Imaginea, materială sau nu, este ceva care ține loc de altceva cu care se aseamănă, ea este o reprezentare, un semn analogic. Evident, transpunerea în format numeric, este o imagine digitală, așa cum o șțim astăzi, de exemplu în format JPEG.

Imaginea este o reprezentare a ceva vizual, dar poate fi și o reprezentare a ceva mental. Evident, analiza imaginii diferă atât ca urmare a tipului de reprezentale, dar și a modului de fabricare. Imaginea ca rezultat al picturii, al fotografierii, dar mai ales imaginea ca reprezentare a unui model matematic, este supusă unei analize specifice. Imaginea poate conține simboluri sau puncte de interes. Mai jos sunt prezentate mai multe tipuri de imagini:

a)        Pictura: autoportret, natură moartă, simboluri etc.

A3 Dec Pr 2019    

Aici, analiza de conținut va identifica personajul, fructele sau simbolurile ascunse. În procesul de evaluare, imaginile pot fi utilizate pentru a identifica, corect, pictorul, respectiv curentul artistic.


b)      Fotografia, este o copie a ceva real, inclusiv a unei picturi ceva care s-a obținut prin înregistrarea luminii sau a altor radiații electromagnetice, fie prin intermediul unui senzor de imagine, fie prin intermediul unui material sensibil la lumină, cum ar fi filmul fotografic” (wiki).

A4 Dec Pr 2019    

Fotografia poate fi utilizată în procesul de evaluare în vederea recunoșterii unor obiecte, locații [3, 4],  activități etc.

c)       Imaginea fractală este realizată pe baza unui model matematic, ceea ce rezultă este o hartă de pixeli (puncte colorate) sau o mulțime de segmente interconectate [1]. O clasă aparte o ocupă curbele lui Peano care umplu o suprafață. În general, aria unei curbe este zero, dar aria unei curbe Peano este aria suprafeței pe care o umple. Cum cercul nu umple o suprafață, el fiind doar conturul discului, nu are arie (sau are aria zero).

Analiza de conținut a imaginilor rezultate din modele matematice este mult mai dificilă. Mai jos avem o colecție de imagini interesante care pot face deliciul creierului.

A5 Dec Pr 2019

A6 Dec Pr 2019

Acestea sunt câteva tipuri de imagini pentru care analiza de conținut se realizează folosind metode diferite. Aplicabilitatea analizei de conținut se demonstrează doar prin obiectivul urmărit și rezultatele obținute. Imaginile au rolul lor în predare, învățare și evaluare. Astfel că testele bazate pe imagini sunt utile nu numai preșcolarilor, dar și adulților [8].

Redăm, mai jos câteva extrase din [8], păreri ale experților intervievați în cadrul proiectului:

-          “Învățarea vizuală este utilizată in procesul de predare, dar, de cele mai multe ori ca o metodă alternativă de educație.”

-          „Elevii răspund foarte bine la metodele de învățare vizuală, în primul rând pentru ca este o metodă de învățare diferită, implică mai puțin efort, nu trebuie ca aceștia să asculte foarte mult, să înțeleagă,  să  memoreze  și  eventual  să folosească  informația  în  așa  fel  încât  să  fie  înțeleasă.  În  învățarea  vizuală mesajul, informația este pur și simplu acolo, …,  trebuie doar să o vadă  și să o  înțeleagă.”

-          „Termenul  de  “invatare  vizuala”  nu  exista,  deci  nici  conceptual,  nici program de invatare, nici metodologia. Cu  toate  acestea,  in  programele  de  formare  ale  adultilor,  si  mai  exact  cand  se vorbeste de dezvoltarea abilitatilor de comunicare un foarte mare accent se pune pe  non-verbal  (limbajul  trupului)  care,  potrivit  cercetarilor  lui  Mehrabian  are  o pondere de 55% intre cele 3 forme de comunicare.”

-          „Invatarea  vizuala  conduce  catre  o  mai  buna  si  mai  rapida  intelegere  a proceselor,  a  functionalitatii  acestora,  a  unei  mai  bune  anticipari  a  problemelor  care  ar putea  sa  apara  si  cu  aceasta  abordare,  abilitatile practice  se  formeaza  si  se  dezvolta mai usor.”

-          „Individul colecteaza informatiile despre obiecte prin simturi (vedere, miros, auz, simtul tactil si gustul), le combina si obtine o imagine perceptiva. Aceasta imagine este apoi  suprapusa  peste  reprezentarea  deja  existenta  pana  formeaza  paternul  potrivit. Acesta imagine este proiectata ca facand parte dintr-o categorie si recunoscuta ulterior.”

-          „Învățarea  vizuală ….  transmite  o  mare  cantitate  de informații   concrete,   facilitează   formarea   reprezentărilor   mintale   și   este   accesibilă înțelegerii. Dacă se accentuează prea mult învățarea vizuală, se stimulează dezvoltarea unei gândiri concrete, in dauna gândirii abstracte, formale, -conceptuale.”

Bibliografie

1.       https://demonstrations.wolfram.com/topic.html?topic=Fractals&limit=20

2.       https://www.widewalls.ch/surrealist-paintings/salvador-dali-2/

3.       http://www.camera1.ro/sfaturi-pentru-fotografie-de-peisaj/

4.       https://www.google.com/search?q=autoportret+luchian

5.       https://www.google.com/search?q=natura+moarta

6.       https://www.google.com/search?q=pictura+abstracta

7.       https://www.google.com/search?q=Functional+Graphs

8.       Invatarea vizuala, https://www.die-bonn.de/visual/romana/materialien/National%20report_Romaina_ro.pdf