Introducere

Așa cum nu putem trăi fără aer, tot așa nu putem trăi fără comunicare. A comunica înseamnă a pune ceva în comun – gânduri, idei, păreri- și multe, multe, multe cuvinte!

Nu am specificat dacă este vorba de o școală inclusivă sau nu, pentru că, în felul lor, toate școlile sunt inclusive, chiar dacă sunt declarate sau nu, chiar dacă sunt copii recunoscuți cu deficiență, sau nu.

De altfel, prin educație inclusivă ne pregătim să trăim frumos într-o societate mai mult sau mai puțin inclusivă

Pentru un dascăl, dezvoltarea personală nu poate fi separată de cea cea profesională, cum altfel poți pune în practică, o practică specială, singura care poate face reale schimbări în lume, ceea ce te-a transformat pe tine, decât modelând ființe în devenire.

Și doar o transformare asumată, nu doar declarată, poate trece de pe hârtie în clasă.

Ce vă propunem?

În sesiunile online ne propunem să oferim aspecte practice, fie că este vorba de tehnici creative, precum desenul în oglindă, de tehnici energetice precum  căscatul energetic, pe care vă invităm, măcar din curiozitate să  le practicați mai întâi dumneavoastră, stimați dascăli, dacă nu pentru altceva, pentru a vă descreți frunțile și a rupe monotonia.

O primă formă de comunicare, este adevărat, nonverbală, este privirea.

Vă propunem :

·        Să priviți în jur ca și cum tot ceea ce vedeți este nou

·        Să priviți fiecare elev ca fiind perfect, atunci el va redeveni.

·        Priviți din inimă!

Cuvintele modelează creierele!

Dovezile acestei afimații se regăsesc în neuroștiința comunicării, a conștiinței, a cooperării și încrederii.

Aveți încredere în puterea cuvintelor pe care le folosiți?

Fără limbaj am trăi într-o stare de haos emoțional. Creierul nostru ne oferă potențialul de a comunica în moduri și în situații extraordinare , iar modul în care alegem să folosim cuvintele poate îmbunătăți viața noastră și pe cea a elevilor noștrii.

De fapt, un singur cuvânt are puterea de a influența manifestarea genelor ce reglează stresul fizic și emoțional.

Dacă nu exersăm continuu limbajul vom slăbi capacitatea neurologică de a face față grijilor și problemelor zinice.

Limbajul ne formează comportamentul, și în același timp formează comportamente. Și dascălul formează comportamente.

Cuvintele potrivite pot schimba vieți, pot aduce armonie, iar cuvintele , chiar potrivite, dar rostite într-un mod nepotrivit pot declanșa un război, interior, exterior, sau chiar al unei tări, atunci când sunt rostite la un anumit nivel.

Trebuie să ne orchestrăm cu multă atenție limbajul dacă vrem să ne atingem scopurile și să ne împlinim visurile.

Deși nu putem să nu comunicăm – uneori siluim această comunicare, nu mai stim ce înseamnă natural, pierduți în normalitatea deformată din jur.

Suntem tare nepricepuți când vine vorba să arătăm pe noi înșine dezbrăcați de conveniențe.

Ce reacție aveți atunci când, în prima zi de școală vedeți pe cine trebuie să mai integrați în clasa inclusivă? Care-i discursul interior? Cum se reflectă nemulțumirea, poate chiar neverbalizată?

Cum il priviți pe copilul respectiv?

Adesea ne algem cuvintele fără să gândim, fără să conștientizăm efectele pe care le pot avea asupra celorlați. Copii pot citi gândurile din expresia ochilor și să le transforme în cuvinte. Ei știu mai bine și să asculte, decât adulții. Vorbim mai mult decât este nevoie, ascultăm mai puțin, nu dăm atenție înțelesurilor subtile transmise prin expresii faciale.

De ce toate acestea?

Vestea proastă este că de cele mai multe ori aceste puncte slabe în comunicare nu se datorează educației în sensul pe care-l dăm în mod curent – ci unui creier nedezvoltat complet! Zonele care controlează conștiința socială, empatia și abilitățile lingvistice corespunzătoare nu sunt complet operaționale decât după ce atingem vârsta de aprox. 30 de ani.

Vestea bună este că , putem, prin tehnicile simple, pe care să le lucrăm conștient de câteva ori pe zi, să ne activăm zone cu adevărat adormite din creierul nostru. Și acest lucru este posibil și prin folosirea cuvintelor potrivite.

Vă propunem 12 strategii ale comunicării, alături de dr. Andrew Newberg și Mark Robert Waldman, pentru comunicarea empatică:

1.     Relaxează-te

2.     Ramâi prezent

3.     Cultivă liniștea interioară

4.     Întărește atitudinea pozitivă

5.     Reflectează asupra celor mai profunde valori ale tale

6.     Accesează o amintire plăcută

7.     Observă semnalele nonverbale

8.     Exprimș-ți aprecierea

9.     Vorbește cu căldură

10.                        Vorbește rar

11.                        Vorbește succint

12.                        Ascultă în profunzime

Vom reveni cu clarificări.

Până atunci, nu uitați să căscati liber, puternic, din inimă!

Bibliografie

1.     dr. Andrew Newberg și Mark Robert Waldman, Cuvintele îți modelează creierul

2.     Dr. Paul & Gail Dennison – Movement – cle de l’ aprentissage  - Brain Gym,  Le Souffle d’Or, Paris

3.      Jean Askenasy, Căscat și oftat, Semiotica vieții banale, Editura Viața Medicală Românească, Bucuresti, 2011