”CADRELE DIDACTICE – MANAGERI DE CLASĂ”

În zilele de astăzi, în şcolile de masă s-a ajuns în punctul în care managementul clasei şi controlul efectiv asupra disciplinei nu au fost niciodată mai importante, inclusiv cu referire la tehnicile analizei comportamentale aplicate. Este una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii experților Proiectului Proform de Profesionalizare continuă și cadrele didactice de la Liceul Tehnologic din comuna Comana, județul Giurgiu. Fără metode de prevenire proacti­ve, control şi management de clasă, procesul de învăţare nu mai poa­te fi eficient. De asemenea, nu este suprinzător faptul că profesorii alocă un timp considerabil pentru a scădea comportamentele inadec­vate ale elevilor. Aşadar, apare nevoia de a pregăti cadrele didactice să devină buni manageri de clasă pentru ca procesul de învăţare al elevilor să poată avea loc într-un mediu sigur şi structurat.

 

Prof. Virginia RENȚEA – partener/ coordinator Proiect PROFORM

”Un aspect important al managementului unor comportamente la clasă este reprezentat de prezenţa unor reguli. Pentru o bună des­făşurare a activităţilor şcolare, fiecare profesor, indiferent de nive­lul de clasă la care predă, trebuie să stabilească anumite norme de conduită. Regulile ajută profesorii să întărească comportamentele adecvate ale elevilor. Acestea nu trebuie scrise pe un panou din cla­să şi atât; ele trebuie revizuite constant şi modificate pe parcursul întregului an şcolar în funcţie de nevoile întâlnite.”

La rândul său, lect. Univ. dr. Simona Marica a scos în evidență aspectele caracteristice analizei comportamentale aplicate, cu referire la elevii care suferă de ADHD. Atfel, lipsa de pregătire şi de înţelegere a cadrelor didactice și a copiilor, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă părinţii copiilor care suferă de ADHD. Mulți dintre ei schimbă câteva şcoli până găsesc una unde sunt înțeleși și sunt acceptați. Împreună cu profesorii prezenți la întâlnire, expertul pe probleme de mentorat și coaching a analizat o serie de situații care pot apărea la clasă, probleme pe care psihologii susțin că unii dintre elevii care sufera de ADHD nu reprezintă un pericol social și avertizează asupra efectelor pe care respingerea le poate avea asupra dezvoltării unui copil. 

Lect. Univ. dr. Simona MARICAexpert activități mentorat și coaching – Proiect PROFORM

„Există mai multe modalități de intervenție. Prima modalitate de intervenție, mai ales dacă vorbim de un copil mic, până în perioada în care intră la școală, este cea comportamentală, adică terapie cognitiv comportamentală. Această terapie este indicată atât pentru copii, cât și pentru familiile lor. Pe lângă abordarea comportamentală, poate fi nevoie și de o abordare psiho-farmacologică.”

Prin urmare, este important ca profesorii să acorde o atenție sporită mediului în care așteaptă performanţe intelectuale de la copilul cu astfel de problem, de exemplu în situaţii de învăţare.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.