Partea I

Ne promunem pe parcursul acestei prezentări un dialog despre modul în care este percepută în mediul școlar utilizarea TIC. Putem vorbi și în România actuală de o Generație Net?

Nu vom oferi un răspuns la această întrebare. Este o temă de analizat și observat de fiecare cadru didactic în parte. Programul de formare profesională derulat în cadrul  Proiectului ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă – s-a desfășurat în cea mai mare parte prin internet , primul dintre cele șase module fiind :Tehnologii de prelucarare a Informaţiilor, de Comunicație (TIC) și e- Learning în educație

 

Toate modulele au avut alocate de către formator 16 ore, dintre care doar 6 ore activităţi teoretice (sistem clasic, în sala de clasă),  și 9 ore aplicaţii (pe platforma e-Learning). O oră au reprezentat-o activitățile de evaluare.

Cursanții însă au perecut mai mult timp online, în funcție de gradul de familiarizare cu noile tehnologii de predare/evaluare. Pentru cei mai tineri acest tip de program de formare nu a ridicat mari probleme, fiind deja familiarizați cu noile tehnologii – unii chiar fac parte din ceea ce vom denumi Generația Net, pentru alții însă a fost mai dificil, primul modul constituindu-se într-o piatră de încercare.

De ce Generația Net?

Această denumire pentru generația actuală a fost intodusă pentru prima dată de Don Tapscott – președinte executiv la Institutul de Cercetare Blockchain, unul dintre autoritățile mondiale în studiul impactului tehnologiei în afaceri, învățământ și în dezvoltarea întregii societăți.

În 1993 a înființat compania New Paradigm, cumpărată în 2007 de compania nGenera, care a început derularea unui proiect finanțat de marile companii denumit ”Generația Net : o investigație strategică” În cadrul proiectului au fost interogate online aprox 11.000 de persoane de diferite vârste.

Rezultatele cercetării au constituit subiectul cărții CRESCUȚI DIGITAL, GENERAȚIA NET ÎȚI SCHIMBĂ LUMEA, apărută în românește șa editura PUBLICA în anul 2011.

Această carte a fost inspirată de faptul că generațiile actuale sunt din ce în ce ”înfundate” în internet, pe Facebook, WhatsApp și alte rețele de socializare. Au fost investite peste 4 mil de dolari ân acest studiu.

Se remarcă faptul că, deși sunt adeseori considerați o adunătură de „virtuozi digitali” răsfăţaţi cu memorie scurtă şi cu aptitudini sociale inexistente, cercetarea a scos la iveală  o comunitate remarcabil de inteligentă care a dezvoltat metode revoluţionare de gândire, interacţionare, de muncă şi socializare.

Cu toții cunoaștem persoane cu vârsta între unsprezece şi treizeci de ani care fac cinci lucruri deodată: trimit mesaje, descarcă muzică,  încarcă poze sau videoclipuri, uneori de pe telefoane chiar în timpul orelor de curs.

Pentru prima dată în istorie,datorită acestor noi tehnologii, tinerii deţin autoritatea într-un domeniu foarte important. Totul este în schimbare și tranformate  - de la locul de muncă la pieţele economice, de la sălile de clasă la sufragerii, la modalitatea de vot.

A mai apărut în românește de același autor, tot în anul 2011- WIKINOMICS -"Wikinomics anunţă cea mai mare schimbare care a avut loc până în prezent în domeniul colaborării. Datorită internetului, mase mari de oameni, dincolo de graniţele ierarhiilor tradiţionale, pot inova, producând conţinut, bunuri şi servicii.."[1]

În 2017 a apărut la  Editura ACT și POLITON o carte în format audio – în colecția AUDIOBOOKS Revolutia Blockchain de DON TAPSCOTT, ALEX TAPSCOTT, fiul său.

Deși au trecut de la momentul investigațiilor zece ani, având în vedere faptul că cei care au participat erau în mare parte din statele deja puternic tehnologizate, care dispuneau de internet, pentru România este actuală.

În cadrul acestei sesiuni online vă invităm să vă opriți câteva momente și să vă notați cu sinceritate, doar pentru dumneavoastră răspunsurile la următoarele întrebări:

1.     Cât de familiarizat(ă) sunt cu noile tehnologii – ce reacție interioară îmi trezește faptul că trebuie să utilizez în procesul personal de formare internetul?

2.     Ce reacție am atunci când îmi uit undeva telofonul? Dar atunci cand nu are semnal?

3.     Cum mă simt atunci când sunt în compania unor alte persoane care sunt mult mai atente la ecranul telefonului decât la conversația directă?

4.     Ce tip de informații accesez zilnic? Din ce domeniu?

5.     Cât timp petrec zilnic cu utilizarea rețelelot de socializare?

6.     Am tendința să judec elevii sau chiar proprii copii pentru faptul că profită de orice moment pentru a intra pe net? Dar eu cum procedez?

7.     Cât de util îmi este netul la școală în procesul de predare/învățare?

8.     Pot înlocui predarea clasică exclusi cu tehnologiile moderne?

9.     Pot înlocui manualul clasic cu tableta?

10    Vă considerați ca făcînd parte din Generația Net?

Aceste întrbări au scopul de a ne conștientiza poziția în raport cu tot ceea ce simțim față de noile tehnologii. Pot rămâne doar spectator, pot să utilizez din plin internetul sub aspectul său creator, sau pot să rămân frustrat în grupul scepticilor.

În sesiunea următoare vom explora în continuare această lume care se naște sub ochii noștri. Putem să o contestăm, dar nu o putem anula.

 

Bibliografie

1.     Don  Tapscott - CRESCUȚI DIGITAL, GENERAȚIA NET ÎȚI SCHIMBĂ LUMEA, Editura PUBLICA , 2011.

2.     Eric Schmidt, CEO Google, https://carturesti.ro/carte/wikinomics

3.     Don  Tapscott – WIKINOMICS, Editura PUBLICA , 2011

4.     DON TAPSCOTT, ALEX TAPSCOTT - Revolutia Blockchain ,Editura ACT și POLITON– în colecția AUDIOBOOKS