Proiectul PROFORM de profesionalizare si formare continua a cadrelor didactice a prilejuit o nouă întâlnire a experților pe diverse activități cu profesorii Școlilor Gimnaziale din Județul Botoșani. Teme de actualitate și de interes au fost dezbătute atât la Școala Gimnazială nr. 1 din comuna Manoleasa, cât și la Școala Gimnazială nr. 2 Tudor Vladimirescu din comuna Albești.

Una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii a fost dezvoltarea profesională prin intermediul Programelor Erasmus +. Astfel, prof. Rodica Mighiu – coordinator/partener în cadrul Proiectului PROFORm a prezentat liniile directoare ale Programului ERASMUS + și metodele prin care școlile pot aplica pentru dezvoltarea educației și formării personale și profesionale, dar și pentru stimularea experiențelor de învățare ale oamenilor, în orice etapă a vieții lor.

Prof. Rodica MIGHIU – coordonator/partener Proiect PROFORM

”Pentru a îndeplini aceste obiective, instrumentele disponibile trebuie să fie în măsură să răspundă noilor fenomene cum ar fi internaționalizarea educației și utilizarea tot mai frecventă a învățării digitale și să sprijine crearea unor parcursuri de învățare flexibile, în conformitate cu nevoile și obiectivele elevilor din toate ciclurile educaționale. Poate fi necesar ca instrumentele să evolueze în viitor, conducând la o coerență îmbunătățită și la simplificare, care să permită elevilor dar și profesorilor să se poată deplasa liber în scopuri legate de studii.”

La rândul său, prof. Corina Palade a completat idea formării profesorilor dar și a elevilor prin programele ERASMUS + și a scos în evidență aspectele specifice dar și experiența proprie într-un astfel de proiect. În plus, în tema prezentată s-a pus accent pe acțiunile procesului de învățământ, esențială fiind proiectarea în care se prefigurează modalităţile de desfăşurare şi de evaluare a activităţilor instructiv- educative şi, în final, elaborarea proiectelor pedagogice.

Prof. Corina PALADE – expert activități de mentorat și coaching Proiect PROFORM

”În acest context, proiectarea didactică poate fi definită drept un demers de anticipare a modului în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă într-o anumită perioadă de timp. Demersul de anticipare a desfăşurării activităţii instructiv-educative implică următoareleetape: stabilirea obiectivelor activităţii instructiv-educative. Obiectivele sunt rezultateleaşteptate la sfârşitul unei activităţi de învăţare şi sunt exprimate în termeni de achiziţii în plan comportamental; alegerea conţinuturilor activităţii instructiv-educative. Conţinuturile sunt selectae în funcţie de obiectivele propuse şi sunt organizate, structurate după cerinţele didactice şi respectându-se programele şcolare în vigoare; precizarea căilor şi mijloacelor de realizare a obiectivelor , ceea ce implică alegerea metodelor şi mijloacelor de învăţământ, elaborarea suporturilor materiale, construirea situaţiilor de învăţare; elaborarea modalităţilor de evaluare, prin stabilirea criteriilor şi tehnicilor de evaluare şi construire a instrumentelor de evaluare. În funcţie de perioada de timp luată în considerare, proiectarea pedagogică poate fi: globală  sau eşalonată.”

Emoțiile negative și reacțiile la stress au fost temele prezentate de prof. Ionuț Ștefan Anisie – expert activități de bune practice.

Prof. Ionuț Ștefan ANISIEexpert activități de bune practice Proiect PROFORM

”Stresul este perceput ca o problemă curentă, aproape de neevitat, cu care majoritatea persoanelor se confruntă zilnic pe toate planurile. În acest domeniu, un sector aparte, datorită multiplelor implicaţii, îl constituie stresul ocupaţional. În pofida dezvoltărilor teoretice sau practic aplicative abordate de specialiștii din diverse domenii de-a lungul timpului,  problematica stresului oferă în continuare, poate azi mai mult decât altădată, posibilitatea şi necesitatea unor noi deschideri analitice şi investigative care să conducă spre un control mai eficient al acestuia. Între profesiile afectate puternic de stres, potrivit studiilor, profesorii se află pe unul din locurile fruntaşe. Sănătatea mentală a cadrelor didactice îşi pune amprenta asupra actului instructiv –educativ şi implicit asupra elevilor, asupra personalităţii acestora. Cercetările demonstrează numeroasele implicaţii ale distresului emoţional în etiologia diferitelor tulburări şi dezechilibre mintale şi emoţionale care se răsfrâng asupra performanţelor profesionale ale cadrelor didactice. Conştientizând responsabilitatea profesorului şi implicaţile unor disfuncţiuni ale personalităţii acestuia asupra elevilor, nu întâmplător s-a impus obligativitatea examenului psihologic anual.”

Fiecare activitate a proiectului urmărește profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calității educației prin fromarea profesională continua și asigurarea unei educații incluzive de calitate. Acest proiect de formare continua este finantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 care urmărește integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor și politicilor publice ale României și are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvolatarea profesională a personalului din învățământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociatia Societatea Nationala Spiru Haret pentru Educatie, știinta și cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani si Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu.