„Acceptarea  de  sine”  înseamnă  acceptare  necondiţionată    acceptarea şi  asuma- rea  responsabilităţii  pentru  însuşirile,  calităţile şi  comportamentele  proprii  atât cele care ne plac şi le considerăm adecvate, cât şi cele care nu ne  plac şi le considerăm inadecvate, fără a ne considera ca fiind „ buni”sau „răi”.    Primul pas pentru a învăţa să ne acceptăm este să înţelegem că nu suntem  fiinţe care pot fi judecate ca fiind în întregime „bune” sau „rele”. Noisuntem  un amestec de comportamente, trăsături şi însuşiri, unele dintre ele fiind de  dorit, altele mai puţin tolerabile, iar altele neutre. Nu ne ajută să spunem  despre noi că suntem „buni” sau „răi”, cu/sau lipsiţi de valoare.

Subiectul dezbaterii: Cine sunt eu? 

Obiective urmărite: 

 Să identifice vulnerabilităţile şi resursele propriei persoane; 

 Să identifice între ei din perspectivacalităţilor şi defectelor; 

 Să normalizeze prezenţa vulnerabilităţilor propriei persoane. 

Strategia didactică:

a)      Resurse: coli flipchart, pixuri, markere, flipchart, coli albe, minge, stickere. 

 Timp: 2 h 

b)      Metode şi  modalităţi  de  lucru:  exerciţiul,  explicaţia,  conversaţia, 

c)      Forme de organizare: lucrul  individual, în echipe,  

Etapele activităţii:

Prezentarea dezbaterii: 

-           Familiarizarea elevilor  cu tematica dezbaterii; 

-          Identificarea  aşteptărilor şi  temerilor  participanţilor: participanţii  primesc câte două stike

re de culori diferite şi sunt rugaţi să scrie pe  unul dintre ele aşteptările pe care le au referitoare la activitate, iar pe  celălalt, temerile; 

-          Stabilirea  regulilor  de  grup  se  va  face  alegând  în  mod  democratic  regulile confortabile pentru grupul format; 

  Prezentarea obiectivelor

Joc de intercunoaştere: Cărţile de vizită  Timp: 10 minute

 Elevii  primesc câte o jumătate de foaie albă şi sunt rugaţi să îşi imagineze ca  acea foaie reprezintă cartea lor de vizită. Sunt rugaţi să se prezinte cât mai creativ,  scriind/desenând pe cartea de vizită

 ceea ce ar dori să le împărtăşească celorlalţi. 

Joc de autocunoaştere 

Varianta 1 „Cine sunt eu?” 

Timp: 20 min timp de lucru + 15 min prezentarea lucrărilor. 

Se înmânează fiecărui elev  fişa „Cine sunt eu?” şi se pun la dispoziţie  materialele necesare 

(creioane, culori etc). 

Elevii primesc ca sarcină realizarea în5  min  a  unui  colaj/desen  care  să le  ofere  celorlalţi o idee despre cine sunt ei. Pentru realizarea sarcinii, aceştia pot folosi  cuvinte, simboluri, desene la libera alegere. 

După finalizarea exerciţiului, se  organizează grupuri de câte 4 elevi, în care fiecare va prezenta celorlalţi ce a realizat şi pe ce se bazează opţiunea aleasă (timp 

de 5 min). În final, în grupul  mare se discută concluziile fiecărui grup (10 min.).   

Varianta 2 – Dacă aş fi… 

Dacă aş fi animal, aş fi...

Dacă aş fi culoare, aş fi...

Dacă aş fi pasare, aş fi....

Dacă aş fi floare, aş fi...

Dacă aş fi jucărie, aş fi...

Dacă aş fi instrument muzical,  aş fi...

Varianta 3  Fereastra lui Johari 

 

Prezentarea pe scurt a metodei.  Fereastra  lui  Johari  reprezintă  o  metodă  folosită  în  psihologie, pentru  a  construi  o  imagine  personală  clară.  Botezată  după  prenumele  celor  2  cercetători 

(Joseph și Harry), această metodă definește clar limitele în care ne  vedem noi, cum ne cred ceilalți și  ceea ce obișnuim să ascundem despre noi. 

         Este o metodă simplă de aplicat, dar care necesită, în primul rând, sinceritate  din partea celor implicați.

Elevul  primește o fișă de lucru în care sunt prezentate cele 4  cadrane ale ferestrei lui Johari și lista cu adjective. Aceasta trebuie să le bifeze  doar pe cele care consideră că îl caracterizează. Pentru a 

afla mai multe opinii,  lista de adjective este distribuită și altor persoane care au intrat în contact cu  prima. Cei din urmă, la rândul lor, bifează și ei adjectivele pe care le consideră  potrivite pentru 

persoana respectivă.    După completarea listei de adjective, vom obține patru panouri ale ferestrei: 

Zona deschisă 

“Eu știu si ceilalți știu” 

 Cunoscută sieși 

Cunoscută celuilalt/celorlalți   

Blind Spot “Zona Oarbă” 

 ”Eu nu știu dar ceilalți știu” 

 Necunoscută sieși 

Adjective selectate de ceilalți (cum te  văd ceilalți) 

Zona ascunsă 

”Eu știu dar ceilalți nu știu” 

Cunoscută sieși 

Necunoscută celuilalt/celorlalți   

”Eu știu dar ceilalți nu știu” 

 Cunoscută sieși 

 Necunoscută celuilalt/celorlalți   

Zona necunoscută 

 ”Eu nu știu și nici ceilalți nu știu” 

 Necunoscută pentru toți cei implicați

Cele 56 de adjective care se utilizează sunt: 

 afectuos                      agil                              altruist 

brav                             bun                              calm 

capabil                        complex                       conștiincios 

curajos                          curios                          demn 

de încredere                   energic                       erudit 

extrovert                        fericit                         flexibil 

generos                          grijuliu                       idealist 

independent                   ingenios                     inteligent 

introvert                         isteț                           iubitor 

încrezut                         înțelept                        matur

mândru                           modest                       nervos 

organizat                        perspicace                   prietenos 

prostuț                           puternic                       rațional 

răbdător                         reflexiv                       relaxat 

religios                          sensibil                        sentimental 

spontan                          șiret                             tăcut 

timid                              tolerant 

 Exersarea abilităţilor de autocunoaştere: Eu plus/minus. 

 Timp: 20 min. 

Varianta 1:  Fiecare elev primeşte o fişă cu un instrument muzical şi este rugat să îşi 

închipuie că acel instrument muzical îl reprezintă.

 Analizânduse, fiecare va  trebui  să  îşi  identifice  calităţile 

şi  defectele.  Reuniţi  în  grupul  mare,  participanţii sunt rugaţi să îşi prezinte instrumentul muzical vorbind despre ei  însişi.  

Varianta 2:  

Elevii primesc câte o foaie de hârtie şi  sunt  rugaţi  să  realizeze  un  colaj/un  desen,  prin  care  să  evidenţieze calităţile şi  defectele  pe  care  consideră că le au. Acestora le este explicat faptul că pot utiliza o varietate de  mijloace, putând utiliza simboluri, cuvinte, desene. 

Întrebări care pot fi utilizate în vederea facilitării discuţiei în grupul mare: 

1. Există persoane care au doar puncte tari (calităţi)? 

2. Există persoane care au doar puncte slabe? 

3. Ce spune despre o persoană, prezenţa unui „defect”? 

4. Privind la lucrările celorlalţi colegi, ce sar putea spune despre  fiecare lucrare? 

5. De ce consideraţi că este important să ne cunoaştem? 

Concluzii de accentuat în discuţiile cu elevii: 

Nu există persoane care au doar calităţi sau doar defecte, ci persoane care  au atât calităţi 

cât şi defecte; 

 Fiecare persoană este diferită, unică şi valoroasă în felul său; 

 Fiecare persoană are o constelaţie unică de puncte tari (calităţi) şi puncte  slabe; 

Prezenţa defectelor nu spune despre o persoană că este “REA” sau SLABĂ, ci că este OM. 

Bibliografie:

1.      Organizaţia Salvaţi Copiii, Filiala Suceava - Dezvoltarea abilităţilor de viaţă independentă ale adolescenţilor- manual pentru peer lideri, Editura SC Accent Print SRL, 2014;

 

2.      Băban A, Perovai D, Lemeni G- Consiiere şi orientare. Ghidul profesorului. Editura Humanitas Educational, Bucureşti, 2002.