Potențialul celor patru înzestrări umane

 

”Între stimuli și reacții, există un spațiu

 

În acest spațiu se află puterea de a ne alege reacția.

 

În reacția noastră stă de

 

fapt maturitatea și libertatea.”[1]

 

 

Introducere

 

Nu putem fi eficienți în activităților noastre dacă nu ne îmbunătățim permanent înzestrările personale. Multitudinea de informații, timpul care se grăbește , fac destul de dificilă selecția activităților zilnice. Suntem în permanență în luptă cu timpul, de multe ori cu anumite lucruri care nu sunt urgente, iar seara constatăm că deja am amânat multe pentru ziua următoare. O parte dintre lucrurile nerezolvate pot deveni urgențe în ziua următoare.

 

 

Vom continua prezentarea unei metode eficiente pentru stabilirea agendei zilnice în acord cu categoriile prezentate în buna practică anterioară clasificate în cele patru sectoare.

 

Stabilirea relațiilor reale dintre cele patru sectoare în vederea unei agende zilnice echilibrate se face prin stabilirea nordului autențic în acord cu propriile înzestrări umane.

 

 

Cele patru însușiri umane

 

Mottoul de mai ne pune în fața unei realități frapante – diferența esențială în modul de acțiune a oamenilor este dată tocmai de această capacitate de a nu reacționa instantaneu la stimulii din jur, ci tocmai aceea de ne putea controla reacțiile. Putem fi tentați să rămânem mult timp petrecând activități de așa-zisă recreere plimbându-me pe facebook, sau în dialoguri și dispute sterile, pierzătoare de timp, în sectorul IV, sau putem să ne folosim voința independentă și să trecem la activități care ne aduc cu adevărat libertatea și eficiența, precum cele din sectorul II.

 

Cele patru înzestrări umane sunt:

 

1.     Cunoașterea de sine – capacitatea de a ne detașa și de a ne privi cu obiectivitate calitățile și defectele. Fără a ne judeca, doar să constatăm cum gândim, ce motivații avem pentru ceea facem sau ne propunem să facem. O astfel de introspecție ne ajută să devenim conștienți de trăirile fizice și psihice , de programarea pe care o avem din trăirile de până acum în raport cu modul în care reacționăm la stimulii exteriori. Și acțiunile noastre sunt în legătură directă cu trăirea acestui spațiu de manifestare.

 

2.     Conștiința- ne conectează la înțelepciunea veacurilor și a sufletului[2].

 

Fiecare dintre noi are un sistem intern de ghidare – conform principiilor moștenite, învățate sau dobândite prin experiențe propri. Ne ajută să ne contemplăm cum acționăm, respectându-ne sau principiile.

 

3.     Voința independentă – este esențială pentru tot ceea ce facem și ce obținem de la însușirile noastre. Ne dă puterea de acționa pe baza principiilor, nu a emoțiilor sau circumstanțelor. Suntem responsabili de acțiunile și alegerile noastre.

 

4.     Imaginația creativă- pe baza ei avem capacitatea de a prevedea o situație viitoare, concepem un plan și să-l punem în practică.  Ne angajăm în diverse activități, stabilim o întâlnire. Ne permite să ne privim pe noi înșine îndeplinindu-ne angajamentele, aplicându-ne principiile într-un mod eficient.

 

 

Din ce punct plec cu desăvârșirea înzestrărilor umane

 

Propunem în această sesiune online primele două chestionare pentru a ne evalua realația cu propriul sistem interior de ghidare.

 

Răspunsurile ne vor da o imagine despre gradul în care ne-am desăvârșit și ne folosim în viață primele două înzestrări.

 

Cunoașterea de sine

 

1.     Sunt capabil să mă detașez de gândurile și sentimentele    0  1  2  3  4                       

 

mele, să le examinez și să procedez la unele schimbări ?  

 

2.     Sunt conștient de paradigmele mele fundamentale și de     0  1  2  3  4       

 

pe care le au asupra comportamentului meu, asupra           0  1  2  3  4

 

rezultatelor pe care le obțin în viață?

 

3.     Sunt conștient de o anume diferență între structura mea      0  1  2  3  4      

 

biologică, genealogică, psihologică – și propria-mi gândire

 

profundă?

 

4.     Atunci când reacția celorlați vizavi de mine- sau de vre-un 0  1  2  3  4       

 

lucru pe care l-am făcut – pune la îndoialăfelul în care mă

 

văd pe mine însumi, sunt capabil să evaluez această reacție

 

care diferă de ceea ceștiam despre mine, și să învăț ceva despre ea?        

 

 

  Conștiința

 

1.     Simt uneori o voce interioară care mă împinge  șă fac         0  1  2  3  4   

 

un lucru sau mă împiedică ceva ce aveam de gând?  

 

2.     Am sentimentul diferenței între ”conștiința socială”           0  1  2  3  4

 

-         ceea ce societatea m-a învățat să prețuiesc- și propriul

 

meu ghid interior?

 

3.     Simt înlăuntrul meu adevărul unor principii ale nordului        0  1  2  3  4

 

autentic precum integritatea și loialitatea?

 

4.     Văd în experiența umană- mai largă decât societatea în care   0  1  2  3  4

 

trăiesc – un tipar care validează adevărul principiilor?

 

Sursa: Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile - p 65-66

 

Vă invit în cadrul acestei sesiuni online să citiți cu atenție, să nu vă grăbiți, chiar să meditați câteva minute la fiecare dintre întrebările din cele două chestionare. Notați-vă scorul – de la 0 la 4,

 

0 – niciodată;

 

2 – uneori;

 

4- totdeauna,

 

Puteti să vă acordați chiar și un punctaj intermedia- 1 sau 3.

 

În sesiunea online următoare vom prezenta următoarele două chestionare și explicarea răspunsurilor.

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

  1. Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile , Ed ALL, 2007,
  2. Stehen R Covey, A treia cale, Ed ALL, 2013

 

 

 



1.      [1] Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile , Ed ALL, 2007,p. 62

[2] Idem, p 63