Trăsături de bază ale clasei și stilului de predare care pot contribui la îmbunătățirea funcționării școlare a copiilor și adolescenților cu ADHD

Țineți cont de o distincție importantă între metodele de predare proactive și reactive
Multe dintre sugestii sunt exemple de predare proactivă și de comportament. Ele sunt în contrast cu abordarea reactivă obișnuită pe care o au mulți profesorii cu elevii ADHD.
O schimbare a situației într-o clasă sau a curriculum-ului sau a unui plan se face înainte de apariția oricărei probleme. Această abordare reduce probabilitatea apariției unor astfel de probleme în situații viitoare. Învățarea proactivă crește, de asemenea, probabilitatea ca în loc să apară o comportare adecvată și o scade pe cea de eroare sau esec școlar.

Metodele proactive sunt superioare metodelor reactive în relația cu elevii cu ADHD, deoarece cele dintâi reduc sau chiar împiedică probabilitatea apariției unei probleme într-o situație.  Metodele reactive, se ocupă de elevi numai după ce a avut loc problema.
A avea  un psiholog școlar sau profesor consultant familiarizat cu ADHD și metodele de management școlar poate servi ca un colaborator sau consultant pentru alți profesori din școală care au copiii ADHD în sălile lor de clasă. Acest consultant poate oferi informatii de bază, precum și face recomandari pentru medii aranjate si întâlniri specifice clasei și recomandă strategii de management comportamental.

 



·        Nu rețineți un copil într-o categorie sau într-un loc ! Cercetările arată că aceasta metoda este asociată cu daune grave și puține beneficii. Elaborați un plan de tratament real, in loc de a repeta un eșec.

·        Utilizați primele câteva săptămâni ale anului școlar pentru a stabili controlul comportamental al clasei. Concentrați-vă mai mult pe stabilirea unor reguli clare și pe furnizarea de consecințe rapide și fiabile pentru aceștia. Acordați mai puțin accent pe planul de curriculum sau planul de lectie și planificați cu mai mult efort stabilirea managementului comportamentului. Apoi, puteți transfera treptat accentul pe conținutul planului de lecție.

·        Reduceți volumul de muncă al copilului sau adolescentului la ceea ce este esențial, mai degrabă decât la timpul atribuit pentru a ocupa orele de clasă. Întrebați-vă: "Cât de mult trebuie să faca acest elev pentru a demonstra că el sau ea a dobândit conceptul pe care îl predau?" Ar trebui să fie suficient.

·        Oferiți cote mai mici de lucru la un moment dat cu pauze frecvente (adică 5 probleme la un moment dat, nu 30, cu pauze scurte între episoadele de lucru). De exemplu, luați foaia de lucru cu 30 de probleme matematice pe care doriți să le faceți și tăiați rândul de sus de 5 probleme. Lăsați acest fragment de lucru copilului s-l facă în următoarele câteva minute. Când finalizează lucrarea și o aduc la tine, taie apoi următorul rând de 5 probleme și încredințează-i iar ca munca de făcut în câteva minute. Continuați acest proces până când se termină toate problemele. Principiul care trebuie urmat aici este acela de a aloca cote mai mici de lucru la un moment dat, de a da o pauză, apoi de a aloca o altă cotă mică. Acest lucru face munca să se încadreze în atenția copiilor și astfel este mult mai probabil să o facă.


Utilizați un aranjament de banca tradițional în sala de clasă (toate bancile se orientează spre zona de predare). Acelasi lucru se recomandă şi cȃnd copilul este ȋn mediul sau de lucru, acasa               :   


 Așezați copilul cu ADHD aproape de zona de predare pentru a permite o mai mare supraveghere și interacțiune cu copilul. De asemenea, vă oferă capacitatea de a vă ajuta la responsabilitatea mai frecventă a copilului pentru comportamentul și performanța acestuia.

Țintiți productivitatea (numărul de probleme  încercat) și abia apoi corectitudinea. Începeți mai întâi recompensând copilul pentru fiecare problemă încercată și ignorați precizia la inceput. Odată ce productivitatea s-a îmbunătățit, puteți să vă concentrați mai mult pe acuratețea lucrărilor effectuate (bine sau slab), altfel nu veți încuraja și chiar veți pedepsi productivitatea dacă marcați câteva probleme greșite.


Nu trimiteți munca de clasă neterminată acasă pentru ca părinții să facă acest lucru Părinții copiilor ADHD au suficient stres la domiciliu cu responsabilitățile obișnuite cerute zi si noapte de acesti copiila domiciliu și cu temele de dupa școală care  trebuie făcute și nu trebuie să fie suprasolicitati cu responsabilitatea eșuată a profesorului.

Temele din clasa neterminate arată că problema se află la școală în sala de clasă. Și aici trebuie să se pună în aplicare soluții și nu sa se eschiveze


Dați sarcini / teme săptămânale la domiciliu, astfel încât părinții să își poată planifica săptămâna în consecință.

 Reducerea / eliminarea temelor pentru copiii din clasele elementare (cercetarile indică faptul că îi ajută prea puțin pe copii înainte de liceu). Dacă se dau teme, păstrați-le la 10 minute / clasa de la la școală a copilului (de exemplu, 10 minute x clasa a treia - 30 de minute total).


Permiteți miscare  în zona de lucru a copilului sau pe banca, atâta timp cât lucrează. Încercați să lăsați copilul să strângă o minge de stres (minge de cauciuc) în mâna non-dominantă în timp ce lucrează .

                                              

Puteți să lasati copilul să stea in balansoar  sau pe o minge în loc de un scaun. Această minge permite o mișcare continua pentru a menține stabilitatea în timp ce este așezat și poate ajuta copilul să se concentreze asupra muncii sale.

             

  Faceți pauze frecvente, dar scurte, de exerciții fizice pe parcursul zilei școlare.

                                             

Folosiți lianți, elastic, post-ituri codați în culori și alte sisteme de organizare comercială pentru a vă ajuta să păstrați materialele și sarcinile elevilor mai bine organizate.
 Încercați să permiteți studenților să realizeze codificarea in culori a textului care trebuie citit folosind marcajele pentru marcarea punctelor cheie din text. Apoi, copilul scrie aceste puncte cheie evidențiate  jos pe hârtie după ce lectura este terminată.

                             

Utilizați predarea participativă - dați elevului ceva util și fizic activ pentru a vă ajuta cand predati. Aceasta poate fi poziția de lângă tine și sa  țina cursorul sau pointerul sau fisele în timp ce indică materialul de pe tabla pe care o discutați în prezent cu clasa. Sau poate fi ca elevul să scrie cuvinte cheie sau probleme de matematică jos pe smartboard în timp ce discutați acest material.

                                        

Lăsați elevii să practice exerciții de competențe pe computere - permiteți studenților să utilizeze programe software de învățare pentru a repeta competențele care tocmai au fost acoperite în clasă. Cercetările arată că copiii cu ADHD acordă mai multă atenție programelor de învățare pentru programele informatice și află mai multe din practica cu ele decât atunci când lucrează la foile de lucru mimeografiate.


Descurajați răspunsurile impulsive la întrebări. Încercați să utilizați plăci laminate de lucru (tablă albă) de aproximativ mari în dimensiune. Fiecare copil primește o tablă albă și un marker și când se pun întrebări, toată lumea scrie răspunsul în board și îl ține în aer. Apoi, puteți apela pe cineva numai după ce toate tabelele sunt în sus. Acest elev poate explica clasei cum a primit răspunsul corect.


Atribuiți o temă  de tip ,,prieten de studiu". Acest lucru este asemănător învățării in diade(discutat mai târziu), dar făcut în afara școlii. Copiii care locuiesc unul lângă altul din aceeași clasă își fac temele împreună, alternând in a căror casă se întâlnesc pentru a face acest lucru


Alternati activitati atractive cu activitati mai putin atractive in clasa pentru a mentine nivelul de interes al copiilor. Prea multe subiecte plictisitoare sau activități non-interactive pot duce copilul cu ADHD să-și piardă concentrarea, să devină distras și, prin urmare, să devină perturbator pentru clasa ta. Alternati


Fiți mai animat, teatral și dramatic atunci când predați (faceți-l interesant!). Fii ca Robin Williams! Dacă nu ești entuziast sau interesat de ceea ce predai, atunci nu te aștepta ca elevul cu ADHD să fie interesat de el.


Atingeți ușor un copil atunci când vorbiți cu el pentru a-și acorda atenția nedivizată. Acest lucru semnalează, de asemenea, copilului că ceea ce sunteți pe punctul de a spune este important. Deci, atunci când aveți ceva de spus elevului cu ADHD, mergeți la el, puneți-i mâna pe mâna, braț sau umăr și spuneți ce trebuie să spuneți. Dar păstrați scurtă discutia - ajungeți rapid la punctul dorit sau îi veți pierde atenția.


Programați cele mai dificile subiecte în primele câteva perioade ale zilei școlare, când durata atenției studenților este la maxim. Lăsați subiecțele mai active și mai atractive pentru o perioadă ulterioară a zilei. Utilizați instrucțiuni directe, învățare programată sau materiale didactice foarte structurate sau structurate care au teste scurte, obiective clare și chestionare frecvente pentru a oferi feedback elevului  cu ADHD pentru a-si demonstra stăpânirea materialului.


Să-i dati copilului obiectivele de lucru. Întreabă-l: "Câte probleme îmi poți face în următoarele 5 minute?" Un copil cu ADHD are mai multe șanse de a face o tema pe care a ales-o decât cea impusă de altul. După ce o termină, dacă doriți sa faca mai multă muncă, atunci întrebați-l cât de multe alte probleme le poate face pentru dvs. Din nou, conceptul de aici este acela de a oferi perioade scurte de muncă intercalate cu pauze scurte pentru a reîmprospăta atenția de scurta durata a elevilor.

Antrenarea elevului în abilități de tastare și procesoare de text cât mai devreme posibil. Acest lucru se datorează faptului că elevii cu ADHD au o apariție ridicată a problemelor fine de coordonare  motorie și dificultăți cu scrierea de mână. Deci, nu le taxați atât de mult deficitele în controlul motor ci oferiți-le mijloace alternative de a-și exprima ideile în printuri.

                                         

Oferiți elevului cu ADHD sesiuni de ajutor după școală , instrucțiuni suplimentare, cărți pe bandă audio și videoclipuri pentru a întări munca de clasă pe care ați predat-o. Când rămâne după școală să se întâlnească cu tine, îl poți asista atunci cu temele pentru acasă.


Solicitați elevilor sa ia  notite  continuu în timpul orelor de curs și în timp ce copilul citește materialul atribuit. Copilul cu ADHD ar trebui să ia scurte note pentru punctele cheie în ceea ce citește, vede asculta, pentru a-l ajuta să se concentreze și să-și susțină atenția asupra muncii. Din nou, permiteți-i mișcare în timp ce se concentrează. Acest lucru nu numai că reduce simptomele ADHD, dar poate contribui la îmbunătățirea memoriei de lucru necorespunzătoare specifica in ADHD.

Sugerati parintilor sa ia in considerare combinarea interventiilor comportamentale cu interventia medicamentoasa, adica medicamentele pentru ADHD, (daca acestia deja dau copiilor lor medicamente) pentru a maximiza beneficiile ambelor tipuri de interventie.

Evidentele  stiintifice demonstrează clar că, atunci când elevii cu ADHD lucrează în diade cu colegii lor pentru a învăța un material nou, aceștia sunt mult mai probabil să se concentreze și să învețe acel material mai repede decât dacă ascultă doar o prelegere în clasă. Aceasta este cunoscută sub numele de îndrumare de tip peer.

            

Aceasta implică, în esență, următorii pași simpli:


1. Creați, discutați și distribuiți scripturi (foi de lucru bazate pe conceptul sau abilitatea pe care o predați).
2. Învățați orice concepte și abilități noi la clasă așa cum ați proceda în mod normal.
3. Furnizați instrucțiuni inițiale pentru lucrul care trebuie făcut.
4. Acum rupeți clasa în diade (perechi).
5. Un elev să fie tutorele. Acest elev trebuie să-l învețe pe celălalt student cu care face pereche ceea ce învățătorul a predat în timpul lecției și care este conținut pe foaia de lucru. Acest elev-tutore apoi chestionează partenerul pe material.
6. În această perioadă, ar trebui să vă mișcați sau să circulați în clasă, să supravegheați comportamentul și să-i antrenați in diade după cum este necesar.
7. Asigurați-vă că alternați cine joacă rolurile tutorelui / elevului în diade pentru sarcina urmatoare sau activitate.
8. Reorganizați clasa în diade noi zilnic sau săptămânal astfel încât același copil să nu lucreze împreună în aceeași pereche prea mult timp.
9. Rezultatele se posteaza grafic pe un afis în partea din față a clasei.