Proiectul PROFORM de profesionalizare si formare continua a cadrelor didactice a prilejuit o nouă întâlnire a experților pe diverse activități cu profesorii Școlilor Gimnaziale din Județul Botoșani. Teme de actualitate și de interes au fost dezbătute atât la Școala Gimnazială nr. 1 din comuna Mihălășeni, cât și la Școala Gimnazială nr 1 din comuna Mileanca.

Una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii a fost diferența dintre consilierea educațională și coaching-ul educațional. Astfel, prof. Corina Palade – expert pe probleme de mentorat și coaching, în cadrul Proiectului PROFORM a prezentat liniile directoare acestei idei și metodele prin care școlile pot aplica pentru dezvoltarea educației și formării personale și profesionale, dar și pentru stimularea experiențelor de învățare ale oamenilor, în orice etapă a vieții lor.

Prof. Corina PALADE – expert mentorat și coaching  - Proiect PROFORM

Atunci când auzim cuvântul educație, de cele mai multe ori, ne gândim la școală. Aceasta este educația de tip formal, oficial ce are loc în unitățile de învățământ și este dirijată de specialiști în domeniu. Dar educația se “întâmplă” peste tot în mediul de viață al omului, de aceea existî in limbajul pedagogic conceptul de educație nonformală (desfasurată în ateliere recreeative, spectacole, activități opționale, etc.) și educație informală care se referă la ansamblul necontrolat de factori din mediul de viață al persoanei care exercită unrol formativ.

Consilierea părinților constă în oferirea de informații, modele, exemple pentru o mai bună relaționare părinte-copil. Pe lângă aceasta, consilerul școlar mai oferă sugestii sau informații profesorilor în găsirea celor mai bune modalități de rezolvare a conflictelor, comunicare cu familiile elevilor sau tehnici de cunoaștere a personalității elevilor. În sesiunile de coaching, elevii descoperă ce îi motivează, cum să facă față examenelor, cum pot crește încrederea în sine sau ce le place cu adevărat să facă. Pentru profesori și părinți coaching-ul educațional oferă șansa optimizării tehnicilor educaționale, în scopul susținerii și orientării elevului, copilului către succes, fără a veni cu “rețete” prestabilite sau “sfaturi”. 

La rândul său, prof. Ioan Ștefan ANISIEexpert pe probleme de bune practici – Proiect PROFORM - a completat idea formării profesorilor dar și a elevilor prin programele puse la dispoziție și a scos în evidență aspectele specifice dar și experiența proprie într-un astfel de proiect. În plus, în tema prezentată, s-a pus accent pe acțiunile procesului educațional, în perspectiva acțiunilor ce prefigurează dezvoltarea în următorii ani.

Prof. Ioan Ștefan ANISIE – expert activități de bune practice -  Proiect PROFORM

Educația reprezintă procesul de selecție a valorilor științifice tehnologice, culturale, de transmitere a acestora către generația tânără, sub formă de cunoștiințe teoretice și practice cu scopul formării și dezvoltării personalității al profesionalizării lor și al integrării în activitatea social-utilă.Procesul educațional realizează în mod implicit o educație pentru valoare, elaborând obiectivele educaționale, selectând și organizând conținuturile învățământului, punând îin operă tehnici, metode și procedee de predare-învățare-evaluare, în funcție de dezvoltarea societății și a cunoșterii la un moment dat, de particularitățile individuale și de grup ale subiecților educaționali.

Prin structură, obiective și contținut, educația trebuie  răspundă necontenit unor exigențte ale evoluției realității naționale și internaționale.Semnificațiile și eficiența actului educativ, în sine, sunt date de disponibilitățile educației de adaptare și autoreglare față de sfidările tot mai numeroase ale spațiului social.Soluția rezolvării problemelor actuale trebuie să vină nu numai din partea educației instituționalizate.

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.