MOTTO

Te rog nu fă din mine un tocilar!

Lasă-mă, te rog, te rog,

Să fac așa  cum îi place creierului!

Vera Birchenbihl

 

Introducere

Se vorbește din ce în ce mai mult despre creativitate. Sunt propuse metode de învățare în care copiii sunt lăsați să se exprime liber. Dar noi înțelegem oare modul lor de gândire? În cartea sa Tare de cap, Vera Birchenbihl, psiholog și jurnalist de carieră propune exerciții pentru o mai bună utilizare a creierului.

Ea spune, printre altele, că, dacă extrateriștrii ar ateriza pe Terra, ar considera copiii ca fiind din alta specie decât adulții deoarece aceștia se nasc cu o capacitate deosebită de a face asocieri și a utiliza pentru învățare imaginile construite de către emisfera dreaptă. Această abilitate se pierde pe parcursul anilor de școală datorită metodelor rigide de memorare utilizate.

 

În cadrul cursului de formare profesională pe care îl parcurgeți sunt ilustrate metodele de predare multimedia, metode care permit tocmai aceste aspecte.

Mai rămâne doar să descoperim în noi înșine resursele pentru a ne transforma și utiliza aceste metode.

Am discutat in sesiunile anterioare despre metode de folosire a ambelor emisfere cerebrale. Vom continua acest demers.

Ce vă propunem?

În sesiunile online ne propunem să oferim aspecte practice, fie că este vorba de tehnici creative, precum desenul în oglindă, de tehnici energetice precum  căscatul energetic, pe care vă invităm, măcar din curiozitate să  le practicați mai întâi dumneavoastră, stimați dascăli, dacă nu pentru altceva,  măcar pentru a vă descreți frunțile și a rupe monotonia.

Observați elevul când i se explică ceva:

  1. În timp ce i se explică privirea este ațintită în gol – se concentrează pentru a ilustra vizual , cu ochii minții explicația primită – nu-l apostrofați spunându-i : Uită-te la mine când îți vorbesc!

Este primul pas pentru a-l deconecta de la gândirea creativă și, din păcate, pe parcurs va pierde această capacitate.

  1. Are tendința de a fragmenta explicațiile punând întrebări dorind să constate printr-o analogie dacă a înțeles corect – observați și nu spuneți:

Te rog să nu mă întrerupi!

  1. Dacă atunci când este întrebat de o capitală, de exemplu, va privi în sus, asta înseamnă că va desena cu ochii minții harta pentru a o localiza- nu exclamați: Doar nu e scris pe tavan?

Luați o foaie de hârtie chiar în acest moment și rememorați astfel de situații – cum ați reacționat până acum?

Fiți sinceri cu dumneavoastă , nu căutați motivații. Cea mai plauzibilă este aceea că și dumneavoastă, la vârsta lor ați pățit la fel. Că așa știți, vă considerați o autoritate, și metoda va funcționa.

Aplicați în primul rând  dumneavoastră metodele propuse, pentru a vă reînprospăta capacitatea de învățare. Specialiștii susțin că, de fapt tot ce-am citit, ce-m trait, ce-am auzit , se află depozitat undeva în creierul nostru și ne lipsește doar capacitatea de redare.

Exercițiu propus

Lista A – Înlănțuirea imaginilor

Haideți să ne amuzăm. Puteți face aceast exercițiu doar intrând în propriul laborator, la dumneavoastră la birou, sau acasă cu membrii familiei doritori să încerce, sau chiar în clasă cu elevii. Veți alege fie lista propusă aici, fie lista din cuvintele cheie ale lecției pe care tocmai o predați și veți asocia fiecărui cuvânt o imagine la modul următor :

Citiți primul cuvânt și asociați imaginea, apoi alăturați o altă imagine coresponzătoare următorului cuvânt  și continuați cu toate cuvintele din listă . Înșiruirea trebuie alcătuită în așa fel încât să rezulte o acțiune.

 Exemplu: LAMPĂ, BASTON, TELEFON, STICLĂ, MODEL DE AVION, CARTE, ȚIGARĂ, CUȚT, PORMONEU, COVOR, PERECHE DE SCHIURI,

TELESCOP.

Dacă simțiți o mare împotrivire în interiorul dumneavoastră înseamnă că emisfera stângă este mai puternică decât cea dreaptă și se opune.

Înșiruirile găsite de Vera Birchenbihl au fost următoarele:

LAMPA = vizualizați o lampă familiară

BASTON =  ar putea fi așezat de-a curmezișul lămpii

TELEFON = în loc de a forma cifrele cu degetul formați-le cu bastonul

STICLA= o sticlă goală uriașă în care sună un telefon

MODEL DE AVION = zboară în jurul sticlei

CARTE= și aterizează pe carte

ȚIGARĂ = pe carte e o țigară aprinsă

CUȚIT = un cuțit taie țigara în felii , ca pe un salam

PORTMONEU = cuțitul este introdus într-un portmoneu

COVOR = prtmoneul zace pe covor

SCHIURI= schiurile alunecă pe covorul unduit sub formă de dealuri

TELESCOP = schiurile plutesc în aer și se așează pe un telescop.

Scenariile pot fi multiple – totul este să împăcați Domnul Stânga ( partea din dumneavoastră care este condusă de emisfera stângă și care se opune unor astfel de exerciții) cu Domnul Dreapta și în acest fel să vă deschideți porțile către potențialul oferit de creierul întreg.

Vom reveni în sesiunile următoare și cu alte exerciții care permit deblocarea resurselor uriașe de învățare pe care ni le oferă propriul creier.

BIBLIOGRAFIE

  1. Vera F Birkenbihl – TARE DE CAP?? – mod de întrebuințare a creierului – GEMMA PRES 2000
  2. Vera F Birkenbihl – Antrenamentul comunicării – GEMMA PRES 2007