”ABANDONUL ȘCOLAR ÎN RÂNDUL COPIILOR DEFAVORIZAȚI”
VIDEO// PROFORM BOTOȘANI – Ianuarie 2019
Copiii de etnie romă au risc de şase ori mai mare decât ceilalţi să abandoneze şcoala, iar percepţia şcolii ca un mediu neprietenos sau nefamiliar este cel mai puternic indicator care explică abandonul. Acestea sunt concluziile la care au ajuns experții Proiectului PROFORM și cadrele didactice prezente la activitățile de informare, mentorat și coaching și bune practice care au avut lor la Școala Gimnazială nr. 1 din Comuna Albești, județul Botoșani.
DV
În cadrul întâlnirilor pe activitățile Proiectului PROFORM de profesionalizare continua a cadrelor didactice atât experții, cât și participanții la întâlnirile avute la Școala Gimnazială nr. 1 ”Tudor Vladimirescu” din comuna Albești și la Inspectoratul Școlar județean Botoșani au luat în seamă o serie de recomandări, care vizează aumarea ca obiectiv central al politicilor educaţionale asigurarea de şanse egale în educaţie prin promovarea cu precădere a educaţiei inclusive, promovarea de programe de furnizare de servicii sociale integrate pentru a sprijini în mod eficace şi eficient copii care provin din grupuri defavorizate şi continuarea programului de alocare de locuri speciale la liceu copiilor romi ca o măsură de a reduce pe termen lung influenţa factorilor structurali asupra participării şi performanţei şcolare a romilor dar și altor categorii de elevi.
Sincron
Cadrele didactice implicate în educația incluzivă pun accentul pe dezvoltarea de activități care comportă lucrul în echipă și cooperarea, pe respectarea identității culturale a fiecărui copil în parte și pe monitorizarea constantă a eficacității activităților de predare - învățare - evaluare la nivelul fiecarui copil.
Sincron
Participanții la activitățile proiectului au ajuns la concluzia că abandonul şcolar poate fi explicat prin: suport familial redus (capitalul educaţional redus al părinţilor/tutorilor şi capitalul cultural scăzut), existenţa unui mediu şcolar neprietenos, neincluziv, notele mici obţinute de elev la clasă, trecerea de la un ciclu educaţional la altul şi prin apartenenţa la un grup vulnerabil.
Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.