În condițiile date de STAREA DE URGENȚĂ decretată de Președintele Klaus JOHANNIS pe întreg teritoriul României în data de 16 martie 2020 și a hotărârilor stipulate prin ORDONANȚELE MILITARE emise în această perioadă, activitățile Proiectului ProForm – PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă șe desfășoară în modul ONLINE prin platforma BLACKBOARD pusă la dispoziție de Societatea Asociația – Societatea Națională pentru cultură, știință și educație ”SPIRU HARET”

 

La trei luni de la închiderea școlilor și de la începerea educației online cu mai mult sau mai puțin succes, milioane de elevi, profesori și părinți se confruntă cu provocarea de a replica sistemul educațional tradițional, cu noi unelte, într-un nou context, mult mai stresant prin incertitudinea și limitele lui. În plus, presiunea resimțită de toate părțile este una cât se poate validă dacă ne raportăm la învățare din perspectiva a ceea ce a însemnat cadrul rigid al școlii și dacă ne propunem ca obiectiv să replicăm acel cadru și rezultatele aferente, sunt de părere experţii Proiectului PROFORM, în cadrul întâlnirilor online dintre experţi şi profesori în şcolile din judeţul Botoşani.
 

Contextul actual și, cel mai probabil și cel viitor, este complet diferit: nu mai există școala, clasa, spațiul fizic rigid în care fiecare își avea locul, zilnic același. Au dispărut regulile, controlul asupra elevilor, controlul asupra clasei (denumit pompos și managementul clasei), notele, absențele, metodele de evaluare. Dacă vorbim despre școala online, cea construită în jurul oamenilor și nu în jurul clădirii, al controlului și al monitorizării excesive, atunci vorbim în primul rând despre profesori. Pentru că ei sunt motorul educației, liderii comunității de care acum avem atâta nevoie. Binele lor emoțional și profesional va fi binele elevilor și al părinților, este de părere prof. Corina PALADE – expert pe activităţi de mentorat şi coaching PROFORM.

“Profesorii au nevoie pe lângă suport tehnic despre ce platforme să folosească (dacă pot să le folosească), de suport emoțional. De validarea faptului că e normal să simtă anxietate, incertitudine, chiar și o responsabilitate nefirească și o culpabilizare că nu “livrează” la nivelul de dinaintea carantinei. De o invitație la acceptarea situației actuale care nu ține de controlul lor și de o invitație de reflecție asupra opțiunilor lor în acest moment.”

Perioada izolării, lipsa cadrului rigid al școlii și al obligativității predării și evaluării poate fi, în mod paradoxal, o oportunitate extraordinară de conectare profesor – elev, dar și profesor – părinte. Pentru că școala online este despre oameni și pentru că școala tradițională ne ocupă tot timpul și nu ne dă spațiul mental și emoțional de a ne uita la elevi că la oameni. Un simplu telefon și o discuție autentică, umană, sinceră între profesor și elev, pot crea acea legătură esențială pentru ceea ce ulterior vom putea numi un proces de învățare.

 

 

Fiecarea ctivitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă,  asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.