Exerciții

Cursurile care sunt oferite cadrelor didactice prin programul de formare profesională ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă” desfășurat în județele Botoșani și Giurgiu – au ca scop principal familiarizarea acestora cu noile metode de predare, metode complexe care permit elevilor să-și elibereze potențialul creativ. Nu în ultimul rând , pentru a putea transmite ceva, cadrele didactice sunt implicate în activități care, alături de dezvoltarea profesională, le oferă și un cadru pentru dezvoltarea personală.

Propunem  o succesiune de sesiuni online bazate pe aplicarea unor  metode  cunoscute, dar destul de rar utilizate.

Pentru început puteți avea o mare rezervă, ceva din dumneavoastră se opune unei astfel de experiențe. Observați-vă starea interioară și dați frâu curiozității și creativității. Este ceea ce dumneavoastră propuneți zilnic elevilor la clasă.

Exercițiile propuse au rolul de a ne ajuta să devenim cu adevărat conștienți de impactul lecțiilor noastre asupra clasei. Cât rețin ei din ceea ce le spunem? Care sunt cele mai adecvate metode de evaluare?

 

Ex.1.Vom lucra în perechi. Se alege un text de maximum o pagină. Este de preferat să fie un text nou, necunoscut, luat dintr-un manual sau o alta carte la întâplare. Fiecare participant are un alt text scris pe o foaie de hârtie sau chiar cartea la dispoziție.

1.1. Unul dintre cei doi participanți, stabilit de comun acord va citi cu voce tare textul pe care l-a ales anterior. Celălalt va asculta. După ce a fost citit tot textul,  persoana care a ascultat va povesti ce a retinut.

Se reia pentru cealaltă persoană din grup.

Se evită orice formă de judecată, nu se fac completări la ceea ce povestește partenerul. Doar se constată. Fiecare persoana iși notează ce a reținut și a redat ulterior.

1.2. Se reciteste acelasi text  (textul care a fost ascultat), dar în gand, de către fiecare participant individual. Acum vom scrie fiecare pe o hartie ceea ce a reținut din ceea ce a citit. Este mai mult decât atunci cand am ascultat textul citit? Aprecierea o face fiecare pentru propria persoană comparând ce a scris atunci cand textul a fost ascultat. Care sunt detaliile care apar spre deosebire de ceea ce am reținut atunci cand am ascultat, atunci cand am citit?

Observați – nu criticați. Ce ganduri naște în noi o astfel de tehnică? Ce simt acum? Cum mă simt acum?

Secolul trecut a fost considerat ca fiind dedicat studiului creierului. S-a constat, pe lângă faptul că fiecare emisferă cerebrală are o numită ” specializare”, stânga contabilă, matematică, dreapta artistică, creativă, și acela că , deși o parte din neuroni mor fără a se multiplica, activitățile noi produc noi conexiuni pe creier.

Aveți motivații serioase pentru a face astfel de exerciții pentru că ne pot proteja de o îmbătrânire prematură a creierului, îmbâcsit de ceea ce credem că știm.

Bibliografie

1.     Roger Penrose – MINTEA NOASTRĂ... CEA DE TOATE ZILELE, despre gândire, fizică și calculatoare, Ed TEHNICĂ , Buc. 1996

2.     Jacob Needleman – De ce nu putem să fim buni? – Curtea Veche, 2008