În condițiile date de STAREA DE URGENȚĂ decretată de Președintele Klaus JOHANNIS pe întreg teritoriul României în data de 16 martie 2020 și a hotărârilor stipulate prin ORDONANȚELE MILITARE emise în această perioadă, activitățile Proiectul ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă șe desfășoară în modul ONLINE prin platforma BLACKBOARD pusă la dispoziție de Societatea Asociația - Societatea Națională pentru cultură, știință și educație ”SPIRU HARET”

PROBLEME EMOȚIONALE ȘI SPRIJINIREA COPIIILOR AFLAȚI ÎN IZOLARE

Pandemia de coronavirus (COVID-19) determină emoții, precum anxietatea, stresul și incertitudinile, resimțite cu atât mai puternic de copiii de toate vârstele. Deși au mecanisme proprii prin care fac față acestor emoții, în condițiile în care școlile sunt închise, evenimentele au fost anulate și trebuie să stea departe de prieteni, copiii au nevoie să se simtă iubiți și sprijiniți acum mai mult ca oricând. Aceasta a fost concluzia întâlnirii online, prin intermediul platformei BalckBoard, a specialiștilor Proiectului PROFORM cu cadrele didactice din județul Giurgiu în luna aprilie.

La una dintre întrebările lansate de profesori, la cerința părinților - Ce putem face pentru a crea în familie, dar și în școală, un mediu al normalității în timp ce trăim această “noua normalitate (temporară)? - profesor Carmen RÎUREANU - coordonator/ partener în cadrul Proiectului PROFORM a precizat că:

„Recomand insistent părinților să aibă grijă să existe un program al zilei, program care să cuprindă timp de joacă, când copilul poate să țină legătura cu prietenii prin telefon, perioade fără echipamente electronice și timp alocat pentru treburi gospodărești. Trebuie să ne gândim la aspectele pe care noi punem preț și să organizăm timpul în funcție de acestea. Copiii se vor simți mult mai bine știind că ziua are o structură, știind când este vremea să lucreze și când este vremea să se joace.”

În ceea ce privește emoțiile și trăirile copiiilor în această perioadă, lect. Univ. Dr. Simona MARICA - expert pe activități de mentorat și coaching în cadrul Proiectului PROFORM a subliniat faptul că atât profesorii, cât și părinții să se aștepte că cei mici vor fi foarte triști și frustrați din cauza pierderilor pe care le deplâng, și să le accepte ca normale aceste trăiri. În același timp, copiii trebuie sprijiniți să treacă mai ușor peste această perioadă.

„Aflați ce aude copilul dumneavoastră și ce crede că este adevărat. Nu este suficient să le prezentați faptele așa cum sunt, pentru că, dacă au auzit ceva inexact, iar dumneavoastră nu știți ce convingeri      și-au format și nu soluționați înțelegerea greșită, copiii pot combina noile informații cu cele pe care deja le dețin. Aflați ce știe deja copilul și porniți de aici pentru a corecta percepția. În contextul pandemiei de coonavirus (COVID-19), mulți copii se confruntă cu bullying în online. Copiii dumneavoastră, elevii, trebuie să știe că, dacă sunt supuși intimidărilor de orice fel, sunteți alături de ei. Reacția martorilor la abuz este cea mai bună modalitate de a sancționa orice formă de bullying. Nu trebuie să ne așteptăm ca cei vizați, copii și adolescenți, să îi înfrunte pe agresori, ci trebuie să îi încurajăm să caute ajutor și sprijin la prieteni sau adulți.”

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.