Problema urgenței și a importanței
Cele patru sectoare
Vom continua în această sesiune să analizăm care sunt lucrurile urgente, care sunt importante și care este relația dintre ele. Aceste lămuriri sunt esențiale pentru a putea stabili prioritățile de care să ținem cont pentru un time management eficient, care să conducă în permanență spre sporirea calității vieții noastre.
Multe lucruri care sunt esențiale pentru atingerea țelurilor și care oferă sens și bogăție vieții noastre pot fi mai puțin urgente, nu acționează direct și insistent asupra noastră.
Am introdus în sesiunea anteriaoră o matricede administrare a timpului în funcție de patru categorii, sau sectoare, în care sunt aranjate activitățile noastre curente. Această matrice a fost elaborată de R. Covey, cel care a înființat și condus Centrul de Conducere Covey care are ca obiect de activitate consilierea managerilor în probleme de conducere atât a afacerilor cât și a propriei vieți. O temă importantă era aceea legată de mamagementul timpului.
Matricea este prezentată în Fig următoare:
|
Urgent |
Mai puțin urgent |
I |
II |
|
Importante |
Exemplu: Crize, probleme presante,proiecte și scadențe apropiate |
Pregătire, prevenire, evaluări, planificare,crearea unei relații,recreere autentică, |
|
III |
IV |
Lipsite de importanță |
Întreruperea acțivității,anumite telefoane,unele întâlniri, multe din activitățile curente |
Fleacuri, bagatele, corespondență neimportantă,unele apeluri telefonice,activități de evadare |
În sesiunea anterioară v-am invitat să treceți în această schemă tipurile de activități cu care vă confruntați
Vom reveni cu câteva clarificări.
Cele patru sectoare prezintă modul în care ne petrecem timpul.
Sectorul I
Acest sector cuprinde lucruri deopotrivă importante și urgente – pregătirea lecțiilor pentru mâine, repararea mașinii, a frigiderului, o programare urgentă la medic, o operație a noastră sau a cuiva drag, etc.
”Aici este locul unde organizăm,, producem,, unde ne folosim experiența și rațiunea pentru a răspunde multitudinii de necesități și provocări.”[1]
Nu putem ignora aceste activități. Ceea ce putem face este ne dăm seama dacă o parte dintre acestea nu s-ar datora faptului că au tot fost amânate. Putem evita astfel de situații dacă ne ocupăm suficient de prevenire și planificare.
Sectorul II
În acest sector găsim activități importante, fără a fi totuși urgente. Putem spune că acesta este sectorul activităților care dau calitatea vieții. Aici facem planuri de perspectivă, anticipăm,studiem,ne dezvoltăm personal și profesional, ne gândim cum să rezolvăm problemele din familie, ce proiecte noi să dezvoltăm, comunicăm cu cei din jur, învățăm să ascultăm.
Aici petrecem timp de calitate și ne sporim abilitatea de a acționa. Dacă ignorăm acest timp de acțiuni care nu au devenit urgențe, se va largi Sectorul I. Aceasta poate duce la adâncirea crizelor, oboseală, stres.
Recomandarea este să aclocăm mai mult timp activităților din acest sector.
Este Sectorul conducerii personale asupra căruia vom insista, deoarece nu acționează direct asupra noastră, noi trebuie să acționaă asupra lui.
Sectorul III
Poate fi considerat un simulacru al Sectorului I. Aici regăsim lucruri care sunt urgente fără a fi importante. Prin astfel de activități ne putem amăgi – zarva urgenței crează de cele mai multe ori doar iluzia importanței. Unele activități de aici, dacă sunt importante, sunt pentru altcineva. În această categorie intra anumite apeluri telefonice, ședințe, oaspeți ocazionali. Ne putem simți ca într-o stare de criză și urgențe. Poate fi denumit și Sectorul Amăgirii.
Sectorul IV
Poate fi denumit Sectorul Irosirii. Din acest punct de vedere ar trebui să nu ne aflăm deloc aici. De fapt aici evadăm cu iluzia unui spațiu de odihnă. Activitățile de aici nu sunt neapărat recreative – lectura unor romane ușurele, urmărirea unor emisiuni stupide, bârfele de la birou reprezintă mai degrabă o irosire a timpului. Nu înseamnă supraviețuire, ci decădere.
Practic
Aduceți-vă aminte activitățile din ultima săptămână. Plasați-le pe această matrice. Analizați timpul petrecut cu fiecare din cele patru sectoare.
Analizați Sectoarele I și III. Un lucru urgent nu este neapărat și foarte important.Pentru a putea sesiza diferența puneți-vă întrebarea dacă activitatea respectivă a contribuit la atingerea unui obiectiv important, sau nu. Dacă nu , atunci aparținea cel mai probabil Sectorului III.
BIBLIOGRAFIE
- Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile , Ed ALL, 2007,
- Stehen R Covey, A treia cale, Ed ALL, 2013
[1] Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile, p.36