Partea II

1.     Introducere

Propunem prezentarea unor  noi metode practice de lucru atât în viața de zi cu zi, cât și cu elevii în clasă. Ideea de bază rămâne stimularea gândirii într-un mod favorabil creierului

Ceea ce contează în viață este să fim conștienți cât mai mult de noi înșine și de tot ceea ce ne înconjoară. Viața trăită conștient este un deziderat pe care îl propun tot mai multe metode de dezvoltare personală.

Am definit în prima parte a materialului gândirea în mod succint, fiind vorba de un concept deosebit de complex. De asemenea realitatea este în permanentă transformare, informațiile pe care le primim pe unitatea de timp sunt mai multe și din domenii distincte. Asistăm la o permanentă stare de alertă și este posibil să pierdem uneori detalii care ne sunt utile, în situații speciale , chiar vitale.

 

Au fost prezentate de asemenea  principalele mecanismele ale gândirii inconștiente.

2 Gândirea conștientă

Va propunem în continuare o scurtă meditație la procesele conștiente de gândire. Gândim în cuvinte, cuvinte care fac parte din limba poporului în cadrul căruia ne-am născut. Cum gândim în momentul în care ne propunem să învățăm o limbă străină? Tot în limba maternă, străduindu-ne să traducem. Abia după o perioadă destul de lungă, după ce am utilizat intens o limbă străină este posibil să începem să și gândim în limba respectivă.

Și o nouă disciplină, cu propriul ei set de definiții, noțiuni, vocabular, se constituie tot într-un fel de limbă străină. De acest aspect vor ține cont cadrele didactice atunci când intră la începutul anului într-o clasă pentru a preda o disciplină care nu a mai făcut parte din obiectele de studiu în anii trecuți.

De exemplu la geografie vom face referință la formele de relief și la modul în care sunt reprezentate acestea pe hartă, dar elevii nu vor înțege nimic dacă nu au noțiunile de respective. Reprezintă într-o formă simplistă faptul că , pentru a ne face înțeleși de cei din jur trebuie să ne adresăm cu noțiuni cunoscute acestora. Și nu în ultimul rând într-un mod accesibil creierului.

A lua notițe înseamnă a gândi

Cadrele didactice indeamnă de cele mai multe ori elevii să ia notițe. Dar și în procesul de pregătire personală în vederea predării profesorii își fac propriile notițe. Pentru a ne pregăti pentru un examen, pentru a scrie un articol, chiar și pentru o discuție importantă ne ordonăm gândurile în scris. Modul în care vom face acest lucru va influența rezultatul final.

Opriți-vă un moment și gîndi-vă la modul în care vă luați propriile notițe pentru un referat cu tema stresul cotidian, de exemplu.

Tentința este aceea de a scrie primele idei care nu vin una dupa cealalta, înșiruite, sau cu liniuță, una sub alata.

Astefel de idei pot fi: grabă, nerăbdare, neliniște, suprasolicitare, idei antistres, etc.

Acest mod de a lua notițe este bazat pe emisfera stângă, astfel emisfera dreaptă șomează. Activitatea este în acest fel mai obositoare și lipsită de creativitate. Elementul de noutate poate fi adus de un mod spatial de gândire.

Psihologul american Tony Buzan a fost promotorul unei noi metode de invățare conform modului de gandire bazat pe ambele emisfere cerebrale – mind-map – sau harta mentală. El a pus la punct și programe software care permit întocmirea unei hărți mentale. Sistemul mnemonic și sistemul întocmirii hărții mentale se bazează pe faptul că emisfera dreaptă nu gândește liniar, ci în spațiu.

”Tony Buzan este inventatorul Hartilor Mentale și este apreciat la nivel international , fiind unul dintre liderii principali din domeniul gandirii inovative, a ajutat milioane de oameni din intreaga lume sa ajunga la adevaratul lor potential printr-o gandire mai buna, mai inteligenta si mai creativa. Expert in domeniul memoriei, citirii rapide, creativitatii si inovarii, el este autorul multor carti de succes in domeniul hartilor mentale”[1].

Vă recomandăm pentru deprinderea și exersarea propriilor hărți mentale cartea psihologului Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume – apărută în 2019 la Editura DIDACTICA PUBLISHING HOUSE.

Autorul  a dedicat aproximativ 50 de ani din viața sa descoperirii și realizării Hartilor Mentale și continuă să-si impartaseasca ceea ce a descoperit prin conferințe televizate sau la radio și în presa în întraga lume. S-a remarcat și în  consilierea companiilor internaționale, a guvernelor, a instituțiilor educaționale și a sportivilor olimpici. Autor sau coautor a peste 150 de carti, lucrările sale au fost publicateă în 42 de limbi, în mai mult de 150 de țări.

Dar ce reprezintă o Hartă Mentală?  Este un instrument de âandire revoluționar care, odată bine stăpânit, vă va ajuta să vă transformați viața atât a dumnevoastră, dar și a elevilor pe care îi formați.  Hărțile mentale ajută la procesarea informatiilor, la apariția unor noi idei, la îmbunătățirea memoriei, putem profita mai bine de timpul liber, ne putem îmbunătăți modul de lucru.

Hartile Mentale sunt instrumente puternice pentru concentrarea și procesarea informției, pentru formularea unui plan de acțiune și pentru inițierea proiectelor noi. De fapt, Cartografierea Gândurilor ne dă o mâna de ajutor în toate aspectele vieții[2].

Prin urmare luăm o foaie de hârtie și notăm pur și simplu, fără a face aprecieri, așa cum simțim și scriem la nimereală oriunde pe pagină ideile care ne vin.

În Fig.1 prezentăm o astfel de Hartă Mentală propusă de Tony Buzan și preluată din cartea Verei Birkenbihl – TARE DE CAP??.

Cu o astfel de hartă putem:

-         Să introducem idei noi ulterior

-         Să atașăm fiecărei  noi idei câte o ramură sau alte rămurici.

-         Să indicăm prin linii ce domenii se leagă între ele

-         Să aplicăm un cod de culoare pentru anumite idei sau termeni

-         La final vom numerota ideile pentru a crea ordinea necesară emisferei stângi înainte de a scrie articolul sau de a  prezenta referatul.

Putem sa facem o astfel de structură la clasă , vom stabili tema pe care dorim să o dezbatem și lasăm elevii să completeze ramurile cu noi idei. Astfel ăutem incorpora în trunchiul  hărții mentale cunoștințe și informații din mai multe surse.

proform aprilie2019 M3

Fig 1 Hartă Mentală (Tony Buzan) pentru ÎNVĂȚARE

BIBLIOGRAFIE

1.     Vera F Birkenbihl – TARE DE CAP?? – mod de întrebuințare a creierului – GEMMA PRES 2000

2.     Vera F Birkenbihl – Antrenamentul comunicării – GEMMA PRES 2007

3.     https://www.librariadelfin.ro/carte/arta-stapanirii-hartii-mentale

4.     Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019

                                                                                  

 



[1] https://www.librariadelfin.ro/carte/arta-stapanirii-hartii-mentale

[2] Idem