrirea, blurarea imaginii.

            Indiciile binoculare sunt [3]: stereoscopia, retinală, stereoscopia umbrei și convergența.

            Simetria. Un rol important în formarea reprezentărilor spaţiale îl joacă exerciţiile de formare a reprezentărilor despre axa de simetrie. Literatura de specialitate recomandă includerea unor asemenea exerciţii, începînd cu clasa I [4]. La început, se propune elevilor să lucreze pe foi cu reţea de pătrăţele.

Mai2019 P7

Fig 2. Simetria în varii forme

Apoi, prin explorare online pot identifica imagini de obiecte sau imagini artistice în care se poate evidenția simetria. Se pot utilize module XColony pentru a simți simetria în general [5].

           

            Alte transformări spațiale. Urmărind [5] se pot evidenția și alte transformări spațiale, inclus operații din domeniul geometriei solide constructive. Astfel se pregătește drumul pentru modelare spațială asistată de calculator și imprimare 3D.

            Bibliografie

1. STEAM, https://whatis.techtarget.com/definition/STEAM-science-technology-engineering-arts-and-mathematics

2. http://www.xcolony.eu/media-gallery/photos/

3. Percepția spațială. https://www.setthings.com/ro/vederea-tridimensionala-perceptia-in-adancime/

4. Formarea reprezentărilor spațiale. https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/ 80_87_Formarea %20reprezentarilor %20spatiale%20la%20elevii%20clasei%20I-II.%20Repere%20teoretice%2C%20constatari%20si%20solutii%20practice.pdf

5. http://www.xcolony.eu/educational-programs/details-for-spatial-evaluation/