Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182

Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”

2 alb2 alb1 negru     Beneficiar  /        Partener 1/          Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură

Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore

Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională

Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM

Categorie expert: Expert termen lung

Informatica și TIC în gimnaziu - Provocări și soluții educaționale în context incluziv

            Începând cu anul şcolar 2017-2018 a intrat în vigoare prima programă şcolară de„Informatică şi TIC”pentru clasele V-VIII, elevii din clasa a V-a fiind primii care experimentează, în cadrul curriculumului național, noile tehnologii şi îşi dezvoltă gândirea algoritmică. Sarcinile ce trebuie realizate în cei patru ani de gimnaziu sunt prevăzute pentru formarea a trei competențe generale: (1) Utilizarea responsabilă și eficientă a tehnicii de calcul și de comunicații; (2) Rezolvarea unor probleme elementare prin construirea unor algoritmi de prelucrare a informației; (3) Elaborarea creativă de produse informatice care să valorifice conexiunile dintre disciplina "Informatică și TIC" și societate. Conținuturile propuse pentru formarea competențelor menționate sunt:

1. Clasa a V-a {

1.1. Norme de ergonomie și de siguranță;

1.1.1 Normele de securitate și protecție a muncii în laboratorul de informatică;

1.1.2 Poziția corectă a corpului la stația de lucru;

1.2. Tipuri de sisteme de calcul și de comunicații;

1.2.1 Momente principale în evoluția sistemelor de calcul;

1.2.2 Sisteme de calcul și de comunicații întâlnite în viața cotidiană;

1. 3. Elemente de arhitectură a unui sistem de calcul;

1. 4.Tipuri de dispozitive: de intrare, de ieșire, de intrare-ieșire, de stocare a datelor;

1.5. Sisteme de operare;

1.6. Internet;

1.7. Editoare grafice;

1.8. Algoritmi. Date cu care lucrează algoritmii:

1.8.1. Noțiunea de algoritm;

1.8.2. Proprietăți ale algoritmilor;

1.8.3. Clasificarea datelor cu care lucrează algoritmii în funcţie de rolul acestora (de intrare, de ieșire, de manevră);

1.8.4. Constante;

1.8.5 Variabile;

1.8.6. Expresii (operatori aritmetici, relaționali, logici; evaluarea expresiilor);

1.9. Structura secvențială (liniară):

1.9.1. Noţiunea de structură secvenţială;

1.9.2. Forme de reprezentare ale structurii secvențiale într-un mediu grafic interactiv;

1.10. Structura alternativă (decizională):

1.10.1. Noţiunea de structură alternativă;

1.10.2. Forme de reprezentare ale structurii alternative într-un mediu grafic interactiv;

1.11. Medii grafice interactive pentru implementarea algoritmilor care conţin structura secvenţială şi şau alternativă

}

2. Clasa a VI-a {

2.1. Prezentări;

2.2. Animaţii grafice;

2.3. Elemente de interfață ale unei aplicații de exersare a algoritmilor;

2.3.1. Instrumente de bază utilizate în exersarea algoritmilor;

2.3.2. Etapele unui exercițiu algoritmic utilizând aplicația aleasă;

2.3.3. Structura repetitivă condiționată anterior;

2.3.4. Structura repetitivă condiționată posterior;

2.3.5. Structura repetitivă cu contor;

2.3.6. Modalități de reprezentare a algoritmilor (schemă logică și pseudocod);

2.3.7. Reguli elementare de notare a variabilelor și de indentare a instrucțiunilor în pseudocod;

2.4. Comunicare prin Internet

}

3. Clasa a VII-a {

3.1. Editor de texte;

3.2. Aplicații de prelucrare audio, respectiv audio-video;

3.3. Aplicații colaborative;

3.4. Limbaj de programare;

3.4.1. Facilități ale mediului de dezvoltare pentru un limbaj de programare: editare, rulare și depanare;

3.4.2. Structura programelor;

3.4.3 Vocabularul limbajului;

3.4.4. Date numerice;

3.4.5. Operații de citire și afișare a datelor;

3.4.6. Instrucțiuni/comenzi pentru implementarea în limbaj de programare a structurii liniare;

3.4.7. Instrucțiuni/comenzi pentru implementarea în limbaj de programare a structurii alternative; 3.4.8. Instrucțiuni/comenzi pentru implementarea în limbaj de programare a structurilor repetitive

}

4. Clasa a VIII-a {

4.1. Calcul tabelar;

4.2. Pagini web;

4.3. Șiruri de valori numerice:

4.3.1. Șir de valori (noțiuni introductive);

4.3.2. Operații cu șiruri de valori: citire, afişare, parcurgere;

4.3.3. Algoritmi de bază pentru șiruri de valori: numărare, sumă /produs, minim/maxim, verificare a unei proprietăți

}

            Urmărind programa MEN-RO (2017) din perspectiva curriculumului național de informatică american (INFO-US) se constată următoarele:

·         Competența generală (1) se referă la ariile INFO-US „Sisteme de calcul” și „Rețele şi Internet”. Aria INFO-US „Date şi Analiza datelor”este abordată în cadrul competenței (3). Competența (3) are mult mai multe activitați de învațare în raport cu competența (2) ceea ce arată că programa MEN-RO este mai mult orientată spre utilizare de sisteme de calcul şi tehnologii şi mai puțin spre aria „Algoritmică şi programare”.

·         Programa MEN-RO are în vedere noțiunile de etică, doar în clasa a VII-a, în contextul aplicațiilor colaborative. Drepturile de autor sunt avute în vedere în context „Internet”, nu şi în legătură cu programele.

·         Măsurile de  siguranță în mediul online şi protecția datelor sunt analizate în cadrul conținutului „Comunicare prin Internet” de la clasa a VI-a. Programa MEN-RO nu face referire la metode criptografice de protecția datelor.

·         Competența (2) avută în vedere de programa MEN-RO se referă doar la realizarea de algoritmi simpli, fără a dezvolta funcții/proceduri utile pentru aplicații care au nevoie de reutilizarea codului deja dezvoltat. Nu rezultă din programă utilizarea mai multor tipuri de date, respectiv scheme de codificare a datelor. INFO-US [1] pune mai mult accent pe aria „Algoritmică şi programare”, dovadă şi numărul mare de indicatori de performanță asociați. Este explicabil, în acest context, ideea eliminării de la examenul de bacalaureat românesc a disciplinei Informatică și păstrarea doar a examenului de competențe digitale.

·         Programa MEN-RO nu tratează deloc problema defectelor hardware/software. Deşi programa MEN-RO pune accent pe procesarea datelor prin calcul tabelar,conținuturile nu tratează problema datelor „nefiabile” şi modul în care un model poate fi utilizat, respectiv adaptat pentru realizarea de previziuni.

            O analiză detaliată a indicatorilor INFO-US poate fi urmărită în [1] și [3]. Programa MEN-RO este disponibilă prin referința [2] fiind realizată în concordanță cu principiul fundamental al educației incluzive.

            Observațiile de mai sus sunt valabile și în contextul analizei obiectivelor guvernului de la Londra (INFO-UK [4]), care de-a lungul a patru etape, acordă atenția cuvenită abstractizării, gândirii algoritmice, realizării de programe în context interdisciplinar și orientate spre societate.

            Concluzii

            Datorită mediului concurențial dintre școli și mai ales diferenței rural-urban în ceea ce privește resursa umană care să asigure predarea disciplinei Informatică și TIC în gimnaziu, școlile trebuie să depună eforturi pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, atragerea de cadre didactice cu competențe în domeniul Informatică, introducerea de activități pentru acoperirea unor aspecte care fie nu sunt prevăzute de programă, fie sunt tratate sumar.

            Primul modul din cadrul programelor de formare ProFORM deși acoperă multe aspecte din zona utilizării TIC, acesta nu a avut ca obiectiv și aria Algoritmică și programare.

            Astfel, managementul școlar trebuie să decidă optim, în funcție de caracteristicile locale, care sunt manualele potrivite pentru a fi utilizate în scoală în cadrul disciplinei Informatică și TIC.

            Bibliografie

1.      INFO-US. https://www.csteachers.org/page/standards, 2016.

2.      MEN-RO. Informatică şi TIC pentru clasele V-VIII, Programa școlară, http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2017/01/informatica-si-TIC.pdf, http://programe.ise.ro/Portals/1/Curriculum/2017-progr/117-INFORMATICA%20si%20TIC.pdf (ultimul acces 8.02.2019)

3.      Grigore Albeanu, Marin Vlada, Radu Jugureanu, Noi paradigme pentru TIC și STEM (Science, Technology, Engineering şi Mathematics) în învățământul românesc, Volumul CNIV 2017, pag. 28-35, online: http://c3.icvl.eu/papers2017/cniv/documente/pdf/sectiuneaA/sectiuneaA_lucrarea2.pdf (ultimul acces 8.02.2019)

4.      INFO-UK. National curriculum in England: computing programmes of study, https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study, 2013 (ultimul acces 9.02.2019)