Sesiune online pentru dezvoltarea personală și profesională a resurselor umane din școlile țintă pentru proiectul ProFORM
Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182
Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”
Beneficiar / Partener 1/ Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore
Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională
Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM
Categorie expert: Expert termen lung
Învățarea bazată pe probleme
Învățarea bazată pe probleme (PBL) este o metodă de predare în care problemele complexe din lumea reală sunt utilizate ca mijloc de promovare a învățării elevilor de concepte și principii, spre deosebire de prezentarea directă a faptelor și conceptelor [1]. Problema trebuie să motiveze elevii să caute o înțelegere mai profundă a conceptelor. Problema ar trebui să solicite elevilor să ia decizii motivate și să le susțină. De asemenea, problema ar trebui să includă obiectivele conținutului în așa fel încât să-l conecteze la lecții/ cunoștințe anterioare. Dacă este folosită pentru un proiect de grup, problema are nevoie de un nivel de complexitate pentru a se asigura că elevii lucrează împreună pentru a o rezolva. Dacă este folosită pentru un proiect derulat de-a lungul mai multor etape, etapele inițiale ale problemei ar trebui să fie clare și să implice atragerea elevilor spre problemă.
Se consideră următoarele etape metodice de rezolvare a problemelor [2, 3]:
· Clarificarea enunțului problemei (1),
· Judecata problemei (2),
· Planificarea rezolvării problemei (3),
· Rezolvarea subproblemelor și obținerea soluției problemei (4).
In final este bine să se efectueze unele activități suplimentare precum: verificare, comparare, extindere etc.
Se supun atenției următoarele clase de probleme:
1. Probleme rezolvabile cu ajutorul matematicii [2, 3]
2. Probleme de fizică [4, 10]
3. Probleme de chimie [5, 6, 7, 8, 10]
4. Probleme de biologie [9]
Se doreste identificarea de probleme interdisciplinare, probleme rezolvabile la nivel de grup, probleme rezolvabile în mai multe etape.
Bibliografie
2. Metode aritmetice de rezolvare a problemelor, https://isjvl.ro/images/stories/food/site/resurse%20educationale/MATEMATICA/archive/MET%20PRED.pdf
3. Ioana Magdas, Probleme pentru pregătirea didactică matematică ȋn ȋnvăţământul primar, Presa Universitara Clujeana, 2017
4. https://fizicaursuv.com/category/probleme/
5. Corpodean C., Berinde Z., Drinkal C., Chimie pentru grupele de performanţă – clasa a IX-a, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2003
6. Berinde Z., Chimia în concursurile şcolare. Olimpiada judeţeană (1990 – 1999), clasa a VIII - a, Ed. Cub Press 22, 2000
7. Berinde Z., Chimia în concursurile şcolare. Olimpiada naţională (1990 – 1999), clasa a VIII - a, Ed. Cub Press 22, 2000
8. Niac Gavril, Probleme de chimie culese din viata de toate zilele - Editia a II-a, EMIA, 2018
9. Nicorici Maria, Unele metodologii de rezolvare a situatiilor problema la orele de biologie, 2013, http://docfoc.com/download/biologie
10. https://ceae.ro/proiect-invatarea-fizicii/