Partea IV

Puterea cuvintelor

 

1.Ce reprezintă de fapt cuvintele?

Le folosim tot timpul. Ele reprezintă simboluri pentru toată existența noastră. În Evanghelia după Ioan se spune:” Întru’nceput era Cuvântul si Cuvântul

era la Dumnezeu si Cuvântul Dumnezeu era.”[1]

Putem spune că, la temelia ființei umane, stă tocmai această fantastică capacitate de a spune cuvinte. Cuvântul construiește, dar poate și demola. Armele principale ale unui cadru didactic în activitatea sa sunt cuvintele.

Propunem în această lună noi metode de comunicare – mai precis învățarea  și aplicarea unor metode bazate pe puterea cuvintelor - care au la bază descoperirile din neuroștiințe. Sunt din ce în ce mai multe cercetări referitoare la efectele cuvintelor asupra creierului cu implicații directe asupra stării emoționale. ”De fapt , un singur cuvânt are puterea de a influența manifestarea genelor ce reglează stresul fizic și emoțional.”[2]

 

Cuvintele au un rol important în procesul  de predare-învățare-evaluare și sunt folosite cu succes dacă, la rândul său, cadrul didactic este dispus să experimenteze personal, singur sau împreună cu elevii.

Dezvoltarea personală și profesională se întâlnesc cu succes în metodele de învățare și aplicare a comunicării empatice bazate pe puterea cuvintelor.

Unul dintre rolurile esențiale ale cadrelor didactice este acela de a utiliza la maximum puterea cuvintelor pentru a putea transmite, alături de cunoștințe din domeniul specific de predare, a unui mesaj care influențează activitatea creierului pe toată durata vieții. Fără limbaj, oamenii ar trăi într-o stare de haos emoțional. Încercați sa tăceți, atunci când sunteți în colectivitate, chiar numai câteva minute. Cu cât tăcem mai mult fără să vorbim , cu atât mai mult se intensifică dialogul interior.

2 Metode de comunicare eficientă în sălile de clasă bazate pe puterea cuvintelor

Conform cercetărilor făcute de către neuroștiințe ”Creierul nostru ne oferă potențialul de a comunica în moduri extraordinare , iar felul în care alegem să folosim cuvintele poate îmbunătăți funcționarea neurală a creierului. De fapt fiecare cuvănt are puterea de a influența manifestarea genelor ce reglează stresul fizic și emoțional.[3]

Experiențele propuse în cadrul acestei teme ne permit să devenim conștienți de complexitatea creierului nostru, de modul în care orice sunet cuvânt este primit și procesat de creier într-o permanentă interdependență cu tot ceea ce se află în corp, stare fizică sau psihică.

Neuronii din creierul nostru au numeroase și diferite căi prin care își comunică informația între ei, unele sunt chimice, altele electrice și ar putea exista chiar și alte dimensiuni ale comunicării, la nivel subatomic. În orice moment zeci de neurotransmițători  comunică diferite tipuri de informații către diferite tipuri de celule. Emisferele stângă și dreaptă comunică în mod constant și  există chiar și forme discrete de oscilații neurale care ajută la coordonarea întregii activități a creierului.”[4]

a.     Relaxarea – calea principală pentru a deschide drumul spre conștientizarea puterii cuvintelor asupra stării de bine

Cuvintele pot deschide sau închide canale spre mintea și ființa celor din jurul nostru – familie, prieteni, elevi. Pot destinde sau pot fi un element intens de stres – fapt care se poate demonstra – din punct de vedere neurologic, cu aparatura actuală în doar câteva secunde.

Puneți-vă chiar acum aceată întrebare – cât de încordat mă simt în acest moment gândindu-mă la activitățile pe care le am de parcurs pentru finalizarea acestui curs de dezvoltare personală și profesională. Dar în general, în această etapă a vieții mele? Dar atunci când mă gândesc la pașii următori în cariera mea profesională? Cât timp îmi acord zilnic? Care este calitatea timpului ptrecut cu mine însumi? Ce relație am cu elevii?

a.1  Așezați-vă confortabil pe un fotoliu. Pentru a vă relaxa utilizați preluarea conștientă a respirației. Începeți prin a expira – goliți plâmânii prin accentuarea ușoară a expirului, apoi lăsați aerul să intre de la sine, de șase ori. Mai rămâneți câteva momente doar observându-vă respirația. În mine se respiră – respirația este singurul act fiziologic care poate poate fi preluat și controlat în mod conștient. Aceasta este calea de a reduce cel mai eficient stesul psihologic, emoțional, neurologic. Există dovezi științifice privind reducerea stresului și relaxarea pornind de la simpla observare a respirației. La această observare a respirației adaugăm încrederea în suportul pe care suntem așezați. Îmi dau voie să mă așez cu toată greutatea.

a.2.  Acum ridicați umerii și lăsați-i să cadă pronunțând un AH! Rotiți capul – de trei ori spre dreapta, apoi spre stânga de trei ori, rostind un M...M  cu gura închisă.

Verificați-vă acum corpul : vă mai simțiți la fel de tensionat? Verificați-vă mintea: te simți mai prezent, mai obosit, mai calm?

Aceste tehnici simple fac parte din pregătirea pentru comunicarea empatică!

Aceste mici acțiuni produc schimbări în creier și duc la un dialog mai eficient cu ceilalți.

b.     Scrieți pe o hârtie de mai multe ori , pe diagonală și cu caractere diferite NU  la început priviți, apoi citiți cu voce tare NU.

NU

          NU

                   NU

                        NU

                           NU

Observați ce se petrece cu relaxarea dumneavoastră – Cum ați reacționat? Ati ridicat din spâncene? V-ați încordat mușchii? Ați zâmbit sau muschii feței s-au încordat?

Ce stare psihică aveți doar la simpla pronunțare a cuvântului NU. Este unul dintre cuvintele foarte utilizate, dar care ascunde multe capcane. Face parte, alături de cuvinte precum BOALĂ, MOARTE, FRICĂ, din categoria cuvintelor otrăvite.

Acest experiment a fost făcut utilizând un RMN care analizează activitatea ceierului și în mai puțin de o secundă s-a constatat eliberarea a zeci de hormoni și neurotranmițători producători de stres. Aceste chimicale întrerup imediat funcționarea creierului , în special în cazul funcțiilor legate de logică, rațiune, procesare a limbajului și comunicare.[5] Cuvinte otrăvite, sau pur și simplu un ton nervos, ridicat, însoțit de o privire critică, pot marca pentru o lungă perioadă modul de a reacționa, chiar mai mult, de a raționa, al unui copil. Uneori pentru toată durata vieții. Din acest motiv cadrele didactice au obligația de a controla în permanență modul de exprimare. Analizați-vă cu sinceritate comportamentul și schimbați ceea ce se poate schimba.

Este deja demonstrat faptul că, rămâmînd mult timp concentrați pe cuvinte și gînduri negative pot fi produse leziunea unor structuri - cheie care reglează emoțiile , memoria și sentimentele. Îți pot distruge somnul, pofta de mâncare și felul în care creierul reglementează fericirea , longevitatea și sănătatea.[6]

 

c.Reluați tehnicile de la punctul a dar de data aceasta cu cuvântul DA

DA

          DA

                   DA

                        DA

                           DA

Constatăm, spre surpinderea noastă, că reacția nu este la fel de rapidă. Dacă vom citi  și vom rosti DA după secvența de citire a lui NU starea se va îmbunătăți, dar nu la fel de repede ca alterarea ei citind NU.

Concluzia specialiștilor este aceea că este mult mai ușor să destabilizăm o persoană, și cu atât mai mult elevii folosind cuvinte negative. Reechilibrarea acestora prin utilizarea cuvintelor pozitive are nevoie de o perioadă mai lungă de timp și trebuie completată de alte dovezi ale intențiilor noastre. Cuvintele pozitive nu reprezintă o amenințare pentru supraviețuirea noastră și din acest motiv  se presupune că reacția nu este atât de rapidă.

Cuvintele și gândurile pozitive pun îm mișcare centrii de motivație ai creierului și ne ajută să devenim mai rezistenți față de multiplele probleme ale vieții.

3. Propunere pentru optimizarea gândirii

Seara, înainte de culcare scrieți într-un caiet trei lucruri frumoase, situații, etc pe care le-ati sesizat pe parcursul zilei – de exemplu – un cuvânt bun, zâmbetul unui copil, o floare, cerul, soarele, etc

De asemenea , în funcție de timpul pe care il aveți la dispoziție, trei reușite ale zilei – de exemplu – modul în care am rezolvat situații zilnice – și nu uitați – cea mai mare reușită este atunci când toată familia este prezentă și suntem sănătoși.

În acest fel, prin tehnica pașilor mărunți, creierul nostru va prelucra peste noapte aspectele pozitive, stimulând în acest fel lobul frontal al creierului. În timp,  prin accentuarea reușitelor, vom învăța să punem pe primul plan aspectele pozitive ale vieții. Pe termen lung acest fapt se traduce prin modificarea lobului parietal, ceea ce ne schimbă percepția despre noi înșine . O imagine bună despre sine ne va face să vedem și părțile bune ale celorlați.

Împărtășiți aceste lucruri cu elevii dumneavoastă. Folosiți cât mai mult cuvintele care mobilizează, în detrimentul celor otrăvite.

 

BIBLIOGRFIE

1.     Dr. ANDREW NEWBERG, MARK ROBERT WALDMAN – Cuvintele îți modelează creierul, Ed Curtea Veche , București, 2016

2.     JACQUES SALOME - Curajul de a fi tu însuti Arta de a comunica conştient, Ed Curtea Veche , București, 2010

3.     PEASE ALLAN – Limbajul trupului, Buc, Ed. Polimark , 1993

4.     NEMȚEANU COSTIN – Comunicare sau înstrăinare? , Ed. GNOSIS , 1996

 


[1] http://www.dervent.ro/biblia.php 30 iunie 2012, Biblia – Varianta Bartolomen Anania, p 1816

[2] Dr. ANDREW NEWBERG, MARK ROBERT WALDMAN – Cuvintele îți modelează creierul, Ed Curtea Veche , București, 2016, p.15

 

[3] Ibidem, P 40

[4] Ibidem, p 40

[5] Dr. ANDREW NEWBERG, MARK ROBERT WALDMAN – Cuvintele îți modelează creierul, Ed Curtea Veche , București, 2016, p 40

[6] Idem, p 41