Rezumat.

Au fost prezentate în sesiunea anterioară argumente în favoarea practicării unei gimnastici a creierului, fiind utilă în egală măsură pentru cadrele didactice, cât și pentru copiii de la gradiniță, clasa pregătitoare , clasele primare sau gimnaziu. De altfel, astfel de tehnici sunt utile pe toată durata vieții. Ele se inscriu în aceeași măsură la dezvoltarea personală, cât și la cea profesională, putând fi aplicate acasă, în scopul optimizării comunicării creier -corp, fie în clasă, avantajele fiind multiple.

Desenul în oglindă

Tehnica pe care o vom prezenta astăzi este o activitate care constă în desenarea cu ambele mâini, care se realizează raportându-ne la linia mediană pentru a stabili sensul, direcția și orientarea în spațiu, în relație cu corpul. Învățarea  este în legătură  cu discriminarea dreapta/stânga, persoana care execută mișcarea se pune pe sine însuși în centru și realizează mișcarea in toate direcțiile în spațiu  și trebuie să memoreze forma pe care o desenează.

 

Este mai ușor să se facă experiența Desenului în Oglindă cu  mușchii brațelor și umerilor. Stați în spatele elevului și ghidați brațele sale cu ajutorul unor mișcări simple. Învățați-l  să se raporteze la propria sa linie mediană  pentru un reper direcțional. Numiți direcțiile în timp  îl ghidați să deseneze diferite cadre utilizând simultan ambele maini. Lăsați-l liber atunci când observați că este capabil să facă singur  desenul. Există varianta ca un elev să fie oglinda altui elev.

Sugestii pedagogice

1.     Începeți prin a permite elevului să execute forme libere utilizând ambele mâini odată.

2.     Puneți accentul pe proces, nu pe rezultat. Evitați judecățile de valoare, pozitive sau negative.

3.     Încurajați mișcarea capului și a ochilor . Evitați încruntarea și tensiunea.

4.     Exemplificați mișcarea aratând cum se poate executa.

5.     Desenarea obiectelor reale poate fi un obiectiv posibi, mai degrabă decât obligatoriu.

Activează creierul pentru

·        Coordonarea ochi – mână în diverse câmpuri vizuale;

·        Travesaea liniei mediane permitând integrarea celor două emisfere cerebrale;

·        Stimulează conștientizarea spațiului, discriminare vizuală și codificarea formelor/simbolurilor.

Competențe școlare

·        Capacitatea de orientare în spațiu

·        Codificare și decodificare simboluri scrise

·        Sriere

·        Ortografie

·        Matematică

Corelație comportament – postură

·        Conștiința direcțiilor dreapta/stânga

·        Vedere periferică

·        Conștiința corpului și coordonare

·        Aptitudini de mișcare și sport

În fig 1 prezentăm Desenul în Oglindă- se pot executa forme simple, cercuri, patrate, se pot scrie litere in oglindă, etc

profom2001

Bibliografie

 Dr. Paul & Gail Dennison – Movement – cle de l’ aprentissage  - Brain Gym,  Le Souffle d’Or, Paris