”ROLUL EDUCAȚIEI ÎN DEZVOLTAREA ELEVILOR”
Școala contemporană este centrată pe elev. În procesul instructiv-educativ, nu se urmărește doar atingerea unor obiective, ci și dezvoltarea personalității elevului. Tocmai de aceea, în Proiectul PROFORM de profesionalizare si formare continua a cadrelor didactice întâlnirea experților pe diverse activități cu profesorii Școlii Gimnaziale nr. 1 din comuna Herăști, județul Giurgiu a încercat să dea răspunsuri acestei probleme, prin prezentarea unor soluții, prin metode clasice, dar și prin… ”joc”.
Astfel, lect. Univ. dr. Simona MARICA – expert pe probleme de mentorat și coaching, în cadrul Proiectului PROFORM a prezentat o serie de material prin care a evidențiat faptul că pedagogia abordează problema personalității sub aspectul dezvoltării și al educației, cu scopul de a identifica, pe această bază, cele mai eficace căi, metode, mijloace și procedee de orientare și formare a personalității. În același timp, dezvoltarea este un proces complex care se realizează printr-o succesiune de etape, de stadii, fiecare etapă reprezentând o unitate funcțională mai mult sau mai puțin închegată, cu un specific calitativ propriu.
lect. Univ. dr. Simona MARICA – expert activități de mentorat și coaching - Proiect PROFORM
” Dezvoltarea personalității se manifestă prin încorporarea și constituirea de noi conduite și atitudini care permit adaptarea activă la cerințele mediului natural și social-cultural. Dezvoltarea permite și facilitează constituirea unor relații umane cu mediul în care trăiește și se formează. În primii doi-trei ani de şcoală, învăţătorul mai mult corectează, remodelează, concomitent cu realizarea programului său prestabilit. Rezultatele școlare ale elevilor din clasele primare, dar și din următoarele trepte de școlaritate vor depinde în măsura hotărâtoare de educația copiilor din primii ani de viață și, în bună măsură, de educarea/reeducarea părinților. ”
Consilierea părinților dar și a profesorilor constă în oferirea de informații, modele, exemple pentru o mai bună relaționare părinte-copil în relația cu profesorul. Pe lângă aceasta, consilerul școlar mai oferă sugestii sau informații profesorilor în găsirea celor mai bune modalități de rezolvare a conflictelor care apar în anumite momente ale procesului educațional. Când spunem conflicte, ne gândim la cele de idei, care pot apărea și pot fi rezultatul diferențelor de pregătire educațională.
La rândul său, Adrian Trifan – expert pe probleme de bune practici – Proiect PROFORM - a completat idea formării profesorilor dar și a elevilor prin programele puse la dispoziție și a făcut ca această întâlnire să fie și un fel de joc al ideilor dar și al situațiilor cu care se pot confrunta cadrele didactice.
Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.