”DEZVOLTAREA PERSONALĂ ȘI AUTOCUNOAȘTEREA”

Vârsta micii şcolarităţi, respectiv 6/7ani – 10/11 ani, este considerată de unii autori ca a treia copilărie. Dezvoltarea personală a şcolarului mic vizează dezvoltarea fizică generală, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea limbajului, dezvoltarea psihosocială, perspective asupra cărora curricula şcolară focalizează influenţe complexe, menite să le formeze copiilor capacităţi şi strategii de învăţare (adaptarea şcolară şi de învăţare), proces ce facilitează achiziţii primordiale, care facilitează şi reprezintă principalele instrumente de învăţare ulterioară. Acestea au fost temele tratate în cadrul întâlnirilor proiectului PROFORM din județul Botoșani. profesorii, de la Liceul ” Demonstene Botez” din comuna Trușești dar și de la alte școli gimnaziale din județ, alături de experții PROFORM au dezbătut timp de două zile, în cadrul activitățilot propuse, problemele pe care le ridică sistemul educațional actual și implicațiile asupra elevilor dar și a părinților.

Prof. Corina PALADE – expert mentorat și coaching  - Proiect PROFORM

”În ceea ce priveşte dezvoltarea psihosocială a şcolarului mic, curriculumul permite şi particula­rizează abordarea integrată a conţinuturilor disciplinelor de învăţământ specifice la acest nivel de şcolaritate prin intermediul disciplinelor specifice. Procesul educative specific se adresează în principal elevului şi într-un plan secundar „mentorului” său - învăţător/ profesor, părinte - printr-o varietate de cerinţe adaptate exact la domeniul dezvoltării personale în şcoală, reprezentând totodată o importantă modi­ficare a ofertei curriculare în ceea ce priveşte asumarea clară de către şcoală a unor competenţe ce ţin exclusiv de zona formării şi devenirii permanente a personalităţii copiilor.”

La rândul său, prof. Ioan Ștefan ANISIEexpert pe probleme de bune practici – Proiect PROFORM - a completat idea formării profesorilor dar și a elevilor prin activităţile care acoperă în totalitate competenţele/conţinuturile programei şcolare. Acestea îmbogăţesc oferta didactică prin deschiderea către schimbarea propusă implicit de programa şcolară a disciplinei Dezvoltare personală pentru învăţământul primar, se centrează în mod evident pe responsabilizarea şi introspecţia dorită atât pentru elevi, cât şi pentru profesori în domeniul performanţei dezvoltării personale.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.