Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182

Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”

2 alb2 alb1 negru     Beneficiar  /        Partener 1/          Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură

Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore

Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională

Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM

Categorie expert: Expert termen lung

Eficienţa strategiilor de evaluare pentru stimularea elevilor în dezvoltarea competențelor

            Poate profesorul însuși să evalueze eficiența strategiilor de evaluare pentru stimularea elevilor în dezvoltarea competențelor? Răspunsul este afirmativ, conform [1]. În plus, cadrele didactice și managerii participanți la unul din programele proFORM trebuie să poată evalua progresul înregistrat, la anumite niveluri, prin implementarea strategiilor învățate sau actualizate prin programul parcurs.

 

            Desigur evaluarea ar presupune un eșantion experimental și un eșantion de control. Cum nu este normal să discriminăm elevii ai căror profesori participă în cadrul programului proFORM atunci eșantionul de control este mulțimea elevilor din clasele profesorului, să zicem X, la începutul perioadei de practică, iar eșantionul experimental este aceeași mulțime, dar după aplicarea "tratamentului". Profesorul X va trebui să evalueze eficiența "tratamentului" aplicat elevilor săi în vederea dezvoltării competențelor.

            Se vor avea în vedere [2, 3, 4, 5]:

1. Proiectarea cercetării

2. Culegerea datelor (cantitative, calitative)

3. "Purificarea"datelor, determinarea răspunsurilor "aberante" (outliers)

4. Analiza datelor, teste de comparare, clasificare

5. Interpretarea rezultatelor

campanie online feb2019 2

Pentru comparare se va alege testul t - varianta "pereche" [6]. In continuare se prezinta două situatii prelucrate cu programul Excel (Variable 1 = Nota -înainte;  Variable 2 = Nota - după). Primul set nu conduce la validarea ipotezei de progres (p>0.05), în schimb, al doilea set de date, indică creșterea performanțelor clasei (p<0.05).

campanie online feb2019 3

În finalul cercetarii se vor evidenția aspecte precum: a) Influența strategiilor de predare –evaluare, coroborat cu nivelul de pregătire –înțelegere –stiluri de învățare;  Aportul noilor tehnologii.

b) Adoptarea unui plan de măsuri ameliorative care pe viitor, vor ajuta ca toți elevii să ajungă la nivel de pregătire foarte bun și pentru a preîntâmpina eventuale dificultăți;

            Bibliografie

1. Irina-Isabella Savin, Eficienţa strategiilorde evaluare pentru stimularea elevilor în dezvoltarea competențelor, CNIV 2017, pp. 325-330, online: http://c3.icvl.eu/papers2017/cniv/documente/pdf/sectiuneaE/sectiuneaE_lucrarea52.pdf (ultimul acces 23.02.2019)

2. Ariana-Stanca Văcărețu, Hubert Proal, Evaluarea competențelor dezvoltate la elevi prin cercetare matematică, Ghid pentru profesori, Cluj-Napoca, 2016, online: http://matlanproject.weebly.com/uploads/4/2/9/1/42916225/evaluarea_competen%C8%9Belor_dezvoltate_elevilor_prin_cercetare_matematic%C4%83_final.pdf (ultimul acces 23.02.2019)

3. Marilena Ticușan, Metodologia cercetării psiholgice și pedagogice, Universitatea Spiru Haret, online: https://pse-bv.spiruharet.ro/images/secretariat/secpse2015-bv/SINTEZA_PIPP_Metodol_an_II.pdf (ultimul acces 23.02.2019)

3. Labăr, A. (2008). SPSS pentru științele educației. Iași: Polirom

4. Rotariu, T şi colab. (1999). Metode statistice aplicate în ştiinţele sociale. Iaşi: Polirom

5. Valentin Clocotici, Statistica multivariata, Univ.  Al. I. Cuza, Iasi, online: https://profs.info.uaic.ro/~val/stamult.html

6. Paired T Tests, http://www.statstutor.ac.uk/resources/uploaded/coventrypairedttests.pdf (recomandat pentru tema supusă discuției)