În condițiile date de STAREA DE URGENȚĂ decretată de Președintele Klaus JOHANNIS pe întreg teritoriul României în data de 16 martie 2020 și a hotărârilor stipulate prin ORDONANȚELE MILITARE emise în această perioadă, activitățile Proiectul ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă șe desfășoară în modul ONLINE prin platforma BLACKBOARD pusă la dispoziție de Societatea Asociația - Societatea Națională pentru cultură, știință și educație ”SPIRU HARET”

CONSILIEREA PSIHOLOGICĂ ȘI ÎNVĂȚAREA LA DISTANȚĂ ÎN PERIOADA IZOLĂRII - COVID 19

În condițiile în care în România criza pandemică COVID 19 a făcut ca multe instituții să își închidă porțile și salariații să fie trimiși acasă în concedii sau șomaj tehnic, și unitățile de învățămînt preșcolar, gimnazial și liceal au luat măsuri de prevenire a infectării copiilor cu virusul SARS COV 2. Astfel, procesul educațional, încă din luna martie 2020, a trecut în mediul online. La fel, au trecut în mediul virtual și actvitățile Proiectului PROFORM derulate în luna aprilie 2020, la școlile din județul Botoșani. Aceste aspecte au fost reliefate în cadrul întâlnirilor online ce au avut loc pe platforma BLACKBOARD. Teme de interes au fost abordate atât de experții proiectului cât și de profesorii botoșăneni implicați în acesta.
Totodată, platforma educațională EduPedu.ro a publicat o multitudine de resurse și referințe pentru predare și învățare la distanță din momentul în care autoritățile au decis închiderea școlilor, ca măsură de prevenție împotriva noului coronavirus.
 
Prof. Rodica MIGHIU - coordonator/ partener PROFORM a prezentat toate aceste resurse laolaltă, pentru a facilita accesul la orice fel de soluție care este de ajutor, de la aplicații la platforme online folosite local sau internațional, până la programe de consiliere și studii de caz, tutoriale și webinarii.

În situații precum cea actuală, ne vine în minte învățarea la distanță, adică tot felul de webinarii, cursuri online și ateliere. Acestea au fost îmbunătățite și au câștigat popularitate în ultimii ani, dar sunt totuși forme virtuale de învățare, așa că au rămas în umbra altor programe care implică un contact față în față. Și acum, pentru prima dată, e-learning are șansa de a se face remarcată, de a conta. Se întâmplă asta pentru că nu ne mai punem întrebarea dacă predarea online este mai bună decât metodele tradiționale. Nici măcar nune mai gândim dacă cele două diferă. Acum, în aceste momente, poate fi singura opțiune pentru mulți dintre noi, cel puțin pentru un timp. Și trebuie să completați cumva acest timp pentru a supraviețui ca educatori.

În ceea ce privește consilierea psihologică a elevilor în această perioadă, prof. Corina PALADE - expert în activități de mentorat și coaching - Proiect PROFORM a ținut să sublinieze faptul că, teoretic, avem multe instrumente la îndemână, deoarece subiectul învățării la distanță nu este unul nou. Internetul a adus, totuși, soluții cu adevărat eficiente.

”În acest moment, evitarea rupturilor în învățare, a discontinuităților didactice și de comunicare trebuie să reprezinte, cu certitudine, o prioritate a tuturor sistemelor educaționale. Și nu e vorba doar de o continuitate a învățării – aceasta fiind un fenomen multifațetat, alimentat din diverse surse, care se întâmplă mereu, oriunde, nu doar în clasă, – nu e vorba doar de o continuitate educațională, ci de una pedagogică și psihologică. Acest lucru presupune o organizare deliberată a eforturilor didactice menite să păstreze o legătură consistentă, cu semnificații și rost între cadrele didactice și elevi.„

De asemenea, e important ca școala de acasă să fie percepută ca o stare excepțională, așezată pe un fundal de tensiune și incertitudine. Nu e o educație la distanță așa cum scrie la manual, nu poate pretinde reacții de răspuns care să ignore emoțiile celor angrenați în derularea proceselor respective de învățare. Școala de acasă trebuie să țină cont de dispoziția de învățare a tuturor, să-și infuzeze mesajele cu formule, clasificări, rezolvări de probleme, dar și cu înțelegere și răbdare. Școala de acasă nu e doar o enciclopedie, ci și o aventură comună de cunoaștere, de învățare și de traversare în condiții bune, împreună, pe cealaltă parte a crizei.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Judeean Giurgiu.