De la Leonardo da Vinci până la Hărțile Mentale

1.     1. Introducere

În cadrul acestei sesiuni online vom continua activitatea demarată în sesiunea online din  lunile aprile și mai, doarece acest subiect este deosebit de util pentru stimularea gândirii în școli, și nu numai, în viața de zi cu zi. Gândirea este un proces activ și dinamic. Reprezintă obiectivul principal pentru orice nivel al procesului de învățare, și nu trebuie să uităm că acest proces continuă toată viața. Știm deja, pe baza cercetărilor moderne, faptul că pe tot parcursul vieții se stabilesc noi conexiuni între neuroni.

Am propus în sesiunile anterioare diverse metode pentru a ne deschide spre propria noastră minte, și de aici, dacă putem spune așa, spre mintea universală. Sunt conexiuni nevăzute între toate ființele de pe această planetă.

De asemenea fiecare dintre noi are afinități cu una sau alta dintre metodele propuse.

Am ales prezentarea notițelor a trei mari oameni de știință și inventatori ai lumii în care trăim.

 

2.     2.Leonardo da Vinci și gândirea radiantă

Vă propun să privim și să ne lăsăm liberă mintea următoarele imagini preluate din desenele lui Leonardo da Vinci, recunoscut ca fiind unul dintre artiștii și inventatorii cei mai prolifici ai umanității.

Fig 1 reprezintă o pagină din caietul cu notițe al lui Da Vinci. Vedem un amestec de cuvinte , geometrie, imagini și simboluri.

Rămâneți câteva minute și contemplați această imagine. Ce gânduri vă trec prin cap? Ce senzații aveți? E un exercițiu foarte util de atenție și în același timp de concentrare. Chiar dacă imaginea nu este foarte clară.

Imaginea este precursoare hărților mentale.

proform iunie poxc5

Fig 1

O altă imagine deosebită este cea care prezintă schița pentru un aparat de zbor.

proform iunie poxc6
Fig 2

În fig 2 sunt redate schițele pentru un aparat de zbor, tot din notițele lui Da Vinci.

”Notițele sale juxtapun schițe, simboluri și cuvinte, combinând imaginația, asocierea și analiza și dezvăluind modul în care creativitatea lui incredibilă a fost susținută de întreaga sa paletă de abilități corticale .”[1]

Priviți imaginile și lăsați imaginația liberă. Notați-vă posibilele conexiuni cu dorințele dumneavoastă, notați-vă gândurile care apar și posibilele conexiuni și, de ce nu dispuneți aceste gânduri într-o Hartă Mentală.

3.     .3.Albert Einstein și gândirea radiantă

În 1929 Einstein a declarat într-un interviu dat unui ziar:

”Latura mea artistică este suficientă pentru a clădi liber pe baza imaginației mele. Imaginația este mai importantă decât cunoștințele.  Cunoștințele sunt limitate. Imaginația înconjoară lumea[2]

4.     4.Richard Feynman – hărțile mentale și diagrama Feynman

Richard Feynman a fost un fizician american care a trăit aproape de zilele noastre – 1918- 1988, laureat al Premiului Nobel pentru fizică.

”Încă din tinerețe a înțeles importanța vizualizării și a imaginației în procesul creativ de gândire și a învățat singur să deseneze. A conceput o prezentare în imagini a formulei matematice utilizate pentru a descrie comportamentul particulelor subatomice, care a devenit cunoscută sub denumirea de diagrama Feynman. El a fost atât de pasionat de diagrame , încât și-a acoperit mașina cu ele”[3].

proform iunie poxc7

5.     5.Pot să-mi deschid mintea?

O minte cu o gândire radiantă este o minte deschisă – Albert Einstein spunea: Mintea noastră e ca parașuta: își împlinește rostul numai dacă se deschide.
Priviți imaginile următoare și dați-vă drumul imaginației.

proform iunie poxc8

proform iunie poxc9

Bibliografie

Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019

www.google.com/search?q=diagrama+feynman

 



[1] Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume, p.45

[2] Idem, p.46

[3] Idem, p. 47