( model de plan managerial al comisiei pentru prevenirea violenței din școală)

1. Context:

Cu sprijinul Institutului de Știinte ale Educației și  UNICEF România, in anul 2005 s-a efectuat un studiu prin care s-a dorit determinarea cu exactitate a formelor de violenta întalnite în scoli, cauzele care determina violenta școlara, de ce unii copii adoptă modalitați de comportament violent în relațiile lor cu colegii, cu prietenii, cu
profesorii, cu parinții si de ce unii profesori instituie relații de putere, exprimate prin violența la adresa elevilor

Fenomenul violenței în scoala pare sa fie înca o problema insuficient constientizata în scoala româneasca sau poate doar un subiect incomod. Pentru multi actori intervievati, tema violentei scolare a parut oarecum surprinzatoare, noua. Opiniile exprimate nu au fost întotdeauna convergente, mergând de la negarea fenomenului de violenta în scoala pâna la considerarea violentei ca o problema îngrijoratoare. Dincolo de orice retineri, ezitari sau negari declarative ale subiectilor investigati, vizitele de teren si interviurile de grup au evidentiat numeroase situatii de conflict, divergente de opinie si tensiuni pe care actorii însisi nu le constientizeaza pe deplin sau le justifica în diferite moduri.

Profesorii si chiar elevii înșiși considera ca exista o dimensiune de gen a violentei scolare.

            În urma acestui studiu, ”Violența în școală”, efectuat de Institutul de Științe ale Educației cu sprijinul UNICEF România, Ministerul Educației Naționale elaborează în 2007 o Strategie Națională de prevenirea a violenței în învățământul preuniversitar prin Ordinul nr.1409/29.06.2007 și Anexa la OMECT nr 1409-2007_Strategia nationala privind violența.

 

Obiective:

·               Identificarea şi evaluarea dimensiunii fenomenului de violenţă în şcoală şi în mediul proxim acesteia.

·               Sensibilizarea tuturor actorilor şcolii cu privire la sursele, cauzele şi efectele fenomenelor de violenţă în şcoală.

·               Atragerea şi implicarea reprezentanţilor comunităţii în acţiuni de prevenţie şi combatere a violenţei în şcoală.

·               Elaborarea unei strategii la nivel instituţional privind ameliorarea fenomenelor de violenţă la nivelul şcolii.

·          Elaborarea şi testarea unor instrumente de identificare, monitorizare şi evaluare a fenomenelor de violenţă în şcoală, ca parte a Planului de Dezvoltare nstituțională – PDI

·               Implicarea actorilor de la nivelul şcolii şi de la nivelul comunităţii în derularea activităţilor dezvoltate în cadrul strategiei.

·               Diseminarea proiectului la nivelul altor unităţi de învăţământ.

Plan de actiune

Actori

Măsuri/activități

Acţiuni de intervenţie

Indicatori de evaluare

Diseminare

ELEVI

- dezbateri privind  regulamentul școlar, R.O.I., reglementările referitoare la accesul în școală a persoanelor străine, însemnele școlii, noţiunile de disciplină şi regulă;

- întâlniri ale elevilor cu reprezentanți ai Poliției, Jandarmeriei, magistrați;

- participare activă la orele de dirigenţie pe tema violenţei,

- realizare de referate, eseuri,proiecte, studii de caz sau schiţe (individual sau în grup), pe tema violenţei, având ca suport documentaţie pusă la dispoziţie de grupul de intervenţie;

- organizarea unui ciclu de workshop-uri cu elevii, pentru realizarea de produse cu tematică specifică: fotografii, filme, observări,  desene, compuneri, eseuri, postere, broşuri/plante pe tema violenţei şi distribuirea lor altor elevi;

- activităţi extracurriculare: sportive, turistice, artistice, campanii sociale, concursuri

- asumarea rolului de mediatori în conflicte ţi constituirea unor echipe de intervenţie în situaţii de criză;

- proiecte ale  Consiliului Elevilor.

Vor fi implicaţi în toate activităţile elevii cu potenţial violent.

-  creșterea nr. elevilor implicați în proiectele cu tematică antiviolenţă  cu 20%

- schimbări de atitudine în raport cu situaţiile de violenţă în şcoală;

- fiecare elev al școlii va participa la cel puțin o activitate extrașcolară în fiecare semestru;

- Consiliul Elevilor va iniția cel puțin un proiect anual pe tema violenței;

- diminuarea nr. de note scăzute la purtare, a nr. de absențe nemotivate;

o Publicarea unor produse ale proiectului pe site-ul şcolii, în reviste, broşuri; postere, bannere

o Prezentarea directă a rezultatelor în alte contexte: tabere, seminarii, întâlniri

o Informarea părinţilor şi implicarea acestora

CADRE DIDACTICE

-    Participare la o sesiune de informare privind violenţa, organizată prin implicarea unor specialişti: cursuri privind legislaţia, exemple practice, studii de caz, modalitţi de identificare şi intervenţie adecvate, modalităţi de implicare a părinţilor şi a comunităţii în activităţile de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.

-    Organizarea de dezbateri privind regulamentul şcolar şi regulamentul elevilor

- Desfăşurarea de lectorate/discuţii în grup cu elevii din şcoală şi părinţii acestora în scopul identificării următoarelor aspecte:

- percepţii şi reprezentări ale profesorilor privind violenţa în şcoală şi societate;

- probleme, cazuri, situaţii de violenţă în şcoală şi societate.

Probleme, cazuri, situaţii de violenţă concrete.

Propuneri privind soluţii, activităţi, intervenţii la nivelul şcolii pe tema prevenirii violenţei.

În această activitate  va fi implicat în primul rând grupul de lucru care va fi instituit la nivelul şcolii pentru coordonarea activităţilor antiviolenţă, alcătuit din cadre didactice, consilier şcolar/ psiolog, reprezentanţi ai părinţilor şi elevilor.

Organizarea unei lecţii demonstrative privind violenţa.

Organizarea de activităţi extraşcolare în scopul ameliorării şi diminării fenomenuli.

Îmbunătățirea stilul de comunicare/ strategii de interacţiune profesor-elevi;

-   Se vor dobândi abilităţi de mediere a unor situaţii conflictuale, de lucru în echipe mixte profesori-elevi

-   Nr mare modalităţi de reacţie la intervenţiile elevilor;

-   transparenţa şi obiectivitatea evaluării.

- nr de profesori implicați în  activităţi;numărul de activităţi, relevanţa rezultatelor, stimularea participării elevilor.

·   Cercuri pedagogice;

·   Articole în reviste de specialitate;

·   Intervenţii media;

·   Lecţii deschise;

·   Portofolii cu acţiuni din cadrul proiectului, din care vor fi depuse la CCD;

DIRECTORI

Identificarea problemelor şcolii cu impact asupra violenţei;

Identificarea aspectelor importante care urmează a fi introduse în strategia şcolii privind prevenirea violenţei;

Includerea în planul de dezvoltare a şcolii a unei strategii de prevenire a violenţei pe termen scurt şi mediu (1-4 ani);

Asigurarea unui mediu şcolar adecvat, cât şi a unui mediu sigur proxim şcolii, în scopul evitării situaţiilor de conflict.

Identificarea principalelor bariere de comunicare la nivelul şcolii.

În toate aceste acţiuni directorul va implica grupul de lucru , cu rol de prevenţie.

·   Constituirea unui grup de lucru la nivelul şcolii, cu rol de coordonare, monitorizare şi evalare a activităţilor conţinute în strategia anti-violenţă a şcolii.

·   Elaborarea unei strategii coerente SPCVS  şi includerea ei in PDI.

·   Coordonarea tuturor activităţilor la nivelul şcolii.

·   Includerea pe agenda întâlnirilor formale ale şcolii a unor informări privind activităţile şi rezultatul lor.

   Motivarea cadrelor didactice şi a elevilor pentru a se implica în activități;

-    Gradul de implicare în activităţile derulate.

-    Relevanţa / adecvarea strategiei pentru nevoile şcolii;

-    Eficienţa sistemului de monitorizare şi a motivării cadrelor didactice şi a elevilor.

·    Prezentare în diferite ocazii a strategiei;

·    Disemina-

rea în mass- media;

PĂRINŢI

Participare la întâlniri de informare, documentare privind legislaţia şi regulamentul de ordine interioara

Dezbateri

Participare la activităţi organizate de elevi şi cadre didactice

Constituirea unui grup de părinţi care să se implice la activităţi.

Participarea grupului de părinţi la implementare SPCVS .

Participarea la activităţi de prevenţie şi combatere a violenței.

- creșterea cu 20% a nr. de părinți implicați în activităţile derulate

·   Implicarea în activităţi/

·   lectorate

CONSILIER ŞCOLAR

Participare la o sesiune de informare privind violenţa, organizată prin implicarea unor specialişti: cursuri privind legislaţia, exemple practice, studii de caz, modalitţi de identificare şi intervenţie adecvate, modalităţi de implicare a părinţilor şi a comunităţii în activităţile de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală

Coordonarea de activităţi în domeniul violenţei şcolare, cu rol de informare, formare, mediere şi asistenţă în probleme privind violenţa şcolară.

Implicarea grupului de lucru constituit din cadre didactice, elevi, părinţi.

Desfăşurarea de discuţii de grup cu elevii din şcoală şi părinţii acestora (împreună cu grupul de lucru) în scopul identificării unor aspecte privind:

-          percepţii/reprezentări ale cadrelor didactice privind violenţa în şcoală şi societate;

-          probleme, cazuri de violenţă în şcoala noastră;

-          propuneri privind soluţii, situaţii de violenţă în şcoala noastră.

Elaborarea unui program de asistenţă individuală pentru elevi, cadre did. şi părinţi implicaţi (autori sau victime) prin care se urmăreşte:

-          conştientizarea consecinţelor actelor de violenţă;

-          îmbunătăţirea imaginii de sine a actorilor implicaţi;

-          prevenirea apariţiei dispoziţiilor afective negative;

-          dezvoltarea autonomiei şi autocontrolului.

-    Gradul de implicare în activităţile derulate.

-    Relevanţa / adecvarea programului de asistenţă pentru nevoile şcolii;

- Eficienţa modalităţilor de intervenţie cuprinse în programul de asistenţă;

eficienţa programului de asistenţă individuali

zat.

·   Prezentarea programului specific de asistenţă psiho-pedagogică de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.

·   Prezentarea rezultatelor implementării programului anual de asistenţă.

·   Articole in reviste de specialitate.

·   Disemniarea în rândul consilerilor şcolari.

·   Implicarea în activităţile cuprinse în “Săptămâna antiviolenţă”.

REPREZENTANŢI AI COMUNITĂŢII

Autorităţile locale, ISJ, poliţia de proximitate, Biserica

Participare la activităţi de informare cu privire la activităţile ce vor fi desfăşurate în cadrul şcolii.

Stabilirea de acorduri de colaborare.

Implicarea reprezentanţilor locali în dezbateri privind oportunitatea dezvoltării unor programe deasistenţă privind combaterea violenţei şcolare în parteneriat şcoală-comunitate.

Implicarea în activităţi cuprinse în Strategia şcolii.

-    Gradul de implicare a autorităţilor în activităţile derulate.

Relevanţa / adecvarea acordurilor de colaborare şcoală-comunitate.

·    Participare la “Săptămâna anti-violenţă”.

·    Intervenţii ale reprezentanţilor comunităţii locale în media.