1.Ce este “învăţarea vizibilă”?

2. Despre eficienţa învăţării vizibile.

 

 

1.Ce este “învăţarea vizibilă”? ÎNVĂŢAREA VIZIBILĂ  se referă la atributele de bază ale şcolarizării de succes şi nu pune în discuţie programele sau echipamentele şcolarizării, ci, mai degrabă, se axează pe caracteristicile şcolarizării care au cel mai mare impact în procesul de învăţare, adică atributele care fac învăţarea vizibilă, pentru a putea spune că ,,şcoala este dotată cu învăţare vizibilă”.
                  John Hattie, profesor şi cercetător, formator a peste 3000 de profesori din peste 1000 de şcoli, majoritatea din Noua Zeelandă şi Australia, a efectuat peste 800 de metaanalize care au stat la baza editării lucrării “Visible Learning” , în 2009.Lucrarea se constituie într-o poveste despre puterea şi influenţa profesorilor şi a feedback-ului în învăţare, construind un model de învăţare şi înţelegere foarte modern.

Ţelurile educaţiei şi şcolarităţii include mai mult decât performanţele şcolare. Printre cele mai importante scopuri se numără dezvoltarea abilităţii de evaluare critică. În concepţia lui John Hattie, formarea unei gândiri critice în raport cu lumea noastră complexă, include: evaluarea critică a problemelor politice care afectează comunitatea, ţara şi lumea; abilitatea de a analiza, reflecta şi susţine un argument, cu referinţă la datele istorice şi tradiţie, având respect faţă de sine şi faţă de ceilalţi.
Când profesorii şi şcolile evaluează impactul lor asupra învăţării elevilor, avem un sistem educaţional “dotat cu învăţare vizibilă”.( John Hattie- Învăţarea   vizibilă- ghid pentru profesori, Editura TREI, Bucureşti 2014, pag. 36)

 

În schema următoare, intitulată: CUNOAŞTE-ŢI IMPACTUL, John Hattie rezumă principiile şi ideile care susţin conceptul  de învăţare vizibilă.

VĂD ÎNVĂŢAREA PRIN OCHII ELEVILOR MEI

SISTEME DE GÂNDIRE

 

·         Sunt un evaluator/acti-vator;

·         Sunt un agent al schimbării;

·         Sunt un solicitant de feedback;

·         Folosesc mai mult dialogul decât monologul;

·         Îmi plac provocările;

·         Am aşteptări mari de la toţi;

·         Erorile sunt bine venite;

·         Sunt motivate şi promovez limbajul învăţării;

UN PLANIFICATOR COOPERANT ŞI CRITIC

 

·         Folosesc obiectivele educaţionale şi criteriile de performanţă;

·         Vizez rezultate de suprafaţă şi de profunzime;

·         Iau în considerare achiziţiile şi atitudinile anterioare;

·         Stabilesc aşteptări şi obiective înalte;

·         Reduc decalajul din învăţarea elevului;

UN EXPERT ÎN ADAPTAREA ÎNVĂŢĂRII

 

·         Creez medii de învăţare securizante;

·         Ştiu să  folosesc beneficiile colegialităţii dintre elevi;

·         Folosesc diverse strategii;

·         Ştiu când şi cum să individualizez

·         Stimulez exerciţiul practic şi concentrarea;

·         Ştiu că pot dezvolta încrederea în reuşită;

UN BENEFICIAR AL FEED-BACKULUI

 

·         Ştiu cum se folosesc trei întrebări de feedback

(1. Spre ce mă îndrept?, 2. Cum voi ajunge acolo?, 3. Ce urmează?);

·         Ştiu cum să folosesc cele trei niveluri de feedback

(1.sarcină,2.metodă

3. autoreglare);

 

·         Primesc şi dau feedback;

·         Îmi monitorizez şi semnific învăţarea/ predarea;

ÎMI AJUT ELEVII SĂ DEVINĂ PROPRII LOR PROFESORI

Sursa: John Hattie- Învăţarea   vizibilă- ghid pentru profesori, Editura TREI, Bucureşti 2014, pag. 24)

 

2. Despre eficienţa învăţării vizibile.
                 Învăţarea vizibilă se referă la eficiența învățării profesorilor de la alți dascăli și din discuțiile pe care le au despre proiectarea didactică, despre obiectivele educaționale, criteriile de succes, învățarea cu adevărat valoroasă, progresul învățării și despre ce înseamnă ,,să fii bun la” o disciplină.Trei idei majore ne oferă ,,Visible Learning”:
 1. Scopul fundamental al școlii este de a se asigura că toți elevii învață. Învățarea să fie prisma prin care pedagogii să se uite atunci cand examinează practicile, politicile și procedurile lor;
2. Şcolile nu pot ajuta elevii să învețe dacă educatorii lucrează izolat. Școlile pot crea organizații și culturi care favorizează colaborarea eficientă a educatorilor;
3. Şcoala nu va ști dacă profesorii învață sau nu, decât atunci când va fi edificată cu privire la ce trebuie elevii să învețe și doar dacă va strânge continuu dovezi ale acestei învățari și va utiliza aceste date, pentru a satisface mai bine nevoile elevilor, prin instruire sistematică, și pentru a îmbunăți practica profesională colectivă și individuală a profesorilor.

O concluzie relevantă despre eficiența acestui concept de învăţare vizibilă  este de a cere un plus de evaluare din partea tuturor ( profesori, directori, elevi) cu privire la efectele pe care personalul–cheie le are în școli – nu este vorba de a cere și mai multe evaluări, ci de a aprecia exact efectele evaluărilor efectuate. Factorul–cheie constă în structurile mentale care sunt puse la lucru de profesorii și liderii școlari când analizează impactul lor asupra învățării.
           Mesajul marilor cercetători este îmbunătățirea calității profesorului, adică fiecare profesor din școală să aibă acea concepție (structură mentală) care să-l conducă la un efect pozitiv mai mare la nivelul învățării și achizițiilor școlare. Acest lucru se va întâmpla prin adoptarea de politici educaționale deliberate pentru a sprijini școlile cu resursele necesare, pentru a cunoaște impactul pe care îl au și pentru a aprecia când școlile își manifestă influența pozitivă asupra tuturor elevilor.
Ideea nu este de a reorganiza școala din temelii, ci se cere o disponibilitate a școlilor pentru optimizarea și pentru aprecierea impactului pozitiv pe care toți dascălii îl pot avea asupra învățării elevilor – este nevoie de timp și de un climat securizant pentru a implementa și a alimenta aceste schimbări.
            Ideea este că există un criteriu esențial al reușitei pentru toți profesorii și liderii școlari: să înveți ce însemnă reușita, pornind de la evaluarea efectului tău pedagogic, DE A-ȚI CUNOAȘTE IMPACTUL! Astfel, e necesar să evaluezi dacă tu și școala ta sunteți pregătiți pentru o asemenea schimbare. „Dacă lentila profesorului se poate schimba ca să vadă învățarea prin ochii elevului, acesta ar fi un excelent început.” (Hattie 2009, S. 252)Profesorii să-și evalueze propriile mentalități (concepții) pentru a vedea dacă sunt împărtășite de ceilalți profesori. Sau se poate începe de la analiza naturii și calității obiectivelor educaționale și a criteriilor de reușită.Profesionismul într-o şcoală este obţinut de profesorii şi coordonatorii şcolari care lucrează în colaborare, pentru a asigura prezenţa învăţării „vizibile”.

În concepţia lui John Hattie, profesorii sunt factorii cu cea mai mare influenţă asupra învăţării, profesorii trebuie să fie conştienţi de ce gândeşte fiecare elev din clasă şi de cât ştiu aceştia, să fie apţi să construiască semnificaţii şi experienţe relevante pe baza cunoştinţelor elevului, să aibă o pregătire solidă şi o înţelegere a conţinuturilor şcolare, pentru a putea oferi feedback semnificativ şi corespunzător, pentru ca fiecare ele să progreseze de-a lungul parcursului curricular, profesorii trebuie să fie îndrumători, influenţi, grijulii, implicaţi activ şi cu pasiune în procesul de predare şi învăţare, profesorii şi elevii trebuie să fie conştienţi de obiectivele educaţionale şi de criteriile de performanţă specifice lecţiilor lor, să conştientizeze în ce măsură reuşesc să atingă aceste criterii gândite pentru toţi elevii şi să ştie care este pasul următor pentru a depăşi decalajul dintre cunoştinţele şi nivelul de înţelegere actuale ale elevului şi criteriile de succes ce oferă răspunsuri întrebărilor „Spre ce ne îndreptăm?”, „Cum ajungem acolo?”, „Unde vrem să ajungem în continuare?”. Profesorii trebuie să treacă de la predarea bazată pe o singură idee la cea axată pe idei multiple şi apoi să le conecteze, să dezvolte aceste idei în aşa fel încât elevii să-şi construiască şi reconstruiască cunoaşterea şi convingerile.    Nu cunoştinţele şi ideile sunt esenţiale, ci organizarea acestor elemente de către elevi.  Managerii şcolari şi profesorii trebuie să transforme şcolile, cancelariile şi sălile de clasă pentru ca  ele să devină medii  unde  greşelile sunt acceptabile şi văzute drept oportunităţi de învăţare, medii în care cunoştinţele şi înţelegerile greşite sunt corectate şi unde profesorii  se simt în siguranţă  şi pot să   înveţe, să reînveţe şi să exploreze cunoaşterea. (John Hattie- Învăţarea   vizibilă- ghid pentru profesori, Editura TREI, Bucureşti 2014, pag. 48)

Profesorii eficienţi , pasionaţi şi talentaţi sunt acei dascăli care se concentrează pe implicarea cognitivă a elevului faţă de conţinutul predat, pe dezvoltarea unui mod de gândire şi raţionament care accentuează problematizarea şi alte strategii de predare potrivite pentru conţinutul pe care doresc  ca elevii să-l înveţe, pe împărtăşirea de noi cunoştinţe şi sensuri, după care monitorizează felul în care elevii capătă fluenţă şi o bună stăpânire a noilor cunoştinţe, se concentrează  pe oferirea de feedback într-o manieră  adecvată şi într-un timp util, pentru a-i ajuta pe elevi să atingă obiectivele educaţionale dezirabile.

Fără concentrare susţinută, neîntreruptă şi împărtăşită de toţi în şcoală, orice strategie sau idee fundamentată ştiinţific vor da greş.

11 Obiceiuri ale unui Profesor Eficient( în concepţia profesoarei Carrie Lam- Canada)

 SE BUCURA SĂ PREDEA.

Profesoratul este menit sa fie un domeniu de carieră foarte placut si recompensatoriu (desi solicitant si epuizant cateodată). Ar trebui sa devina profesor numai cel care iubeşte copii si intentionează să-i pese de ei din toata inima. Nu te poti aştepta să se distreze copii, dacă tu nu te distrezi impreuna cu ei!. Daca tu doar citesti instructiunile dintr-o carte este ineficient. In locul acestui lucru, fă lectiile tale sa prinda viata, făcându-le pe cât se poate de interactive si angajante. Lasă pasiunea ta pentru predare să stralucească pe parcursul fiecarei zile şi in orice zi. Bucură-te de orice moment al predarii din plin.

 FACE O DIFERENŢĂ.

Exista o vorba care spune ”Cu o mare putere vine si o mare resposabilitate”. Ca profesor trebuie sa fii constient şi să-ti aminsteşti marea responsabilitate care vine odata cu profesia ta. Unul din scopurile tale ar trebui sa fie: Fă o diferenţă in vietile lor. Cum? Fă-i să se simtă speciali, să se simtă în siguranţă si protejaţi când sunt în clasa ta. Fii o influenţă pozitivă in viaţa lor. De ce? Nu o sa ştii niciodată prin ce au trecut elevii tai inainte de a ajunge in clasa ta în acea zi sau ce condiţii au ei când se duc acasă după orele tale. Asa că, pentru cazul in care ei nu primesc suficient suport de acasă, măcar tu să faci o diferenţă şi să îl acorzi pentru ei.

 RĂSPÂNDEŞTE POZITIVITATEA.

Profesorul aduce energie pozitivă în clasă  în fiecare zi. Are un zâmbet minunat şi nu uită să-l lase să strălucească cât mai mult posibil de-a lungul zilei. Stiu ca te confrunti cu propriile batalii in viata ta personala, dar odata ce ai intrat in clasa, ar trebui sa le lasi pe toate in urma inainte de a pune piciorul in clasa. Elevii tăi merita mai mult decât ca tu să-ţi versi frustrarile pe ei. Nu conteaza cum te simti, cat de mult ai dormit sau cat de frustrat esti, nu lasa asta sa se vada niciodata. Chiar daca ai o zi proasta, invata sa-ti pui o masca in fata copiilor si lasa-i sa creada ca tu esti un super-erou (asta iti va face si tie ziua mai frumoasa)! Fii cineva care este intotdeauna pozitiv, fericit si zambitor. Adu-ti aminte intotdeauna ca energia pozitiva este contagioasa si depinde numai de tine ca sa o imprastii. Nu lasa negativismul altor oameni sa-i doboare.

 IA TOTUL PERSONAL

Aceasta este partea distractivă si absolut importantă pentru a fi un profesor eficient. Să ajungi să-ti cunoşti elevii si interesele lor în aşa fel incât să poţi găsi căi să te conectezi cu ei. Nu uita de asemenea să le spui despre interesele tale! De asemenea, este important să ajungi să le cunoşti stilurile de invatare pentru a te putea ocupa de fiecare dintre ei individual. In plus, fă un efort de a ajunge să le cunosti parinţii, de asemenea. Să vorbesti parinţilor nu ar trebui sa fie privită ca o obligaţie ci mai curând ca o onoare. La inceputul anului scolar, fă-le cunoscut că ei pot veni la tine pentru orice si oricând în timpul anului. In plus, incearca sa iti cunosti si colegii la nivel personal. Vei fi mult mai fericit dacă vei izbuti să gaseşti o retea de suport puternică in şcoală şi în afara şcolii.

DA 100%.

Indiferent dacă tu susţii o lecţie, scrii fişe de raport sau oferi suport unui coleg – da 100%. Fă-ţi meseria pentru dragostea de a preda şi nu pentru că te simţi obligat să faci asta. Fa-o pentru propria creştere. Fă-o ca să îi inspiri pe alţii. Fă-o in aşa fel incât studenţii tăi să obţină tot ce e mai bun din ceea ce îi înveţi. Da 100% din tine pentru tine, elevi, părinţi, şcoală şi oricine crede în tine. Nu renunţă niciodată să incerci să fii cât mai bun – asta e tot ce poţi să faci. (Asta e oricum ceea ce le spun eu copiilor!)

RĂMÂNE ORGANIZAT

Nu rămâne niciodată in urma cu marcarea sau completarea muncii elevilor.Încearcă tot ce poţi să stapâneşti lucrurile şi nu lăsa niciodată gramadă de lucrări să-ţi treacă peste cap! Pe termen lung, asta o să-ţi salveze o grămadă de timp. Este de asemenea important să ţii un planificator organizat şi să ai un plan dinainte! Probabilitatea ca un plan făcut în ultimul minut să fie eficient este foarte slabă. In fine, ţine un jurnal la îndemana şi notează-ţi în el ideile imediat ce o idee inspirată se formeaza in mintea ta. Apoi, fă un plan pentru a pune ideile astea în aplicare.

 ESTE DESCHIS LA MINTE

Ca profesor, vor fi timpuri când tu vei fi observant în mod formal sau informal (de asta trebuie să dai 100% tot timpul). Eşti continuu evaluat şi criticat de şeful tau, profesori, părinti şi chiar de copii. În loc să te simţi amarât când cineva are ceva de zis despre predarea ta, fii cu mintea deschisa când primeşti critici constructive şi formulează un plan de acţiune. Demonstrează că eşti acel profesor eficient care vrei să fii. Nimeni nu e perfect şi există intotdeauna loc pentru imbunătăţiri. Câteodată, ceilalti văd ceea ce tu nu reuşeşti să vezi.

ARE STANDARDE

Creează standarde pentru tine şi pentru elevii tăi. De la început, fii sigur că ei ştiu ce este acceptabil versus ce nu este. De exemplu, aminteşte-le elevilor tăi cum iţi place ca munca sa fie completata. Esti un profesor care vrea ca elevii să încerce  ce pot mai bine şi să-ti înmâneze cea mai bună si ingrijită lucrare? Sau eşti profesorul căruia nu ar putea sa-i pese mai puţin? Acum aminteşte-ţi, nu poţi să te aştepţi la mult dacă tu nu dai mult. Asa cum se spune “Practica ceea ce predici”.

 GĂSEŞTE INSPIRAŢIA

Un profesor eficient este unul care este creativ, dar asta nu înseamn că trebuie să creezi totul de la zero! Găseste inspiratia din cât mai multe surse poţi. Fie că vine din cărti, cursuri, Pinterest, YouTube, Facebook, bloguri, TpT (teachers-pay-teachers) sau ce ai tu, continua să o găseşti!

 ÎMBRĂŢIŞEAZĂ  SCHIMBAREA

În viaţă, lucrurile nu merg intotdeauna conform planului. Fii flexibil si mergi cu valul când apar schimbarile. Un profesor eficient nu se plange din cauza schimbarilor cand un vine un director nou. El nu simte nevoia sa mentioneze cat de bun a fost la ultima scoala sau cu ultimul grup de studenti, in comparatie cu circumstantele prezente. In loc sa te stresezi din cauza schimbarii, imratiseaz-o cu amandoua mainile si arata ca esti capabil sa lovesti fiecare minge rotunda care apare in calea ta!

 CREEAZĂ  REFLECŢII

Un profesor eficient reflectează asupra propriei predări pentru a evolua ca profesor. Gândeşte-te la ce a mers bine şi la ce ai face diferit data viitoare. În loc să te gândeşti la ele ca la un eşec, gandeşte-te că e o lecţie si învaţă din ea. Ca profesor, formarea şi învăţarea ta este continuă. Este întotdeauna mai mult de invăţat şi de ştiut pentru a-ţi îmbunătăţi abilităţile de predare. Continuă să reflectezi asupra muncii tale şi educă-te singur din ceea ce descoperi să sunt “slabiciunile” tale, aşa cum toţi le avem. Cea mai importantă parte este să le recunoşti şi să fii capabil să lucrezi asupra lor pentru a-ţi îmbunătăţi abilităţile de predare.

Spune prof. Carrie Lam- Canada : este întotdeauna ceva pozitiv de găsit în orice situaţie, dar depinde de tine să îl găseşti. Tine-ţi capul sus şi predă fericit în numele dragostei pentru educaţie!

(Sursa: http://www.edutopia.org/discussion/11-habits-effective-teacher)

Bibliografie:

John Hattie- Învăţarea   vizibilă- ghid pentru profesori, Editura TREI, Bucureşti 2014

Sitografie:

http://www.edutopia.org/discussion/11-habits-effective-teacher)