Partea III
Multiplele limbaje ale creierului

 

  1. Obiective

Dezvoltarea, atât în clasă, cât și în viața de zi cu zi, a capacității de a ne folosi cât mai bine creierul, prin stimularea, dar și accesarea multiplelor limbaje din ființa noastră.

Scopul principal al acestor sesiuni este acela de a vă trezi curiozitatea pentru a afla mai multe în acest domeniu. Și implicit pentru dezvoltate personală și profesională.

Sunt tehnici care pot fi lucrate individual, dar și în clasă cu elevii.

 

  1. Cum descopăr aceste limbaje?

Vă propun  pe parcursul acestei sesiuni mai multe experiențe. Puteți să le faceți chiar acum, puteți să notați doar, sau chiar să întâlniți stări de total refuz în a vă lăsa purtați în călătoria propusă. Pentru început doar observați ce stare aveți.

  1. Puteți face următoarea experiență – dați drumul în același timp la TV, radio, muzică pe un alt tip de suport. Dacă sunteți grăbiți sau preocupați de ceva anume hărmălaia generată vă va deranja. Alocați-vă un minut cel puțin și doar ascultați. Puteți relua la școală în timpul pauzelor.

a.1-Așezați confortabil lăsați sunetele să treacă prin dumneavoastră. Ce rezonanță au în corp? Unde anume? În creier, în stomac, în piept? Este doar un zgomot.

a.2 – Care dintre sursele de vorbe sau doar muzică o auzim mai puternic? De ce? Are rezonață în preocupările mele actuale, trezește emoții pozitive sau negative mai puternice? Rămâne agățat  un cuvânt? Nu căutați răspunsuri, doar constatați.

a.3 – Căutați dumneavoastră doar mesajul de la un singur transmițător – de exemplu de la radio. Ascultați doar radioul în timp ce ignorați celelalte sunete.

Constatați doar faptul că aveți un creier care are capacitatea de a asculta și a prelucra în același timp.

a.4- Închideți una dintre sursele de zgomot. Lăsați sunetele rămase să vă traverseze. După un minut dirijați-vă atenția spre un singur transmițător și ascultați.

a.5- Opriți toate emitătoarele. Lăsați liniștea rămasă să vă traverseze. Cum simțiți corpul? Ce vibrații au rămas? După un minut ascultați activ – poate sunt alte sunete în fundal, sau doar liniștea rămasă. Sau poate ecourile zgomotelor anterioare.

b.1- Ascultați doar sunetele care vin din partea dreaptă. Doar astea ne interesează. 20-30 secunde. Toate sunetele care vin din partea stângă. Tot 20-30 sec. Sunetele care vin din față. Sunetele care vin din spate. Sunetele care vin de deasupra. Sunetele care vin de dedesubt. Este o veritabilă gimnastică a creierului.

b.2 – Ascultați pe perechi – în același timp din față și din spate 20-30 sec, din dreapta și din stânga 20-30 secunde, de deasupra și de dedesubt 20-30 secunde.

b.3- Ascultați 30-40 secunde toată sfera de sunete de jur împrejur.

Nu mai ascultați nimic. Lăsați să fie.

3. Ce se petrece în creier?

Pe parcursul acestei experiențe devenim conștienți de complexitatea creierului nostru, de modul în care orice sunet exterior este primit și procesat de creier într-o permanentă interdependență cu tot ceea ce se află în corp, stare fizică sau psihică.

”Neuronii din creierul nostru au numeroase și diferite căi prin care își comunică informația între ei, unele sunt chimice, altele electrice și ar putea exista chiar și alte dimensiuni ale comunicării, la nivel subatomic. În orice moment zeci de neurotransmițători  comunică diferite tipuri de informații către diferite tipuri de celule. Emisferele stângă și dreaptă comunică în mod constant și  există chiar și forme discrete de oscilații neurale care ajută la coordonarea întregii activități a creierului.”[i]

Exercițiul, repetat mai multe zile la rând ne va conduce spre o mai bună înțelegere a propriului mod de reacție în anumite situații, la decodificarea mesajelor din mediul exterior, dar , ceea ce este cel mai important, vom deschide portițe de ascultare corectă a mesajelor transmise de celelalte creiere din jurul nostru.

Limbajele exterioare au corespondență în multiplele limbaje ale creierului.

Am creat în exterior în cadrul experienței anterioare un amalgam de dialoguri zgomotoase și le-am dat atenție. Dar acest proces se petrece clipă de clipă în jurul nostru, informații primite prin toate cele 5 simțuri ajung la creier și acesta le procesează. Ceea ce vom descopri este faptul că cea mai mare parte din informațiile procesate nu ajung explicit în conștiința noastră, ele doar secretă stări, de tristețe, de bucurie, etc.

Undeva, în acest analgam de dialoguri neurale care procesează amalgamul exterior este trezită o undă de conștiință, portița de percepție internă prin care le comunicăm celorlați sentimentele și gândurile noastre.

  1. Tipuri de limbaje

Există zeci de tipuri de limbaje

  • Limbajul verbal și nonverbal
  • Limbajul emoțiilor și limbajul gândirii abstracte
  • Limbajul trupului și limbajul semnelor
  • Limbajele artei : muzică, poezie, pictură, dans, scuptura, canto etc.

Toate acestea sunt considerate sisteme unice de limbaj ale creierului și fiecare trebuie să fie dezvoltat prin educație și exercițiu.

Cu ajutorul tehnologiilor actuale specialiștii pot să vadă cum interacționează aceste limbaje în creier, cum interacționează între ele.

Au putud localiza chiar și neuroni unici care dețin suficientă informație pentru a recunoaște o imagine – de exemplu Turnul Eiffel.

Concluzie

Plasticitatea creierului ne permite să devenim constienți de fiecare clipă a vieții noastre. Tehnicile propuse ne ajută să ne ascultăm și să putem asculta pentru o mai bună comunicare cu noi înșine și cu ceilalți.

 

BIBLIOGRFIE

1. Dr. ANDREW NEWBERG, MARK ROBERT WALDMAN – Cuvintele îți modelează creierul, Ed Curtea Veche , București, 2016

2. JACQUES SALOME - Curajul de a fi tu însuti Arta de a comunica conştient, Ed Curtea Veche , București, 2010

3. PEASE ALLAN – Limbajul trupului, Buc, Ed. Polimark , 1993   

4. NEMȚEANU COSTIN – Comunicare sau înstrăinare? , Ed. GNOSIS , 1996 



[i] 1.           Dr. ANDREW NEWBERG, MARK ROBERT WALDMAN – Cuvintele îți modelează creierul, Ed Curtea Veche , București, 2016, p. 60