”ÎNVĂȚAREA CENTRATĂ PE ELEV”

Învățarea centrată pe elev oferă acestora o mai mare autonomie şi un control sporit cu privire la disciplinele de studiu, la metodele de învăţare şi la ritmul de studiu, sunt de părere experții proiectului PROFORM, prezenți la întâlnirea lunară cu profesorii din școlile botoșănene. În această lună, activitățile specifice proiectului s-au desfășurat în Școala Gimnayială nr. 1 din comuna Albești și Școala Gimnazială din orașul Ștefănești. Referitor la această perspectivă a tipului de învățare, experții PROFORM cred că, aceasta subliniază caracteristicile fundamentale ale învăţării centrate pe elev, promovând ideea că elevilor trebuie să li se ofere un control sporit asupra învăţării prin asumarea responsabilităţii cu privire la: ceea ce se învaţă, modul cum se învaţă şi de ce, momentul când se învaţă.

Prof. Corina PALADE – expert activități mentorat și coaching – Proiect Proform este de părere că:

”Învăţarea trebuie să cuprindă activităţi de prelucrare a noii materii învăţate, care trebuie legată de ceea ce elevul ştie deja. Pentru a fi vorba de o  învăţare “de profunzime” este necesar ca sarcinile să fie autentice, stabilite în context semnificativ şi legate de viaţa reală,  fără a  se repeta unele lucruri, deoarece acest fapt duce doar  la învăţarea “de suprafaţă, mecanică.” 

La rândul său, prof. Ionuț Ștefan ANISIE – expert activități de bune practice, crede că:

”Învăţarea activă  presupune utilizarea unor întrebări care antrenează elevii şi le impune acestora să îşi creeze propriile concepţii cu privire la noua materie învăţată. De exemplu: utilizarea sarcinilor şi întrebărilor care stimulează gândirea elevilor se bazează pe taxonomia lui Bloom şi nu simpla reamintire. Aceste sarcini şi întrebări necesită mai multă gândire şi prelucrare: 

Analiză: întrebări de tip “de ce ? ”, 

Sinteză: întrebări de tip “cum? ”, “ai putea să? ” 

Evaluareîntrebări de judecată;

Utilizarea lucrului în grup, care solicită elevilor să discute materia învăţată, astfel încât să colegii să se verifice între ei şi să înveţe unii de la alţii; utilizarea studiilor de caz care leagă subiectul discutat de viaţa reală sau de experienţele anterioare şi deci de învăţarea anterioară. ”

Este foarte important ca profesorul să monitorizeze predarea, pentru a fi sigur că informaţia se transmite corect şi că poate servi ca punct de plecare pentru diverse întrebări, pentru a stimula cooperare, pentru a asigura implicarea și participarea tuturor membrilor colectivității - elevii.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.