” ÎNVĂȚAREA PERMANENTĂ ȘI MOTIVAREA ÎN PROCESUL DE PREDARE”

Într-o lume din ce în ce mai globalizată, persoanele au nevoie de o gamă largă de abilități pentru a se adapta și a prospera într-un mediu aflat în rapidă schimbare. Motivarea în procesul de predare dar și programul original de învățare pe tot parcursul vieții a fost conceput pentru a oferi oamenilor oportunități de învățare în toate etapele vieții. Aceste teme au fost abordate in cadrul intalnirii lunare de la Liceul ”Ștefan Luchian” din Orașul Ștefănești, județul Botoșani de către experții Proiectului PROFORM și cadrele didactice prezente la dezbateri.

 

Punerea în practică a învăţării pe tot parcursul vieţii constituie o prioritate a Uniunii Europene şi, implicit, a României. Nevoia unei învăţări permanente este resimţită acut de cei aflaţi în sistemul de învăţământ românesc. Sistemul educațional este înscris într-un proces  dinamic  de reformă, politicile  educaţionale  promovate vizând descentralizarea şi creşterea calităţii învăţământului, formarea  continuă, asigurarea  de şanse egale pentru  toţi, educaţia  în limbile  străine, etc. Societatea informaţională, bazată pe cunoaştere, a impus utilizarea tehnologiei ca punct de referinţă al schimbărilor de fond în sistemele de învăţământ.

 

„Competențe-cheie sunt acele competențe de care au nevoie toți indivizii pentru împlinire și dezvoltare personală, angajare, includere socială și cetățenie activă. Ele sunt compuse din cunoștințe, abilități și atitudini și merg mai departe de noțiunea academică de cunoștințe”.

 

Despre metodele activ-participative în procesul de predare, prof. Corina Palade – expert activități de mentorat și coaching în cadrul Proiectului PROFORM, a apreciat că acestea pun accent pe învăţarea prin cooperare, aflându-se în antiteză cu metodele tradiţionale de învăţare. În plus, educaţia pentru participare ii ajuta pe elevi să-și exprime opţiunile în domeniul educaţiei, culturii, timpului liber, pot deveni coparticipanţi la propria formare.

 

 

”Elevii nu sunt doar un receptor de informaţii, ci şi un participant activ la educaţie. În procesul instructiv-educativ, încurajarea comportamentului participativ înseamnă pasul de la „a învăţa” la a „învăţa să fii şi să devii”, adică pregătirea pentru a face faţă situaţiilor, dobândind dorinţa de angajare şi acţiune.”

 

    În vederea asigurării unui climat pozitiv în sala de clasă este necesar ca elevii să aibă impresia că au succes în ceea ce fac. Factorii care asigură succesul într-o clasă sunt: formularea de expectanţe pozitive faţă de elevi; utilizarea unor strategii de management educaţional eficient; stabilirea de obiective clare şi comunicarea acestora elevilor; valorificarea la maxim a timpului destinat predării; evaluarea obiectivă. Eficienţa muncii în grup depinde de claritatea explicaţiei pentru sarcinile de lucru. Profesorii trebuie să ofere explicaţii cât mai clare şi să se asigure că ele au fost corect înţelese de către elevi.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.