În activitatea școlară,  același conținut poate fi înțeles mai ușor sau mai greu la un profesor sau la altul, in funcție de adaptarea stilului de predare la  stilul de invățare al elevului.  

Fiecare elev are un stil anume de invatare si invata mai bine prin anumite mijloace. Intelegerea stilurior particulare de invațare , va ajuta profesorul sa performeze mai bine la clasa.

Ce este un stil de invatare?

Un stil de invatare este modalitatea prin care  o persoana procesează, înțelege și integrează noua informatie. Luând  in considerare canalul percetiv predominat in procesarea informatiei, s-au evidentiat  patru stiluri de invatare –    stilul auditiv, stilul vizual, stilul tactil si stilul kinestezic.

Un auditiv invata mai bine ascultand.

Un vizual invata mai bine vazând.

Un tactil invata mai bine atingând, simțind și manipulând obiecte,

Un kinestezic invata mai bine dacă beneficiază de  frecvente oportunitați pentru activitatea  fizică.

 

Stilul de invatare preferential  al unei persoane nu este de obicei limitat la unul din aceste tipuri, mai degraba este o combinatie a lor. Totusi, daca putem alege un mod de a ni se prezenta o informatie noua, cei mai multi dintre noi avem preferinte.

 In general, vizualii invata mai usor lucrurile noi cand acestea sunt prezentate in format vizual, cum sunt cartile, diagramele, hartile si demonstratiile.

Exemple de caracteristici ale unui elev deficient de auz cu stil de invatare  predominat  vizual:

-        Deseori cere  sa i se repete anumite instructiuni.

-        Uneori prefera   sa  se  uite la ceea ce fac ceilati in loc sa ceara profesorului sa repete instructiunile.

-        Poate parea distrat cand este supraincarcat cu informatie.

-        Daca indicatiile si sarcinile nu sunt date  in scris, poate avea dificultati sa si le aminteasca.

-        Deseori termina sarcinile dificile, dar ii este greu sa explice in cuvinte cum a facut.

Auditivul, in general, prefera sa primesca noua informatie ascultand indicatiile orale, cartile inregistrate si discutiile orale si citind cu voce tare.  Deficientii de auz din acesta categirie vor avea intotdeauna grija sa aiba baterii suplimentare pentru aparatele auditive.

Câteva caracteristici ale unui elev  deficient de auz cu un stil de învățare auditiv sunt:

-        Este foarte vorbăret, dar are un scris iligibil;

-        Pronunta pe litere cuvintele mai bine decat reuseste sa le  scrie pe hartie. Face fata mai bine la testele orale.

-        De obicei beneficiaza de o abordare fonica in citire.

-        Foloseste semene de carte, linii si degetele pentru a marca locul.

Tactilii prefera sa invete prin experiente manuale precum construirea, confectionarea de postere si . realizarea experimentelor.

Elevii deficienti de auz cu stil de invatare tactil pot manifesta unele din urmatoarele caracteristici:

-        Au nevoie sa atinga, sa simta, sa manipuleze obiecte.

-        Le place sa picteze si sa deseneze.

-        Beneficiaza de obiectele pe care le pot manevra la matematica

-        Vor sa puna mana pe instalatii si sa-si dea  seama cum functioneaza fara sa ceara instructiuni.

Kinestezicul va invata mai bine cand activitatea fizica este incorporata in lectie.

Unele dintre caracteristicile unui elev deficint de auz cu  stil de invatare kinestezic sunt:

-        Are o coordonare motorize fina si grosiera  exceptionala

-        Isi controleaza corpul si miscarea pentru a se exprima. Se poate descurca  foarte bine la dans, sport, gimnastica si arte martiale.

-        Este energic si puternic  fizic. Are dificultati sa stea asezat perioade prea mari de timp.

Desi pare tentant sa presupui ca toti surzii si hipoacuzicii au un stil  vizual, tactil sau kinestezic de invatare, acest lucru nu este neaparat adevarat.Copiii al caror creier este programat sa prefere un stil auditiv de invatare se simt provocati si frustrati când trebuie sa se sprijine pe un stil secundar de invatare. 

Este necesar de subliniat ca exista multi alti factori care afecteaza procesul de invatare al unui copil deficient de auz. Experientele vietii, ereditatea, mediul, personalitatea, temperamentul, cultura si contextul familial sunt doar cativa dintre acesti factori contributivi. Totusi, este important ca stilul perceptiv de invatare al unui elev sa fie cunoscut   atat de catre parinti si cat si de catre profesori  pentru a-i oferi experiente de invatare de care sa poata beneficia cel mai bine.  Elevul insusi trebuie intruit sa utilizeze  strategii de invatare mai adecvate stiului sau de invatare.  

Un chestionar   online pentru aflarea stilului perceptiv de invatare   se afla la adresa: http://www.berghuis.co.nz/abiator/lsi/lsitest1.html

Intrebări pentru aflarea stilului propriu de învățare

Rareori

Uneori

Deseori

1.Im pot aminti mai multe despre ceva nou sau dificil vorbind despre acel lucru decat citind despre el.

     

2.Prefer ca informatia noua sau dificila sa fie prezentata folosind postere, carti si/sau filme.

     

3.Imi amintesc lucrurile noi sau dificile mai bine daca le notez.

     

4.Invat ceva nou sau dificil, facand postere, modele, sau indeplinid o alta sarcina creativa legata de acest subiect.

     

5.Daca trebuie sa invat cum sa fac ceva nou sau dificil, invat mai bine daca cineva imi spune cum sa fac acel lucru.

     

6.Invat cel mai bine sa fac ceva nou sau dificil lucrand cu propriile maini si facand lucruri legate de acel subiect.

     

7.Pot sa-mi mentin atentia concentrata daca privesc pe cineva care imi spune sau imi arata ceva nou sau dificil.

     

8.Daca trebuie sa spun cuiva cum sa faca ceva, nu mi-e greu sa-i dau instructiuni adecvate si clare

   

9.Cand notez ceva, apas puternic pixul sau creionul pe hartie si simt curgerea si forma cuvintelor pe care le formez.

     

10.Prefer ca profesorul sa foloseasca tabla, fleep-chart-ul sau postere, cand vorbeste despre subiecte noi sau dificile.

     

11.Cand nu sunt sigur cum se scrie un cuvant, il spun tare pe litere, sa vad daca suna corect.

     

12.Invat foarte bine lucruri noi sau dificile notandu-le de mai multe ori.

     

13.Caietele mele de scoala sunt in dezordine totala.

     

14.Sunetele ma deranjeaza cand studiez

     

15.Imi place sa mananc gustari cand studiez

     

16.Cand dau un test pot sa vad notitele sau manualul in capul meu.

     

17.Iau frecvent pauze cand invat.

     

18.Cand trebuie sa invat ceva nou si dificil, prefer sa ascult decat sa citesc despre acel subiect.

     

19.Sunt bun la rezolvarea puzzle-urilor geometrice, (mozaicuri,  labirinturi etc.)

     

20.Imi place sa ma misc de colo - colo sau sa ma foiesc, cand rezolv o sarcina.  

     

21.Imi este greu sa citesc ceva nou sau dificil fara sa fiu distras cu usurinta.

     

22.Imi place sa invat lucruri noi si dificile, citind despre ele.

     

23.Imi plac sporturile si sunt bun la mai multe tipuri de sport.

     

24.Daca trebuie sa rezolv o problema noua sau dificila, imi folosesc intregul corp sau misc niste obiecte pentru a ma ajuta sa gandesc.

     

25.Cand dau cuiva instructiuni, imi place sa dau o multime de detalii.

     

26.Cand am de rezolvat o problema noua sau dificila, imi place sa desenez diagrame si sa fac schite care sa ma ajute sa gasesc solutia.

     

27.Daca trebuie sa dau  cuiva instructiuni, prefer sa fiu cat mai  scurt posibil.

     

28.Cand cineva imi vorbeste despre ceva, imi place sa-l ascult dar si sa-l  intrerup grecvent ca  sa spun si eu cate ceva.

     

29.Daca e sa-mi amintesc o lista de lucruri, prefer sa ma misc imprejur si sa ating acele lucruri.

     

30.Cand citesc, deseori ma misc si incerc sa “simt” continutul sau chiar sa joc rolul despre care citesc.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La clasa, cel mai indicat este ca profesorul  sa folosescă mai multe tehnici diferite de predare, pentru ca fiecare elev să primească informația în mod adecvat. In cazul unui plan individualizat de invatare, insa, elevul va beneficia cu precadere  de metodele de lucru care se muleaza cel mai bine pe stilul sau propriu  de invatare.

Dupa ce afla care este  stilul sau predominant de invatare, elevul trebuie să fie familiarizat cu  strategiile din procesul de invatare de care va beneficia cel mai bine:

Pentru  stilul auditiv de invățare ( recomandări pentru elevi):

-        Studiază cu un prieten asa incât să poti să-i spui informația si s-o auzi la randul tau.

-        Recită de mai multe ori cu voce tare informatia de care vrei sa-ti amintesti.

-        Cere profesorului tau  o prezentare orala sau o caseta audio.

-        Creaza-ti propriile inregistrari referitoare la aspectele  de care vrei sa-ti amintesti si asculta-le in mod repetat. Aceasta tehnica este utila pentru invatarea materialului pentru teste.

-        Cand citesti o carte, rasfoieste-o si priveste imaginile, titlurile capitolelor si alti indici si spune cu glas tare despre ce crezi ca este vorba in acesta carte.

-        Construieste-ti fise pentru diversele materiale pe care doresti sa le inveti si rasfoieste-le in mod repetat, citindu-le cu glas tare.

-         Folosește diferite culori pentru a-ti ajuta memoria.

-        Stabilește un scop pentru propiile tale sarcini si verbalizeaza-l. Spune-ti scopurile cu glas tare de fiecare data cand incepi sa lucrezi la o sarcina anume.

-        Citeste tare de cate ori este posibil. Tu ai nevoie sa auzi cuvintele cand le citesti pentru a le intelege.

-        Cand iti faci calculele matematice, foloseste hartie tip grila pentru a te ajuta sa faci sumele corect si sa le asezi in coloane corecte

-        Foloseste diferite culori si imagini in notitele si  caietele tale de exercitii etc. Aceasta te va ajuta sa ti le reamintesti.

-        Scrie lucrurile de care vrei sa-ti reamintesti.Ti le vei aminti mai bine cand vei avea nevoie de ele.

-        Priveste la persoana care iti vorbeste, te va ajuta sa te concentrezi mai bine.

Pentru  stilul vizual de invatare ( recomandări pentru elevi):

-        Incearcă să lucrezi intr-un loc liniștit. Poarta căști auditive daca este necesar. Unii vizuali prefera totusi muzica usoara de  fundal.

-        Daca pierzi sau nu intelegi ceva din ce a spus profesorul, cere-i politicos sa repete sau sa explice.

-        Cei mai multi vizuali invata mai bine cand sunt singuri.

-        Cand studiezi, fa-ti multe note si noteaza-ti multe detalii.

-        Cand incerci sa inveti un material scris, acopera-ti notitele si rescrie-le. Scrierea te va ajuta sa ti le reamintesti mai bine.

-        Foloseste culori pentru a sublinia ideile.

-        Inainte de a incepe o sarcina, stabileste-ti un scop si scrie-l. Chiar posteaza-l in fata ta. Citeste-l in timp ce iti faci tema.

-        Inainte de a citi un capitol sau o carte, rasfoiete-le  pentru a inregistra imaginile, titlurile etc.

-               Stai in banca departe de usa sau de ferestra si aproape de catedra.

-        Scrie-ti propriile fise. Priveste-le deseori si noteaza tideile principale, apoi verifica-le.

-        - Cand este posibil, foloseste grafice, harti, postere, filme video, softuri pentru computer, atat pentru a studia cu ajutorul lor, cat si pentru a-ti prezenta lucrarile.

Pentru  stilul tactil-kinestezic de invățare( recomandări pentru elevi):

-        Pentru a memora, paseste sau mergi prin incapere cand reciti continutul de invatat sau cand citesti fise sau note.

-        Cand citesti o poveste scurta, sau -un capitol dintr-o carte, incearca o abordare de la intreg la parte. Acesta inseamna ca trebuie sa scanezi mai intai imaginile, apoi sa citesti titlurile, apoi sa citesti primul si ultimul paragraph si sa incerci sa ai un sentiment pentru acea carte. Poti de asemenea sa rasfoiesti capitolul sau povestea scurta in sens invers, paragraph cu paragraph.

-        Daca simti nevoia  sa te foiesti, incearca s-o faci asa incat sa nu-i deranjezi pe altii. Incearca sa-ti legeni picioarele sau degetele, incearca sa faci exercitii cu mainile/degetele, sau manuieste o minge de tenis sau ceva similar.

-        S-ar putea sa nu poti invata prea bine daca stai la birou. Incearca sa stai  in pozitia care iti este  confortabila,ajutandu-te de anumite obiecte din casa.

-        Studiul cu muzica de fundal s-ar putea sa ti se potrivesca (muzica baroca este cea mai buna – in opozitie cu muzica bazata pe ritmul heavy).

-        Foloseste hârtie colorată pentru a-ți acoperi biroul sau pentru a-ti decora camera. Alege culoarea favorita pentru ca acesta te va ajuta sa te concentrezi. 

-        Incearca sa citesti prin folie transparenta colorata care sa te ajute sa-ti concentrezi atentia. Incearca o varietate de culori pentru a vedea care culoare ti se potriveste cel mai bine

-        Cand studiezi, ia pauze frecvente, dar asigura-te ca revii repede la lucru. Un program  rational ar fi 15-25 minute de studiu, 3-5 minute de pauza.

-        Cand incerci sa memorezi ceva, incearca sa-ti inchizi ochii si sa scrii cu degetul informatia in aer sau pe o suprafata. Incearca sa vezi cuvintele in capul tau pe masura ce faci asta. Incearca sa auzi cuvintele in capul tau, de asemenea.

-        Mai tarziu, cand incerci sa-ti reamintesti acesta informatie, inchide-ti ochii si incearca sa o vezi cu ochii mintii si sa o auzi in cap.

Cand inveti o noua informatie, confectioneaza diverse fise pe sarcina care te vor ajuta sa procesezi informatia. 

Sitografie:

http://www.berghuis.co.nz/abiator/lsi/lsitest1.html

 

http://www.creeaza.com/referate/psihologie-psihiatrie