Portofoliul cadrului didactic este un instrument de eficientizare a activității acestuia pentru că: permite păstrarea şi organizarea materialelor astfel încât acestea să fie operaţionale;obligă la o muncă de calitate, de responsabilitate şi rigoare profesională;oferă posibilitatea diminuării stresului, a emoţiilor provocate de inspecţiile inopinate;permite evaluatorului (director, metodist, inspector) o apreciere justă cu prilejul inspecţiilor, acordării calificativelor, a gradaţiilor de merit etc
Structura orientativă a unui portofoliu
DOMENIUL |
CONŢINUT |
OBS |
|
|
|||
Date personale |
Curriculum vitae |
|
|
Fişa postului |
|
||
Fişa de evaluare anuală |
|
||
Structura anului şcolar; |
|
||
Încadrarea (clase, număr de ore); |
|
||
Curriculum |
Orarul (cei care lucrează cu clase simultane vor întocmi orarul astfel încât să rezulte modul de cuplare a disciplinelor; pe orar se vor specifica orele de desfăşurare a lecţiilor); |
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
A. Proiectare / evidenţă/ evaluare |
|
||
A.1. Proiectare |
Planificare calendaristică semestrială/ anuală; |
|
|
Proiectarea unităţilor de învăţare; |
|
||
|
|||
Programe şcolare pentru discipline opţionale noi (unde este cazul); |
|
||
Proiectarea pregătirii suplimentare a elevilor capabili de performanţă; |
|
||
Proiectarea pregătirii elevilor ce prezintă dificultăţi în învăţare; |
|
||
Crearea de softuri educaţionale în specialitate (unde este cazul) |
|
||
A.2. |
Rezultate deosebite obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare de performanţă; |
|
|
Evidenţă |
|
||
Performanţe în pregătirea elevilor la concursurile de profil/olimpiade, alte |
|
||
concursuri; |
|
||
Rezultate la examene naţionale (unde este cazul); |
|
||
|
|||
Rezultatele evaluării predictive; |
|
||
Rezultatele evaluărilor periodice; |
|
||
Graficul de desfăşurare a tezelor semestriale (unde este cazul); |
|
||
|
|||
Iniţierea şi aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea TIC în cadrul şcolii, dacă există condiţiile tehnice necesare |
|
||
. în cadrul şcolii, dacă există condiţiile tehnice necesare; |
|
||
Evidenta elevilor capabili de performanta ; |
|
||
Evidenta elevilor care prezintă dificultăţi in învăţare ; |
|
||
Orarul săptămânal si al pregatirilor suplimentare; |
|
||
Caiet de evaluare (se înregistrează ritmic calificativele, conform obiectivelor prevăzute de programa şcolară) ; |
|
||
A.3. Instrumente |
Descriptori de performanță |
|
|
de evaluare şi notare |
|
||
Tipuri diferite de itemi de evaluare; |
|
||
|
|||
Evaluarea alternativă (titlurile proiectelor, portofoliilor realizate de elevi) ; Fişe de evaluare formativă, fişe de lucru; |
|
||
Teze (unde este cazul). |
|
||
|
|||
A.4. Resurse |
Cărţi, culegeri, texte, fişe etc.; |
|
|
materiale proprii |
Dischete, CD-uri, DVD-uri, casete, video, casete audio, folii retroproiector, etc.; |
|
|
Atragerea de finanţări pentru activităţi în specialitate. |
|
||
A.5. Documente |
Programe şcolare ; |
|
|
curriculare necesare |
Ghiduri metodologice de aplicare a programelor şcolare (unde este cazul) |
|
|
Precizări metodologice cu privire la predarea specialităţii (M.E.N., I.S.J.) |
|
||
(unde este cazul); |
|
||
Programele pentru examenele naţionale (unde este cazul) |
|
||
|
|||
Subiectele pentru examene naţionale (unde este cazul). |
|
||
A.6. Activitati |
Mese rotunde, dezbateri, întâlniri; |
|
|
extracurriculare desfăşurate în cadrul specialităţii |
Excursii, drumeţii; |
|
|
Activităţi desfăşurate în vederea realizării echităţii în educaţie. |
|
||
|
|||
Managementul clasei |
Caietul personal al învăţătorului/ dirigintelui (se înregistrează observaţiile asupra comportamentului elevilor în cei 4 ani); Fişe psihopedagogice – se completează în clasa a IV-a și a VIII a ; Tabelele nominale cu elevii care au nevoie de pregătire suplimentară ; Dosarul privind protecţia elevilor (procese – verbale, materiale prezentate) ; Dosarul privind oferta de discipline opţionale (lista disciplinelor propuse, procese – verbale, tabele nominale etc.) ; Dosarul privind activitatea cu părinţii (graficul activităţilor, materiale prezentate, procese verbale, tabelul nominal cu membrii comitetului de părinţi, materiale informative trimise părinţilor etc.) ; Instrumente de evaluare pentru cunoaşterea copiilor ; Tabele nominale cu predarea – primirea manualelor şcolare ; Regulamentul de ordine internă; Monitorizarea elevilor care au trecut în ciclul următor; Situaţii privind proiecte personale cu finanţare din sponsorizări |
|
|
Dezvoltare profesională |
B.1. Perfecţionare metodică: •Definitivat, grade didactice, doctorat ; • Cursuri de perfecţionare, formare şi abilitare curriculară; • Participări la sesiuni de referate, mese rotunde, simpozioane ; • Participare cu referate la cercurile pedagogice ; • Cercetare ştiinţifică. B.2. Activitate publicistică: • Articole în diverse publicaţii; • Cărţi în domeniul educaţional; • Caiete metodice / ghiduri metodologice. B.3. Documente privind calitatea de: • Mentor; • Formator local/ judeţean/ naţional; • Propunător de subiecte la concursuri/ olimpiade/ exameene naţionale; • Membru în comisia de organizare a concursurilor/olimpiadelor/ examenelor naţionale; • Însoţitor/ supraveghetor al elevilor la concursuri şi olimpiade şcolare; • Membru în Comisia naţională de specialitate/ comisii de lucru ale I.Ş.J./M.E.N (contribuţii la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ ghiduri, manuale şcolare, auxiliare didactice, etc.) • Coordonator cerc pedagogic/ metodist/ membru în consiliu consultativ al inspectorului de specialitate; • Îndrumător reviste şcolare/membru în colectivul de redacţie al revistelor de specialitate; • Evaluator manuale; • Membru în comisii ştiinţifice. B.4. Participarea la proiecte şi parteneriate: • Rezultatele comunicării cu părinţii şi autorităţile locale concretizate în reducerea abandonului şcolar, a delicvenţei juvenile, a comportamentelor marginale; • Proiecte de parteneriat educaţional: local/judeţean/naţional/ internaţional; • Proiecte în cadrul programelor de reformă coordonate de I.Ş.J./M.E.N.; • Coordonarea activităţilor Strategiei Naţionale de Acţiune Comunitară; • Integrarea copiilor cu cerinţe educative speciale; • Realizări în educaţia adulţilor şi reconversia profesională. B.5. Premii şi recompense: • Scrisori de mulţumire, diplome, ordine, medalii acordate de M.E.N/Guvernul/Preşedinţia României , alte instituţii; • Gradaţii de merit, scrisori de mulţumire; • Diplome acordate la nivel local şi judeţean. |
|
Sitografie: