”EDUCAȚIA ȘCOLARĂ LA COPIII CU AUTISM”

Întânirea lunară a experților proiectului PROFORM de profesionaliyare și formare continua cu profesorii din școlile gimnaziale și liceele botoțănene a prilejuit dezvoltarea unor noi teme de interes ce vizează procesul educațional în instituțiile de profil defavorizate din județul Botoșani.

Una dintre temele puse în discuție a fost centrată pe aspectul educației pentru copiii care suferă de autism și găsirea de soluții optime care să răspundă nevoilor procesului educațional specific. Astfel, fiecare dintre copii care suferă de autism este evaluat la începutul anului școlar, pe parcursul și la finalul acestuia, în urma monitorizării fiind făcute recomandări individualizate pentru părinți, respectiv profesori pentru îmbunătățirea lucrului cu fiecare dintre aceștia.

Prof. Corina PALADE – expert activități mentorat și coaching – Proiect PROFORM

„Copiii cu tulburări din spectrul autist se pot lovi de multe dificultăți când intră în contact cu colegii de la școală sau cu profesorii pentru că au nevoi diferite, interacționează și reacționează altfel în comparație cu colegii lor. De aceea, am inițiat o serie de programe specifice prin care cei mici sunt pregătiți, printr-o suită de activități de tip after-school, să facă față provocărilor din sistemul educațional normal. În plus, toate persoanele relevante din viața copiilor, în cazul de față părinții și cadrele didactice, învață să colaboreze eficient pentru ca școlarii să nu treacă prin experiențe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiții sociale suplimentare”.

Pe lângă tipurile de educație specifice copiilor cu anumite deficiențe dar și cu cerințe educaționale speciale se mai poate vorbi și despre un alt tip de educație destinată tuturor elevilor – educația astetică, despre care a vorbit în prelegerea sa, prof. Ionuț Ștefan ANISIE – expert pe activități de bune practice.  Educația estetică, ca latură a educației, îndeplinește multiple funcții educative, exercitând o acțiune multilaterală asupra dezvoltării personalității, urmărind dezvoltarea capacității de percepere și înțelegere corectă a frumosului din realitate, formarea conștiinței estetice, a gustului și simțului estetic, înțelegerea necesității și oferirea posibilității de a participa la crearea frumosului în artă și în viață.

Prof. Ionuț Ștefan ANISIE – expert activități de bune practice – Proiect PROFORM

”Este foarte important ca existenţa umană în toate determinările ei ar trebui să se conducă şi după legile frumosului, ale armoniei, într-un cuvânt după legile esteticului. Educația estetică presupune sensibilitate și efort modelator dar și competență organizatorică și metodologică. Formele ei de realizare sunt foarte variate, cuprinzând activitatea instructiv-educativă prevăzută în programele școlare dar și activitățile extracurriculare care urmăresc formarea conduitelor civilizate, întemeiate pe valorile esteticii integrative, de stimulare a energiilor creatoare, concomitent cu pregătirea elevilor pentru a respinge urâtul.”

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.