A. Teme supuse dezbaterii

1. Generații pre-XYZ (înainte de 1965)

2. Generația X (1965 - 1980)

3. Generația Y (1981 - 1995)

4. Generația Z (1996 - 2010)

5. Generația ALFA (2011 - în prezent)

6. Caracteristici ale generațiilor. Moduri de abordare a învățării.

7. Modele transformatoare: Bloom, ADDIE, SAMR, EduTech

 

B. Idei principale

 

Generația actuală de elevi, numită și generația Z, preferă graficele/imaginea video/mesajul audio în locul textului, este multi-tasking, vrea rezultate imediate și recompense/recunoaștere pentru ceea ce fac. Elevii preferă dispozitivele cu ecran tactic, interactivitatea digitală și experimentul demonstrativ,  în locul pixului și hârtiei.

 

De ce este așa? Ei s-au născut în epoca în care calculatorul nu mai este o curiozitate, nici jocurile nu sunt ceva care să-i țină în fața calculatorului prea mult timp. Ei sunt dinamici, curioși, ușor de prins în trasee digitale din cele mai "periculoase". Dacă experimentul demonstrativ a fost redefinit de "gamification", interactivitatea nu mai este bilaterală și sincronă, ci asincronă și multilaterală prin intermediul platformelor cloud de socializare, ei caută "graalul" noului mileniu. Ei consideră tehnologia ca fiind "arma"  de bază în realizarea obiectivelor. Care obiective? Dacă un obiectiv nu este atins repede, ei îl vor redefini. Nu au timp de "povești", ci de rezultate. Pe ei îi interesează "produsul", nu detaliile despre ciclul de viață al produsului. De îndată ce produsul și-a făcut treaba, el poate fi "aruncat"; un alt produs va fi căutat ș.a.m.d.

 

Profesorii generației Z sunt membri ai generațiilor Y și X. Cele trei generații au caracteristici diferite. Au avut modele societale diferite. Scoala s-a tot reformat. Peste câtva timp actualii profesori vor fi colegi cu noile cadre didactice aparținând generației Z, apoi ALFA. Cum colaborează? Cum se obține armonia necesară unui proces educațional de calitate?

Este nevoie de continuitate în dezvoltare personală și profesională? Care sunt noile abilități de care avem nevoie? Doar tehnologie? Nu. Tehnologia nu este răspunsul, ci doar o parte a răspunsului [15, 16].

 

C. Studii de caz

1. Rolul adulților în educația copilului Z [10, 15]

2. Învățământul primar - provocările generației Z [11, 15].

3. Învățământul gimnazial - provocările generației Z [12, 15]

4. Învățământul liceal - provocările generației Z [13, 14, 15]

 

Bibliografie

1. Cilliers E.J.(2017), The challenge of teaching generation Z, DOI-https://dx.doi.org/10.20319/pijss.2017.31.188198

2. Csobanka Z. E. (2016). The Z Generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), 63-76.

3. Nagy, Á. (2016). Youth policy: From leisure sociology to leisure pedagogy

4. Nagy, Á., & Székely, L. (2012). The basis and the structure of the tertiary socialisation field and the "Youth-Affairs" as an autonomous area. Acta Technologica Dubnicae, 2(2), 1-18.

5. Rothman, D. (2014). A Tsunami of Learners called Generation Z. Maryland Public Safety Online Journal, 1(1), http://www.mdle.net/Journal/A_Tsunami_of_Learners_Called_Generation_Z.pd

6. Sandu, D., Stoica C.A. & Umbreș R. (2014). Tineri în România: griji, aspirații, atitudini și stil de viață. București: CURS, http://www.fes.ro/media/2014_news/Raport-FES-Tineri_in_Romania.pdf

7. Tari, A. (2011). Z generation. Budapest: Tericum Könyvkiadó.

8. Richard Howell Allen (2010).  Understanding the Dynamics of the ‘XYZ’ Era of Education (Ch1) în High-impact teaching strategies for the 'XYZ' era of education, Allyn and Bacon, Boston, Mass. & London.

9. ***, This is Gen Z, Ologie, http://ologie.com/gen-z/pdf/GenZ-Digital-Book-2.pdf

10. ***, How to Raise a Gen Z Kid, 2018. https://www.parentmap.com/article/generation-z-how-raise-kids

11. ***, Digital Skills in the Z Generation: Key Questions for a Curricular Introduction in Primary School, https://doi.org/10.3916/C49-2016-07, 2016.

12. ***, Generation Z: what is the future of classrooms? 2017, https://eu-acerforeducation.acer.com/education-trends/generation-z-what-is-the-future-of-classrooms/

13. ***, Why Gen Z Is Skipping School Infographic, 2017, https://elearninginfographics.com/why-gen-z-is-skipping-school-infographic/

14. Exploring Middle and High Schoolers’ Expectations for Higher Education, 2018, https://www.bncollege.com/wp-content/uploads/2018/09/Gen-Z-Report.pdf.

15. III Zarra, PhD Ernest J., Helping Parents Understand the Minds and Hearts of Generation Z, Rowman & Littlefield, 2017.

16. ***, Generation Z's Teachers and their Digital Skills, 2016, https://doi.org/10.3916/C46-2016-10.