Fisa destinată studiului individualitătii elevului privită in interdependenta factorilor în care se integrează poate fi definită ca un document cu valente practice care permite desfăsurarea unei actiuni programate, în scopul desăvîrsirii personalitătii elevului prin intermediul procesului de invătămînt. Eficienta nu trebuie căutată în valoarea analizei psihologice sau pedagogice efectuate, ci în rolul ei de factor dinamizant al procesului de învătămînt.             

 

 Caracteristicile fisei psiho-pedagogice                       

Alcătuirea fisei se sprijină pe cîteva principii, dintre care mentionăm: considerarea unitară a personalitătii copilului, cercetarea variabileleor de personalitate în interdependenta lor, distingerea caracterisiticilor dominante de personalitate, de mediu si de educatie, abandonarea unui punct d vedere dinamic si functional in explicare aprocesului de formare a elevului.             

Aceste principii, precum si metodele de studiere a trăsăturilor de personalitate ale elevilor au impus unele caracterisitici fisei psiho-pedagogice: 

caracteristica de fisă de concluzii, deoarece contine rezultatele prelucării informatiei, realizează cunoasterea prin trierea si ordonarea datelor, exprimă generalul si caracterisiticul din fapte; 

caracterul sintetic, priveste copilul multilateral: fiziologic, psihologic, pedagogic si social, 

 –evidentiază elementul caracteristic: scoate în relief ceea ce este diferentiat de ceea ce este comun, ceea ce este permanent de ceea ce este accidental, explică persoana prin dominantele sale psihologice, pedagogice, sociologice. 

permite o prezentare dinamică, contine date din analiza procesului de adaptare, integrare, familie, scoală, societate, urmăreste copilul in procesul de formare, sesizînd modul de cristalizare a anumitor trăsături, explică structura psihologică prin interelatia dintre dominante si realizarea copilului, prin factorii care intervin ( de sănătate, de mediu, de scolaritate). 

are un caracter directional: permite o actiune programată înn formarea copilului, contine indicatii asupra directiilor de interventie prin procesul instructiv, educativ cît si datele referitoare la orientarea scolară si profesională; 

are un caracter explicativ; este rezultatul actiunii de întelegere a copilului, contine motivatii pentru anumite situatii sau conduite;

 –are un caracter de continuitate: oglindeste permanent situatia copilului, urmăreste elevul in toate etapele de învătămînt, se definitivează pe parcurs.-are un caracter de accesibilitate, poate fi completată si utilizată de orice cadru didactic;

 –prezintă usurintă în parcurgere: contine numai informatii utile, evidentiază elementele caracterisitice, prezintă o anumită sistematizare a datelor.  

constituie un document secret, comunicarea datelor se face cu grija de a nu crea elevilor conditii de stres.            

  Întocmirea fisei de caracterizare psiho-pedagogică           

MODEL 1:

FIȘĂ PSIHOPEDAGOGICĂ

I.DATE PERSONALE:

Nume prenume elev:________________________________________________________________

Data nașterii:____________________________________ Clasa/Grupa:_______________________      Unitatea de învățământ:______________________________________________________________

Domiciliul: _________________________________________________________________________

II. DATE FAMILIALE:

1. Date despre părinți/reprezentantul legal:

Tatăl (numele și prenumele):_______________________________________ vârsta: __________ ocupaţia _________________________________ locul de muncă: _________________________

Mama (numele și prenumele): _______________________________________ vârsta: __________ ocupaţia _________________________________ locul de muncă: _________________________

Reprezentant legal (numele și prenumele): _____________________________vârsta: __________ ocupaţia _________________________________ locul de muncă: _________________________

2. Structura și componența familiei:

Tipul familiei: □ monoparentală prin: statut inițial,deces, divorț, separație □ legal constiuită □ alte situații: ____________________________________________________________________ Frați/surori (număr frați/suroari, vârsta, statut/ocupație): _______________________________________ Alte situații relevante pentru evoluția copilului:

□ părinți plecați în străinătate: ________________________________________________________

□ crescut de rude de gradul II, III: _____________________________________________________

□ în protecție specială: ______________________________________________________________

□ alte situații: _____________________________________________________________________

2 Atmosfera și climatul familial: □ raporturi armonioase, de înțelegere între părinți / între părinți și copii

 □ raporturi punctate de conflicte mici și trecătoare □ dezacorduri puternice în familie, conflicte frecvente

□ familie destrămată sau pe cale de destrămare

□ alte situații: ____________________________________________________________________

Atitudinea părinților/reprezentantului legal față de școală și față de problemele de educație ale copilului: ______

III.STAREA DE SĂNĂTATE:

Starea de sănătate: _________________________________________________________________________ Mențiuni medicale importante pentru procesul de învățământ: _______________________________________ ______________________________________________________________________________________

IV. EVALUARE PSIHOPEDAGOGICĂ:

1. Dezvoltare psihomotorie (coordonare motorie, schemă corporală, lateralitate, structuri perceptivmotrice, orientare spațiotemporală/ Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere până la 7 ani): ____________________________________________________

Alte particularități (deficiențe și conduite specifice) ________________________________________________

2. Procesele cognitive și stilul de muncă:

Gândirea: -înțelege noțiuni: simple complexe -definește noțiuni simple complexe -operează cu noțiuni simple complexe -înțelege relațiile cauză-efect

Memoria: -formele memorie : de scurtă durată de lungă durată vizuală auditivă mixtă  Limbaj și comunicare: -vocabular: redus mediu dezvoltat bogat -exprimare orală: nu comunică oral greoaie incorectă grammatical clară, corectă

3 Atenția: tulburări de atenție nu prezintă tulburări de atenție Motivația de învățare: extrinsecă intrinsecă Receptivitatea, participarea și implicarea: participă activ, cu interes interes inegal, fluctuant pasiv greu de antrenat inegal, absent

3. Relații sociale: sociabil, comunicativ retas, izolat, puțin comunicativ turbulent agresivitate verbală agresivitate fizică

4. Nivelul achizițiilor școlare: Deprinderi de citit: total absente slabe bune foarte bune Deprinderi de scris: total absente slabe bune foarte bune Deprinderi de calcul: total absente slabe bune foarte bune

V. REZULTATELE ȘCOLARE ȘI EXTRAȘCOLARE ALE ELEVULUI:

Discipline la care a obținut rezultate deosebite: _________________________________________________

Rezultate deosebite obțiunte în activitățile extrașcolare ___________________________________________

Factori explicativi ai reușitei școlare / dificultîților întâmpinate pe parcursul programului școlar: _________

VI. TRASEUL EDUCAȚIONAL AL ELEVULUI: Programe educaționale la vârsta antepreșcolară (creșă, gradiniță, centre de zi cu componentă educațională):

Denumirea instituției: ______________________________________________

Perioada: _________________

Observații: _______________________________________________________________________________

Programe educaționale la vârsta preșcolară (gradiniță, centre de zi cu componentă educațională):

Denumirea instituției: ______________________________________________

Perioada: _________________

Observații: _______________________________________________________________________________

4 Pregatirea școlară (unități de învățământ de masă, unități de învățământ special/special integrat):

Denumirea instituției: ______________________________________________

Perioada: _________________

Observații: _______________________________________________________________________________ Promovat în anul anterior: □ DA □ NU

Activități de sprijin anterioare și prezente, inclusiv extrașcolare (terapii în centre/clinici, în gradință sau școală): ________________________________________________________________________________________

Comportamentul în timpul activităților școlare anterioare și prezente: ______________________________ ________________________________________________________________________________________

Observații și recomandări, inclusiv privind forma de școlarizare: ___________________________________ _____________________________________________________________________________________

Întocmit,

Data întocmirii:

Cadru didactic

Numele și prenumele:

Funcția (educator-puericultor/profesor învăţământ preşcolar/profesor învăţământ primar /diriginte/consilier şcolar/profesor itinerant şi de sprijin):

 Semnătura:

MODEL 2:

FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVULUI

1. Numele şi prenumele elevului ....................................................................

 A. Procesele cognitive şi stilul de muncă intelectuală

1. Caracteristici ale funcţiei senzorio-perceptice:

o    predomină modalitatea vizuală de recepţie a informaţiei;

o    predomină modalitatea auditivă de recepţie a informaţiei;

o    percepţie difuză, superficială a materialului de învăţare;

o    percepţie complexă (spirit de observaţie=;

2. Nivelul de inteligenţă:

Nivelul de inteligenţă

Inteligenţă bună

Inteligenţă medie

Inteligenţă scăzută

·         Inteligenţă sub medie

         

3. Memoria:

Nivelul de inteligenţă

Inteligenţă bună

Inteligenţă medie

Inteligenţă scăzută

Inteligenţă sub medie

         

 4. Imaginaţia:

·         săracă;

·         bogată;

·         reproductivă;

·         reproductiv-creatoare;

·         pentru activităţi tehnice;

·         pentru activităţi artistice.

  

5. Limbajul:

Vocabular bogat;

Exprimare frumoasă şi corectă

Exprimare uşoară şi corectă

Vocabular redus;

Exprimare greoaie;

Vocabular foarte sărac;

Exprimare incorectă

       

6. Stilul de muncă:

a) Cum lucrează

o    sistematic, ritmic, organizat;

o    inegal, cu fluctuaţii, în salturi;

o    neglijent, copiază temele de la alţii, aşteaptă să i le facă părinţii;

o    mari lacune în cunoştinţe, rămâneri în urmă la învăţătură şi alte activităţi;

o    alte meţiuni;

b) Sârguinţa

Foarte sârguincios

De obicei sârguincios

Puţin sârguincios

Nesârguincios

       

c) Autonomie, creativitate

o    inventiv, cu manifestări de creativitate;

o    manifestă uneori iniţiativă, independenţă;

o    se conformează de regulă modelului, procedează rutinant;

o    nesigur, dependent, fără iniţiativă;

o    alte caracteristici;

B. Conduita elevului la lecţii şi în clasă

1. Conduita la lecţie

o    atent, participă activ cu interes;

o    atenţia şi interesul inegale, fluctuante;

o    de obicei pasiv, aşteaptă să fie solicitat; prezent numai fizic, cu frecvente distrageri;

2. Purtarea în general

o    exemplară, ireproşabilă;

o    corectă, cuviincioasă, bună;

o    cu abateri comportamentale relativ frecvente, dar nu grave;

o    abateri comportamentale grave, devianţă;

C. Conduita în grup, integrarea socială a elevului

1. Participă la viaţa de grup

o    mai mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ;

o    participă la activitatea de gruip numai dacă este solicitat;

o    este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive;

o    caută activ contactul cu grupul, sociabil, comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu idei şi propuneri;

o    activ, sociabil, comunicativ, cu bună iniţiativă de organizator şi animator al grupului;

2. Cum este văzut de colegi

o    bun coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el;

o    bun coleg, săritor la nevoie, pe poţi bizui pe el;

o    preocupat mai mult de sine, individualist, egoist;

3. Colegii îl apreciază pentru

o    rezultate la învăţătură;

o    performanţele extraşcolare;

o    pentru că este prietenos, apropiat;

D. Trăsături de personalitate

1. Temperamentul

o    puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, inegal, iritabil, uneori agresiv, activ, rezistent la solicităti, cu tendinţe de dominare a altora;

o    exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, guraliv, nestatornic;

o    calm, controlat, reţinut, lent, uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la solicitări repetative;

o    hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios;

o    tip combinat;

2. Emotivitate

o    foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitate;

o    emotiv, dar fără reacţii dezadaptive;

o    neemotiv, îndrăzneţ;

3. Dispoziţie predominantă

o    vesel, optimist;

o    mai mult trist, deprimat;

4. Însuşiri aptitudinale

o    lucrează repede, rezolvă corect sarcinile de învăţare;

o    rezolvă greoi, consumă mai mult decât investeşte;

o    lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp;

5. Trăsături de caracter în devenire

a) atitudini faţă de muncă:

o    pozitive;

o    negative;

b) atitudinea faţă de alţii:

o    pozitive;

o    negative;

c) atitudinea faţă de sine:

o    pozitive;

o    negative;

Întocmit de:-------------------------------------------------

                                                Data:--------------------------------------------

Fișele psihopedagogice prezentate mai sus acoperă majoritatea informațiilor pentru cunoașterea psihopedagogică și socială a copiilor și pot fi completate /îmbunătățite cu ajutorul consilierului școlar sau a profesorului psihopedagog. Acete informații constituie un reper important pentru organizarea activităților instructiv-educative, pentru discuții cu elevii în vederea dobândirii / perfecționării capacităților de autoeducație, de autoapreciere și de orientare școlară și profesională, dar și pentru activitățile de consiliere a părinților

Sitografie:

https://tonysss.wordpress.com/

 

https://www.cjraebuzau.ro/